نمره قبولی دولت در برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری روز جمعه یازدهم اسفند در امنیت و سلامت برگزار شد و دولت با بی‌طرفی کامل این انتخابات را برگزار کرد.

با توجه به اغتشاشات سال گذشته و مشکلات اقتصادی موجود و در عین حال هجمه های شدید رسانه های بیگانه علیه کشور و ملت ایران و فضاسازی هایی که برای تحریم انتخابات انجام داده بودند، اما انتخابات در سلامت و امنیت و با مشارکت مردم و در فضای امن برگزار شد و وزارت کشور به عنوان بازوی اجرایی دولت در برگزاری انتخابات توانست کار انتخابات را به خوبی به پیش برد.

در این میان که همه به دنبال این بودند، چه کسانی رای آوردند و چه کسانی از دور خارج شدند، اما نباید تلاش دولت را برای برگزاری انتخاباتی سالم و امن را نادیده گرفت. البته دولت بی طرفی خود را در این انتخابات اعلام کرد که این نقطه قوتی برای دولت است و دولت تلاش خود را برای صیانت از آرای مردم و حرکت در مسیری که رهبر معظم انقلاب در باره اینکه رای را حق الناس بدانید انجام داد.

حتی در این رابطه نیز رئیس جمهور تاکیدکرد: دولت به دنبال انتخاباتی پرشور، رقابتی، سالم و امن است و در موضوع تأیید صلاحیت‌ها نیز معتقد است اصل بر صلاحیت است مگر آنکه دلیل معتبری بر عدم صلاحیت فرد وجود داشته باشد.

به هر حال جو آرام و خالی از اضطراب‌ حوزه‌های انتخابیه و مکان‌های اخذ رأی در انتخابات یازدهم اسفند را باید از نکات مثبت آن دانست و حتی به دلیل عدم تخلفات، امنیت و سلامت بایدگفت که دولت کارنامه قابل قبولی را در این رابطه به خود اختصاص داده است.

نمره قبولی دولت در برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند

یکی دیگر از نکات مهم انتخابات اخیر، برگزاری الکترونیکی در برخی شعب بود، موضوعی که می‌تواند بر سرعت و دقت کارها افزوده و باعث کاهش هزینه ها شود. در حال حاضر، اغلب فرایندهای انتخاباتی در بسیاری از کشورهای دنیا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، اما اخذ و شمارش آرا همچنان با استفاده از کاغذ است.

بر این اساس می‌توان ادعا کرد از الکترونیکی شدن انتخابات ایران بدون در نظر گرفتن فرآیند رای‌گیری، چند دوره‌ای می‌گذرد و با مطرح شدن این موضوع که طی سالهای اخیر انجام شده، گفته شده زیر ساخت‌های لازم برای اجرای آن وجود دارد.

مهمترین مزیت برگزاری انتخابات الکترونیک این است که سریع تر می توان نتایج انتخابات را اعلام کرد. از سوی دیگر مردم راحت تر می توانند در انتخابات شرکت کرده و حتی بدون مراجعه به محل های جمع آوری آرا رای خود را به صندوق بیاندازند. در رای گیری الکترونیکی حتی افرادی که از نظر جسمی دچار مشکلاتی هستند راحت تر می توانند رای خود را به صندوق بیاندازند و در انتخابات شرکت کنند.