حسن روحانی دلایل رد صلاحیتش را منتشر می کند؟

حسن روحانی رئیس جمهور اخیرا در نامه‌ای خطاب به شورای نگهبان درباره دلایل ردصلاحیتش گفته بود «متأسفانه نامه ارسالی آن شورا که به موارد پنج‌گانه‌ای اشاره شده است، عموماً شامل انتساباتی کلی است که برخلاف صریح قانون، حاوی هیچگونه مستنداتی نمی‌باشد. از آنجا که به موجب ماده ۱۴ قانون، فقهای محترم شورای نگهبان، تکلیف قانونی دارند که دلایل و مستندات ردصلاحیت را به نحو «مکتوب» به اینجانب ابلاغ نمایند، در اجرای وظیفه قانونی «پاسخگویی» ارسال مستندات قانونی به صورت مکتوب مورد مطالبه است.»

نامه‌نگاری‌های روحانی خطاب به شورای نگهبان اگر با هدف دریافت دلایل رد صلاحیت برای خودش بوده است، نمی‌توانست جنبه انتشار عمومی داشته باشد. در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ علی لاریجانی رئیس سابق مجلس در اتفاقی مشابه، نامه‌نگاری‌های متعددی را با شورای نگهبان رقم زده بود که درنهایت منجر به اعلام دلایل رد صلاحیت او شد؛ البته شورای نگهبان این دلایل را به صورت خصوصی برای لاریجانی ارسال کرده بود ولی تصویر پاسخ شورای نگهبان درنهایت در دسترس مردم قرار گرفت.

حسن روحانی دلایل رد صلاحیتش را منتشر می کند؟

نامه دلایل رد صلاحیت حسن روحانی نیز به‌صورت خصوصی از سوی شورای نگهبان برای او ارسال شده است. با این حال او با اشاراتی مبهم و کلی درباره دلایل منتشر شده بدون اینکه اصل متن را انتشار عمومی دهد، همچنان به نامه‌نگاری با شورای نگهبان ادامه داده است.

این اتفاق بیشتر بر ابهامات اتفاق رقم خورده برای حسن روحانی اضافه می‌کند. او تاکنون ۴ نامه به شورای نگهبان نوشته است که ۳ مورد از آنها قبل از جواب مکتوب شورای نگهبان بوده است.

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری اخیر خود درباره درخواست‌های حسن روحانی برای اعلام دلایل ردصلاحیتش برای مجلس خبرگان رهبری گفته است: پس از فارغ شدن از برگزاری انتخابات، نامه ایشان پاسخ داده شد. بر اساس اطلاعی که از فقهای شورای نگهبان کسب کردم تاکنون طی دو نامه رسمی شامل مستندات قانونی عدم احراز صلاحیت و دیگری دلایل عدم احراز صلاحیت به ایشان اعلام شده است. به جز این موارد، بصورت شفاهی نیز در دو مورد یکی نماینده ایشان در آن مقطع در شورای نگهبان حاضر شد و در مقطع دیگر نیز یکی از اعضای شورای نگهبان بصورت تلفنی با ایشان صحبت کردند و مراتب را به اطلاع ایشان رساندند و بنظر می‌رسد با اقداماتی که انجام شده است فراتر و بیشتر از چیزی که در قانون پیش‌بینی شده، نسبت به ایشان اقدامات انجام شده است.

براساس توضیحات سخنگوی شورای نگهبان حداقل در ۲ نامه به درخواست‌های روحانی پاسخ داده شده است که احتمالا یک مورد از آنها در جواب تقاضای روحانی برای انتشار مستندات دلایل ردصلاحیتش بوده است.