تحلیل جالب سعدالله زارعی درباره تعداد آرای انتخابات ایران
سعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس گفت: ۲۵ میلیون جمعیت مشارکت‌کننده در انتخابات روز جمعه گذشته ۲۵ میلیون انسانی است که با هوشیاری ، بیداری و با توجه به ضرورت‌های کشور ، عزم ملی و منافع ایران پای صندوق‌ رأی بدون آن که این حضور برای‌شان منفعت شخصی داشته و یا عدم حضور آنان مشکلی برای آنان ایجاد کند حضور پیدا کردند.
 
۲۵ میلیون یعنی جمع جمعیت عربستان سعودی، کویت ،قطر، امارات ، بحرین و عمان است درواقع یک جمعیت عظیمی پایه صندوق رأی آمده‌اند. وی تصریح کرد: پای صندوق رأی آمدن هم در یک کشور دموکراتیک طبیعتاً با اکراه و اجبار نیست ما می‌توانیم بگوییم که جمعه گذشته شاهد حضور ۲۵ میلیون عاشق در پای صندوق‌های رأی بوده‌ایم و قدرت عشق را همه متوجه می‌شوند کسانی که با عشق و علاقه پای صندوق رأی می‌آیند درواقع آماده هستند که هر هزینه‌ای را برای کشورشان بپردازند .
 
این عشق و علاقه تأثیر عظیمی در سطح بین‌الملل دارد.این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: ازنظر سقف مشارکت باید این را بگوییم که عدد مشارکت‌کنندگان در انتخابات ۱۴۰۲ از مشارکت‌کنندگان انتخابات ۱۳۹۸ بیشتر است منتها چون واجدین شرایط برای رأی دادن افزایش پیداکرده‌اند شاهد یکی دو درصد کاهش بوده‌ایم ولی عدد کلی کاهش پیدا نکرده است.
آن‌هایی که پای صندوق رأی آمده‌اند حضورشان کاهش پیدا نکرده است. در ۱۱ اسفند رأی کاملاً کیفی، هدفمند ، ارزشمند و افتخارآمیز داده‌شده است درواقع یک حماسه عاشقانه‌ای که جمع بزرگی از ملت ایران در ۱۱ اسفند خلق کردند.

زارعی تاکید کرد: کاملاً قابل پیش‌بینی بود که با توجه به عملکرد بسیار ضعیف دولت آقای روحانی مدت‌های زیادی باید بگذرد تا خاطرات دوره روحانی از ذهن مردم جدا شود و اصلاح‌طلبان بتوانند در انتخابات آرایی داشته باشند .

تحلیل جالب سعدالله زارعی درباره تعداد آرای انتخابات ایران

لذا از قبل قابل پیش‌بینی بود که اصلاح‌طلبان در دو یا سه انتخابات آینده جایگاه رأی قابل قبولی بین مردم نداشته باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: در دنیا برگزاری انتخاباتی با مشارکت ۴۰ درصد و کمتر از آن‌یک امر پذیرفته‌شده‌ای است .

در کشورهای اروپایی درصد مشارکت چقدر است؟ در کشورهای منطقه خاورمیانه چطور؟ بله درصدهای مشارکت ممکن است تحت تاثیر مواردی قرار بگیرد و کاملاً امری طبیعی است.

زارعی بیان کرد: نکته دیگر آن است که آن افرادی که به‌نظام دینی کنایه می‌زنند ، بگویند کدام گزینه امروز در ایران قادر است که ۱۰ درصد این آرا را با خودش دارد، فقط ۱۰ درصد یک جریان سیاسی که خارج از نظام بیاید و ادعا کند من ۱۰ درصد از مردم را با خودم به همراه دارم.

وی تصریح کرد: این در حالی است که مردمی که روز جمعه پای صندوق رأی آمده‌اند، یعنی ۲۵ میلیون نفری که مشارکت داشتند و به همراه بخش دیگر افرادی که به دلایل شخصی پایه صندوق حضور پیدا نکرد ۴۵ سال است که پای این نظام و کشور ایستاده‌اند.

کدام جریان غیر جمهوری اسلامی می‌تواند ۱۰ درصد از این جمعیت را آن‌هم نه برای ۴۵ سال برای مدت کوتاهی کنار خودش داشته باشد.