افزایش وام ازدواج به ۳۰۰ میلیون تومان تایید شد

هادی طحان نظیف ، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری درباره روند بررسی بودجه ۱۴۰۳ کل کشور گفت: براساس اصلاحیه قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در روند قانون بودجه، امسال دو بخشی تصویب می‌شود.

وی ادامه داد: اول احکام تصویب می‌شود. در این ایام پرمشغله شورا به دلیل بررسی صلاحیت‌های نامزد‌های انتخابات سعی کردیم این وظیفه را انجام دهیم و جلسات چند نوبته برای آن برگزار شد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: نظر شورای نگهبان امروز به مجلس اعلام می‌شود و چند ایراد کلی به مصوبه بودجه داشتیم.

طحان نظیف ببان کرد: یکی از موارد درباره جداول کلی بودجه بود که براساس قانون ۱۸۲ آیین نامه داخلی باید ارسال می‌شد که ما نداشتیم و این مغایر قانون و مغایر با اصل ۱۵۲ قانون اساسی است.

وی افزود: نکته کلی دیگر باید میان منابع و مصارف تراز وجود داشته باشد و تعهداتی که ایجاد می‌شود باید منابع روشن داشته باشد. 

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: برخی موارد مثل تعدیه بدهی دولت به تامین اجتماعی، تقویت بنیه دفاعی، افزایش بودجه دستگاه‌ها که نسبت به اصل آن نکته‌ای نداریم، اما باید تعیین شود از کجا بودجه تامین می‌شود که این یکی ابهامات ما بود.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: نکته سوم اینکه در جای جای این مصوبه به برنامه هفتم ارجاع شده بود که هنوز تبدیل به قانون نشده است و باید تعیین تکلیف شود.

ساحت شورای نگهبان از ادعای دلالی برای تائید صلاحیت مبراست

وی افزود: مثلا تبصره ۴ درباره نفت است و باید نسبت میزان تخصیص یافته ارز به کالا‌های اساسی تعیین تکلیف شود؛ همچنین معافیت مدارس دولتی و کانون‌های پرورش فکری از پرداخت آب و برق بود که مغایر قانون و شرع نبود و  اجازه واردات سه هزار آمبولانس و خودروی امدادی به هلال احمر و اورژانس بود که مغایر قانون اساسی و شرع نبود.

طحان نظیف بیان کرد: مالیات بر خانه‌های بالای ۳۵ میلیارد هم مغایر قانون نبود. در بند س متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از محل افزایش یک درصدی بر مالیات بر ارزش افزوده بود که خلاف شرع و قانون اساسی نبود و تایید شد.

وی گفت: در تبصره ۹ اجازه واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی داشتیم که خلاف موازین شرع و قانون اساسی نبود.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: در تبصره ۱۳،   ۳۰۰ همت برای تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ساخت مسکن آمده بود که مغایر شرع نبود البته ابهامات جزئی بود که باید برطرف شد.