دستور ویژه رئیسی برای افزایش ۱۰ برابری ظرفیت تولید پاک چوب

آیت الله رئیسی در نخستین برنامه سفر خود به خوزستان بعد از ورود از طریق فرودگاه دزفول در محل مجموعه صنعتی پاک چوب شهرستان شوش حضور یافت و در گفت و گو با مدیریت این مجموعه مسائل و مشکلات آنها را جویا شد.

براساس این گزارش، در این بازدید که وزیر جهاد کشاورزی،‌ نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، استاندار خوزستان و جمعی از مدیران حضور داشتند، ‌رئیس جمهور با کارکنان و کارگران این مجموعه دیدار کرد.

فاز اول این مجتمع در مدت 2 سال و با سرمایه معادل 200 میلیون یورو اجرا شده و از ظرفیت تولید سالانه 400 هزار مترمکعب برخوردار است.

رئیس جمهور در جریان این مراسم از بخش‌های مختلف کارخانه و مزرعه کشت چوب این واحد بازدید کرد و با توضیحات دست‌اندرکاران از جزئیات فعالیت‌های آن مطلع شد.

با بهره‌برداری از این مجتمع حداقل هزار فرصت شغلی مستقیم و 8 هزار فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد و ضمن تامین مواد اولیه تولید انواع محصولات فشرده چوبی بدون آسیب و لطمه به محیط زیست، از منابع طبیعی نیز صیانت شده و باعث جلوگیری از خروج ارز برای واردات و ایجاد رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد.

گروه صنعتی پاک چوب یکی از بزرگترین تولید کننده‌های انواع ورق‌های MDF و نئوپان ملامینه، پانل‌های هایگلاس، صفحات لب گرد و کاغذ آغشته ملامینه است.

این مجموعه در راستای تولید و ایجاد اشتغال و به منظور حفاظت از جنگل‌ها و محیط زیست، صیانت از منابع ملی و فراهم کردن بستری مطمئن برای جوانان جویای کار، جلوگیری از خروج ارز و خودکفایی در خصوص تأمین مواد اولیه، طرح زراعت درختان جنگلی با سرعت رشد بالا را در قالب شرکت کشت و صنعت پاک چوب در دستور کار قرار داده است.

مراحل اجرایی پروژه کشت و صنعت پاک چوب پس از تحویل زمینی به مساحت 584.6 هکتار از اراضی بایر در سال 94 آغاز و در فاز اول 125 هزار اصله نهال اکالیپتوس در زمینی به وسعت 70 هکتار از اراضی شرکت، در اسفند 94 کشت شد.

در بهار سال 96 پس از تکمیل ایستگاه پمپاژ و شبکه آبیاری مجموعه، طی مدت سه ماه کل اراضی باقیمانده شرکت با وسعت حدود 500 هکتار و تعداد 900 هزار اصله نهال کشت شد و تا به حال بالغ بر یک میلیون و 200 هزار اصله درخت در این مجموعه کشت شده است.

شرکت پاک چوب همچنین در راستای اشتغال‌آفرینی غیرمستقیم، تا کنون اقدام به توزیع حداقل 2 میلیون 500 هزار نهال میان مردم به منظور خرید چوب آن کرده است.

در مجتمع کشت و صنعت پاک چوب در راستای صیانت از منابع ملی و درختان، از تنه درختان اکالیپتوس کشت شده برای تولید الوار، از شاخه‌های آن برای تولید محصولات فشرده و از برگ‌های درخت نیز برای تولید عصاره اکالیپتوس استفاده می‌شود.

افتتاح مجموعه صنعتی پاک چوب

رئیس جمهور در ادامه مجموعه کشت و صنعت تخته فشرده پاک چوب خوزستان را با سرمایه گذاری 66 میلیارد ‌به بهره‌برداری رساند؛ این مجموعه به صورت مستقیم و پایدار برای 700 نفر در استان خوزستان اشتغال ایجاد می‌کند.

رئیس جمهور که به همراه وز‌رای صمت و جهادکشاورزی در این کارخانه حاضر شده بود با اشاره به ایجاد یک هزار فرصت شغلی مستقیم در این شرکت، کمک به افزایش تعداد خطوط تولیدی ، افزایش ظرفیت اشتغال این کارخانه از یک به 10 هزار فرصت شغلی و همچنین تکمیل زنجیره تولید صنایع مرتبط با ام دی اف در این کارخانه را با اهمیت عنوان که در این خصوص به وزرای صمت و جهاد کشاورزی دستورات ویژه ای داد.

