موافقت پاکستان با طرح احداث خط لوله گاز تا مرز ایران

پس از تایید طرح احداث خط لوله گاز از بندر گوادر تا مرز ایران توسط کمیته انرژی پاکستان، اکنون کابینه دولت این کشور نیز با اجرای آن که گام جدید اسلام‌آباد برای پیشبرد پروژه مشترک گازی با تهران تعبیر می‌شود، موافقت کرد.

به گزارش شبکه خبری جیو نیوز پاکستان، کابینه دولت انتقالی این کشور لایحه مرتبط با احداث ۸۱ کیلومتر خط لوله از مرز مشترک با ایران تا بندر گوادر در ایالت بلوچستان پاکستان را تصویب و به اجرای آن چراغ سبز نشان داد.

در این گزارش آمده است: پس از تصمیم مهم کمیته انرژی برای پیشبرد طرح انتقال گاز از ایران به پاکستان، چراغ سبز کابینه دولت پاکستان برای عملیاتی کردن طرح احداث خط لوله بسیار حائز اهمیت تلقی می‌شود.

کارشناسان اقتصادی در پاکستان تصمیم این کشور برای احداث خط لوله گاز تا مرز جمهوری اسلامی ایران را یک تصمیم بزرگ طی ۱۵ سال اخیر درخصوص پروژه مشترک گازی دانسته و گفتند: اسلام‌آباد با بهره‌گیری از خط لوله انتقال گاز ایران قادر به صرفه جویی ۵ میلیارد دلاری در هزینه‌های انرژی خواهد بود.

هزینه احداث خط لوله گاز از مرز ایران تا بندر گوادر در بلوچستان پاکستان ۴۵ میلیارد روپیه تخمین زده شده است و پاکستان قادر خواهد بود در مقایسه با واردات گاز مایع با هزینه بالا، از ایران گاز مقرون به صرفه وارد نماید.

پایگاه خبری جیو نیوز نوشت: تکمیل خط لوله انتقال گاز از ایران صرفه جویی ۵ میلیارد دلاری برای پاکستان خواهد داشت و علاوه بر این دیگر خطری بابت جریمه چند میلیارد دلاری به دلیل تاخیر در اجرای طرح مشترک گازی، پاکستان را تهدید نمی‌کند.

وزارت نفت پاکستان هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای تکمیل پروژه مشترک گازی با جمهوری اسلامی ایران را موجب تقویت امنیت انرژی آن کشور دانست و اعلام کرد که کمیته انرژی در کابینه دولت پاکستان با طرح احداث خط لوله ۸۱ کیلومتری از «بندر گوادر» تا مرز مشترک پاکستان با ایران موافقت کرده است.

در بیانیه مذکور افزوده شد: همه بخش‌های مربوطه در پاکستان برای پیشبرد این پروژه در راستای اطمینان از تامین گاز برای مردم پاکستان و در نتیجه رفع نیاز‌های فزاینده انرژی این کشور، رویکرد مثبتی دارند.

وزارت نفت پاکستان تاکید کرد: طرح مشترک گازی با ایران نه تنها امنیت انرژی پاکستان را تقویت می‌کند، بلکه اعتماد صنعت بومی را که با افزایش عرضه گاز تضمین می‌شود، افزایش می‌دهد. همچنین این امر موجب تسریع فعالیت‌های اقتصادی در ایالت بلوچستان شده و به پیشرفت اقتصادی پاکستان کمک خواهد کرد.