خطوط قرمز آمریکا دیگر دشمنانش را نمی‌ترساند

انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا در هفته نخست نوامبر آینده در شرایطی برگزار می‌شود که ایالات متحده با چالش‌های ژئوپلتیک بسیار دشواری مواجه است، امری که باعث شده پرونده سیاست خارجی اهمیت زیادی در نبرد انتخاباتی پیدا کتد در حالی‌ که در ادوار قبلی، مسائل داخلی کشور از اقتصاد گرفته تا حق سقط جنین، بر بحث‌ها و مناظرات انتخاباتی حاکم بود.

 

"جو بایدن" رئیس‌جمهور دموکرات که خود را برای ورود به کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کند، در معرض هجمه‌های شدید مخالفان جمهوری‌خواهش و به طور کلی اردوگاه سیاس راست‌گرا قرار دارد که سیاست خارجی دولت وی را عامل ضعیف شدن ایالات متحده در سطح جهانی می‌دانند.

"رابرت ویلکی" که در دولت "دونالد ترامپ" برای اداره موقت وزارت امور کهنه سربازان منصوب شده بود، در تحلیلی که در مجله آمریکایی "نشنال اینترست" منتشر شده، نوشته است:‌ چپ‌گراهای آمریکایی از جنگ جهانی دوم درس نگرفته‌اند زیرا غرب آن زمان، قدرت رو‌ به‌ رشد آلمان نازی را پس از جنگ جهانی اول نادیده گرفت و "آدولف هیتلر" رهبر نازی‌ها، کشورهای اروپایی را یکی پس از دیگری بلعید تا اینکه جنگ جهانی دوم شعله‌ور شد و او ۴۰ میلیون نفر انسان را کشت.

ویلکی، محور روسیه، چین و ایران را "محور شر" و خطرناک‌تر و پیچیده‌تر از شوروی سابق توصیف کرده است.

همزمان، "گرانت شاپس" وزیر دفاع انگلیس نیز گفته است: "ما اکنون وارد مرحله پیش از جنگ شده‌ایم" در حالی‌که ارتش انگلیس مهمات کافی برای جنگیدن در صورت مواجهه جنگی مشابه جنگ اوکراین را ندارد و ذخایر تسلیحاتی آن پاسخگوی بیش از یک هفته نخواهد بود.

به عقیده ویلکی، موضوع خطرناک‌تر و نگران‌کننده‌تر این است که دولت بایدن دشمنان و متخاصمانش را به عبور از "خطوط قرمزی" تشویق کرده که پیشتر به دلیل پاسخ ویرانگر و قاطعانه آمریکا، از نقض آن ترس داشتند، ولی این خطوط قرمز بارها بدون پاسخ مناسب و کافی از سوی کاخ سفید، نقض شده است به نحوی که کمونیست‌ها و مذهبیون افراطی مدام می‌گویند که ایالات متحده مانند ببر کاغذی ظاهر می‌شود.

در ادامه این نوشتار آمده است:‌ گسترش دامنه جنگ و تنش‌ها باعث شده است شمار بیشتری از آمریکایی‌ها در معرض خطر قرار بگیرند، ابتدا در افغانستان با این وضعیت مواجه شدیم و سپس حملات به اصطلاح "گروه‌های نیابتی" علیه آمریکایی‌ها در خاورمیانه آغاز شد و گسترش یافت. در حال حاضر حضور نظامی آمریکا در محدوده ای فراتر از قدرت این کشور گسترده است؛ این در حالی است که ایالات متحده دیگر از مقبولیت کافی جهانی برخوردار نیست و از کمبود منابع و امکانات برای تثبیت قدرت خود رنج می‌برد.

خطوط قرمز آمریکا دیگر دشمنانش را نمی‌ترساند

تحلیلگران آمریکایی می گویند بایدن در کمتر از ۷ ماه از دوره ریاست‌جمهوری‌اش، آمریکا را مایه تمسخر در سطح جهانی قرار داده است. بایدن نه تنها به اتخاذ چنین تدابیر خفت‌بار ادامه می‌دهد بلکه وزارت دادگستری آمریکا در ۸ فوریه به جامعه جهانی اعلام کرد که رئیس‌جمهور ایالات متحده قادر به انجام وظیفه خود نیست.

"رابرت هور" مشاور ویژه رسیدگی به تحقیقات مرتبط به اتهامات علیه جو بایدن در پرونده سوءمدیریت اسناد طبقه‌بندی‌شده دولتی، در گزارشی اعلام کرد: تحقیقات، پرده از شواهدی برداشته است که براساس آن بایدن پس از دورانی که به عنوان معاون رییس‌جمهور وقت فعالیت می‌کرده و در زمانی که صرفا یک شهروند بوده و سمتی نداشته است، عامدانه اسناد طبقه‌بندی‌شده را نگهداری و افشا کرده است.

او در ادامه اینطور نتیجه‌گیری کرد که هیات ژوری احتمالی، بایدن را "پیرمردی خوش‌طینت با حافظه‌ای ضعیف تلقی خواهد کرد".