مجموعه کشت و صنعت تخته فشرده پاک چوب خوزستان با ایجاد جنگل درختان (اکالیپتوس) به مساحت 550 هکتار در شهرستان شوش و ایجاد کارخانه ام‌دی‌اف خام و محصولات مرتبط برای ایجاد زنجیره کامل تأمین تولید از کاشت بذر تا نهال و کاشت درخت و پس از آن تولید ام‌دی‌اف خام و روکش توانسته گام مهمی را برای تأمین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز تولید ام‌دی‌اف بردارد و وابستگی به واردات کم کند.

بخش خصوصی را تقویت و حمایت خواهیم کرد

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در آیین افتتاح کارخانه پاک چوب با قدردانی از همه دست‌اند‌رکاران افتتاح‌ مجموعه کشت و صنعت تخته فشرده پاک چوب خوزستان اظهار داشت: معتقدم کار باید در بخش خصوصی دنبال شود و ‌در دولت حتما‌ بخش خصوصی را تقویت و حمایت خواهیم کرد. هموار کردن فضا برای فعالیت بخش خصوصی و نظارت و سیاست‌گذاری دولت راه تحول در تولید و اشتغال در کشور است.

رئیس جمهور با بیان اینکه کاشت نهال و تبدیل نهال به ام دی اف در این کارخانه انجام می‌شود که باید با تکمیل زنجیره تولید رونق تولید و اشتغال در این کارخانه به حداکثر ظرفیت خود برسد، افزود: در این مجموعه هزار نفر مستفیم و 8 هزار نفر غیر‌مستقیم شاغل شده‌اند که کار بسیار ارزشمندی است؛ لذا باید تعداد نیروی نیروی انسانی‌ به 10 هزار نفر برسد.‌

وی تصریح کرد: از مدیران مجموعه می‌خواهم با افزایش خط تولید‌ و تکمیل زنجیره تولید، بر تولید محصول در مقیاس جهانی اقدام کنند تا قابل رقابت جهانی باشد.‌

رئیس جمهور تاکید کرد: ان‌شاالله با توکل به خداوند متعال، حمایت دولت و همت صنعتگران به نقطه‌ای برسیم که در منطقه خوزستان بیکار نداشته باشیم و کیفیت تولید این منطقه زبانزد و قابل رقابت با کشورهای منطقه باشد.

تولید باید با پشتوانه بخش خصوصی تقویت شود

عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز در این مراسم با بیان اینکه‌ تولید در کشور باید بدون کمترین دخالت دولت و با پشتوانه بخش خصوصی توسعه و تقویت شود، اظهار داشت: کارخانه تولید ام دی اف پاک چوب شوش آمیزه‌ای از صنعت و کشاورزی است که اقدام بسیار بزرگی در صنعت چوب کشور است.

وی با تاکید بر توسعه زنجیره ارزش صنایع و واحدهای تولیدی ادامه داد: باید با تقویت بخش خصوصی به سمت توسعه خطوط تولید و صنعت حرکت کنیم. توجه به زنجیره آخر تولید و تولید کالا با افزایش زنجیره ارزش از دیگر اولویت‌های بخش تولید است.

اجرای طرح زراعت چوب در 450 هزار هکتار از اراضی کشور

‌محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه در راستای برنامه هفتم توسعه قرار است زراعت چوب در 450 هزار هکتار از اراضی کشور به مدت پنج سال اجرا شود، اظهار داشت: در این طرح، کشت اوکالیپتوس برای مناطق جنوبی و مناطق گرمسیر کشور به ویژه خوزستان و صنوبر برای مناطق سردسیر در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح، سالانه 90 هزار هکتار اوکالیپتوس و صنوبر کشت می‌شود که 75 درصد آن را اوکالیپتوس شامل خواهد شد، افزود: 85 درصد کشت اوکالیپتوس در خوزستان انجام خواهد شد که امید است با اجرای آن زنجیره ارزش کامل و موجب تولید و فناوری صنعت چوب شود.