دغدغه‌ رهبری درباره زنان محقق می‌شود؟

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نیره قوی با اشاره آنچه که انقلاب اسلامی برای زنان ایرانی به ارمغان آورده است، درباره نقش زنان در حوزه سیاست‌گذاری بیان داشت: حوزه سیاست‌گذاری منجر به راهبردها، برنامه‌ها و اقدامات در حوزه زنان و ارتقای جایگاه زنان می‌شود، در ابتدا یک مقایسه با دوران قبل از انقلاب و شرایط کنونی داشته باشم. در قبل از انقلاب دو تا شخصیت از بانوان به «اشرف» خواهر شاه و «فرح» همسر رضا پهلوی را داشتیم که در حوزه تصمیم‌گیری، بی‌بدیل بودند.

وی افزود: این دو نفر برای همه عرصه‌ها اعم از قوا و مراکز مختلف تصمیم می‌گرفتند، در آن زمان هم می‌بینیم علیرغم اینکه هنجار‌ها و ارزش‌های بین‌المللی با ارزش‌ها و هنجار‌های جامعه ایران هم‌خوانی نداشت، اما این دو نفر بدون توجه به شایسته‌سالاری و حضور نخبگان در مراکز بین‌المللی و داخلی حرف اول را می‌زدند!

جایگاه بانوان در جمهوری اسلامی ایران؛ دغدغه‌ رهبری درباره زنان محقق می‌شود؟

قوی با اشاره به تلاش‌های انقلاب اسلامی برای بها دادن به مقام زن ایرانی مسلمان ابراز داشت:، اما بعد از انقلاب با فضایی روبرو می‌شویم که برای تمام بانوان جامعه برنامه دارد. به طور مثال مرکزی تحت عنوان شورای فرهنگی اجتماعی زنان ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سیاست‌گذاری دیده شد. در قوای دیگر معاونت امور بانوان را در ریاست جمهوری داریم، در قوه قضاییه هم همین طور. در واقع می‌خواهم بیان کنم با تبلور انقلاب اسلامی نه تنها ساختار تغییر کرد، بلکه برای بانوان جامعه تأسیس ساختار هم داشتیم و داریم.

وی شاهد مثالش را تعدد سازمان‌ها، مراکز دولتی، علمی و فرهنگی ویژه زنان برشمرد و ادامه داد: برخی کشور‌ها افتخارشان به این است که یکی دو تا دانشگاه تک جنسیتی برای بانوان دارند، اما یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی این است که نزدیک به ۱۵ دانشگاه یا مرکز پژوهشی ویژه زنان دارد، علاوه بر اینکه بانوان ما در دیگر مراکز به صورت پیش‌فرض به طوری مساوی می‌توانند وارد دانشگاه‌ها شوند و تحصیل کنند.

این کارشناس مطالعات زنان با بیان اینکه کتابخانه ویژه بانوان هم دایر شده است، اظهار داشت: برخی شاخص‌های وضعیت بانوان در نظام جمهوری اسلامی مربوط به بهداشت و سلامت، سوادآموزی، اشتغال، فرهنگی و هنری با رشد چشمگیر و تصاعدی روبرو است. ببینید در آموزش و پرورش اکثریت معلمان در مقطع ابتدایی بانوان هستند، در مقاطع بالاتر آموزش هم بانوان معلم زیادی داریم، در دانشگاه هم وضع بر همین منوال است.

وی گفت: حال! شاید نسل جوان ما به خصوص دهه ۷۰ و ۸۰ این مطالبه را داشته باشند که حضور بانوان در عرصه سیاسی و مدیریت‌های کلان باید پررنگ‌تر باشد. رهبر انقلاب اسلامی در سالی که داریم پشت سر می‌گذاریم، فرمودند: در حوزه زنان چند سالی که ذهن من مشغول است، در مدیریت‌های کلان و در تصمیم‌سازی‌ها آنگونه که شایسته است از زنان استفاده نشده است.

قوی با استناد به اصل ۲۱ قانون اساسی گفت: مطابق این اصل، نظام مسؤول است برای حضور زنان و در واقع حضور و تعالی این حضور و ارتقای این حضور در بعد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی تلاش کند، با توجه به دغدغه رهبر انقلاب می‌توانیم در چشم‌انداز نه چندان دور در دولت‌های پیش رو یا همین دولت در مراکزی مثل وزارت آموزش و پرورش که هم سنخ با بحث تعلیم و تربیت است، وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت میراث و گردشگری و ... حضور زنان به عنوان وزیر را شاهد باشیم.

وی با اشاره به حضور دکتر وحید دستجردی به عنوان تنها وزیر زن در نیم قرن از انقلاب برای تخصیص جایگاه مدیریتی به بانوان قابل دفاع ندانست و افزود: در حوزه مدیریت‌های کلان از جمله وزارت برای بانوان نمی‌توانیم نمره خوبی به عنوان دستاورد انقلاب منظور کنیم. با توجه به آیه قرآنی «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً»؛ برای رسیدن به آن حیات طیبه مدنظر اسلام، زنان نیز باید تلاش کنند؛ بنابراین زنان در کنار مردان می‌توانند وزیر شوند.

نویسنده کتاب «درآمدی بر کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران در قلمرو زنان» در پایان با تأکید مجدد بر پیشرفت جایگاه زنان در این ۴۵ سال عمر انقلاب تصریح کرد: الگوی زن مسلمان را برای بازنمایی به نسل جوان نیاز داریم، بشناسانیم. اینکه حضرت زهرا (س) در همه حوزه‌ها فعالیت‌هایی را داشتند، قابل بیان و تبیین برای نسل جوان را دارد و باید به روزرسانی کرد.