ترفند‌های جذب نیرو در گروه‌های معاند

وعده‌های دروغین از جمله فراهم کردن شرایط زندگی و کار در اروپا برای جذب نوجوانان و جوانان یکی از رایج‌ترین تاکتیک‌های جذب در گروه‌های شبه‌نظامی معاند است.

گروه‌های تجزیه طلب و شبه نظامی به ویژه گروهک تروریستی پاک، مدعی هستند در حال فعالیت برای کردستان و مردم کُرد هستند، اما در حقیقت صرفا در حال ربایش نوجوانان و گروگان‌گیری آن‌ها برای مقاصد سیاسی و مسلحانه است.

این گروه حتی اجازه ملاقات به خانواده‌ها را نیز نمی‌دهد و عملا چند صد نوجوان و جوان را به گروگان گرفته است. یکی از علل فریب خوردن جوانان، وعده کار و زندگی بهتر در کشور‌های اروپایی است که حامیان پاک، در شبکه‌های اجتماعی آن را ترویج می‌کنند.

در همین ارتباط نعیم بابایی یکی از جوانانی است که فریب این شگرد پاک را خورده است و اکنون در اسارت این گروه قرار دارد. او به گفته پدرش در سال ۱۳۹۹ تحت تاثیر و تبلیغات دروغین گروه پاک در فضای مجازی مورد اغفال قرار گرفت.

پس از آن، او به مقر پاک منتقل و در آنجا به صورت اجباری در آموزش‌های نظامی به‌کار گرفته شده است. به گفته پدر نعیم، او بار‌ها درخواست کرده که پاک او را رها کند، اما این گروهک مسلح اجازه خروج از مقر‌های گروه را نداده است. 

ترفند‌های جذب نیرو در گروه‌های معاند

پدر نعیم در گفت‌وگویی اینطور مطرح کرده که بعد از چند هفته تحقیقات و پیگیری از دوستانش متوجه شدم دو نفر از دوستان قدیمی‌اش او را فریب داده و با وعده شغل و زندگی بهتر در کشور‌های اروپایی او را راهی گروه پاک کرده بودند.

نکته مهمی که در اظهارات پدر نعیم هم مستتر است، در واقع مسئله اصلی فقدان شغل است. اگر نعیم درآمد داشت، هرگز ممکن نبود به دلیل وسوسه سفر به اروپا و درآمد بیشتر، فریب اعضای پاک را خورده و راهی مقر‌های این گروه شود.

به عبارت دیگر، توسعه در ابعاد مختلف مهم‌ترین راهکار مقابله با گروه‌های مسلحی همچون پاک است. در صورت وجود اشتغال در این مناطق، دیگر هیچ نوجوان و جوانی فریب وعده‌های مالی زندگی در اروپا را نمی‌پذیرد و خود را تبدیل به نیروی یک گروه مسلح نمی‌کند.