میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی ایران و جهان

انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه در حالی برگزار شد که نه تنها در داخل، بلکه برای بسیاری در منطقه و جهان نیز از اهمیت بالایی برخوردار بود و بسیاری از رسانه‌ها تحولات مربوط به روز رای‌گیری، مسائل امنیتی و نتایج انتخابات را لحظه به لحظه پوشش دادند. یکی از نکاتی که درباره انتخابات اخیر مجلس در کانون توجهات قرار داشت، میزان حضور مردم پای صندوق‌های رای و به عبارتی میزان مشارکت مردم برای انتخاب نمایندگان مورد نظر خود بود. در حالی ‌که به دلیل طولانی شدن شمارش آرا در برخی حوزه‌ها از جمله تهران وزارت کشور هنوز آمار نهایی میزان مشارکت را اعلام نکرده است اما آمارهای اولیه نشان می‌دهد 41 درصد مردم در انتخابات مشارکت داشته‌اند.

 

1-  حضور 41 درصدی پای صندوق‌های رای هرچند عدد پایینی به حساب نمی‌آید (در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد) اما معاندان و رسانه‌های ضدانقلاب تلاش دارند آن را شکست حاکمیت در جلب آرای مردم قلمداد و برای ادامه هجمه‌های خود به جمهوری اسلامی ایران خوراک خبری و سیاسی جور کنند. اما در شرایطی 41 درصد مردم پای صندوق‌های رای آمدند که همین رسانه‌های ضدانقلاب از ۲ سال پیش بویژه بعد از اغتشاشات سال گذشته با خرج هزینه‌های هنگفت 

آمریکایی - صهیونیستی ۲۴ ساعته مشغول لجن‌پراکنی و تزریق ناامیدی به جامعه ایران بودند تا مردم را با هر نیرنگ و فریب از حضور در انتخابات بازدارند. البته پیش‌بینی آنها این بود که در نهایت ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم در انتخابات مشارکت می‌کنند! اما حماسه حضور مردم پای صندوق‌های رای همه رشته‌های آنها را پنبه کرد.

2- کشورهای غربی به رهبری آمریکا و اتاق‌های فکر صهیونیست از سال‌ها پیش تشدید تحریم‌های اقتصادی و معیشتی را علیه ملت ایران در دستور کار قرار دادند و یکی از مهم‌ترین اولویت‌های آنها قرار دادن حاکمیت در مقابل مردم و از همه مهم‌تر عدم حضور در هر انتخاباتی با ایجاد نارضایتی مصنوعی در آحاد ملت ایران بود. در واقع باید اینگونه گفت که مشارکت 41 درصدی در انتخابات مجلس در حالی رقم خورد که شدیدترین تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اعمال شده است. از سوی دیگر هرچند دولت کنونی تلاش‌های خود را برای بهبود وضع معیشتی مردم دوچندان کرده اما میزان عقب‌ماندگی ناشی از کم‌کاری‌های دولت‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به قدری بوده که تلاش‌های دولت فعلی تاکنون خود را به طور ملموس نشان نداده است. این مساله را باید به عنوان یک متغیر در مشارکت‌های سیاسی مردم حتما مورد لحاظ قرار داد و مطمئنا در سال‌های آینده شرایط به کلی تغییر خواهد کرد. 

میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی ایران و جهان

با این حال باید گفت حتی با در نظر گرفتن چنین شرایطی نیز این میزان مشارکت در یک انتخابات پارلمانی در هر جای جهان یک مشارکت معمول و مشروع تلقی می‌شود. 

3- نگاهی به میزان مشارکت در دیگر کشورهای جهان از جمله کشورهای غربی که مدعی دموکراسی هستند و خود را الگوی جهانی از این نظر می‌دانند، نشان می‌دهد میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی یک چیز عادی بوده و آنطور که معاندان قصد دارند القا کنند، چندان عجیب و غریب نیست. 

آمارها نشان می‌دهد تا قبل از سال 2018 میزان مشارکت آمریکایی‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان و سنا، 40 درصد و پایین‌تر بوده است  و انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا هیچگاه مشارکت بیش از 50 درصدی را به خود ندیده است. در فرانسه که خود را مهد دموکراسی می‌داند، مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی 2022 حدود 46 درصد و سال 2017 حدود 43 درصد بوده است. در انتخابات پارلمان اروپا که یکی از مهم‌ترین نهادهای قانونگذاری اتحادیه اروپایی محسوب می‌شود جز ۳ کشور که میزان مشارکت آنها 50 درصد و ۲ کشور که 47 درصد بوده، در سایر کشورهای عضو اتحادیه میزان حضور مردم پای صندوق‌های رای بین 20 تا 43 درصد بوده است.  

این در شرایطی است که هیچ‌کدام از این کشورها با انواع و اقسام تحریم‌های اقتصادی، فشارهای روانی، عملیات رسانه‌ای و شرایط ضدامنیتی و تروریستی از سوی دشمنان مواجه نیستند. اگر با چنین شرایطی میزان مشارکت در ایران را کم بنامیم، در این صورت کشورهای غربی دیگر نباید اصلا مشروعیتی برای نظام‌های سیاسی خود قائل باشند و خود را دموکراسی بنامند!

4- هیچ جای دنیا افرادی را که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، مخالف حاکمیت یا نظام سیاسی آن کشور به حساب نمی‌آورند. در این صورت باید بگوییم مردم بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکا نظام سیاسی خود را قبول ندارند یا به دنبال تغییر آن هستند! دلیل عدم حضور مردم در هر انتخاباتی همواره از سوی تحلیلگران مورد بررسی و موشکافی قرار می‌گیرد و دولت‌ها معمولا تلاش می‌کنند در دوره‌های بعد اقبال سیاسی مردم را به حضور در عرصه‌های سیاسی و تصمیم‌گیری افزایش دهند.

5- فارغ از میزان مشارکت قابل قبول در انتخابات اخیر، باید تاکید کنیم دشمنان تلاش می‌کنند با تمرکز بیش از حد بر این مساله، مزیت‌های اصلی انتخابات را به حاشیه ببرند؛ انتخاباتی که در کمال سلامت و نظم برگزار شد، هیچ تخلف تاثیرگذاری در آن گزارش نشد و به ‌رغم تلاش دشمنان، بحمدالله کوچک‌ترین مشکل امنیتی‌ای در آن مشاهده نشد.

مهدی گرگانی