سایه لطف خدا در سالی که گذشت

زمین در طواف نور است و در این تسبیح مدام؛ یک واحد دیگر از روز هجرت رسول خاتم به مدینه، فاصله گرفت و به روز قیام موعود نزدیک‌تر شد. 

چشم ظاهربین ما در گردش کره خاکی به دور خورشید جز ماه و سال نمی‌بیند اما برای اهل نظر این حرکت، هجرت از شب ظلمانی فراق به روز وصال است. و سوگند به زمان که انسان در خسران است مگر مؤمنان و صالحان؛ صابران و حق‌طلبان!

دست تقدیر سال یک هزار چهارصد و دوی خورشیدی را با همه فراز و نشیبش، زیبا رقم زد. در این سال مثل سال‌های گذشته سعی کردیم راوی منصف و صادق اخبار ایران و جهان باشیم. ما در کیهان مثل رسانه‌های غربگرای داخلی، رویدادهای امیدآفرین را به تیغ سانسور نسپردیم و اخبار باربط و بی‌ربط خارجی را بهانه‌ای برای هراس‌ و آشوب در افکار عمومی نساختیم. ما با یأس و ترس ملت کاسبی نکردیم.

ما سعی کردیم با افتخار رسانه مکتوب جمهوری اسلامی ایران باشیم و هیچ باکی نداریم که بگوییم این جهت‌گیری را به اندازه توان‌مان در تمام محتوای تولیدی‌مان حفظ کردیم. هیچ رسانه‌ای بی‌طرف و بی‌جهت نیست اما کیهان کوشش کرد در عین طرفداری از جمهوری اسلامی ایران، از چارچوب انصاف نیز خارج نشود.

مهم‌ترین خبری که در فروردین 1402 منتشر کردیم شاید یورش نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی بود. آن زمان هنوز خبری از طوفان‌الاقصی نبود و صهیونیست‌ها طبق روال عادی‌شان در این 75 سال اشغال سرزمین فلسطین، باز هم به فلسطینیان حمله و آنها را زخمی و شهید کردند. 

در اردیبهشت 1402 اولین نماز عید فطر به امامت رهبر انقلاب پس از قریب به سه سال همه‌گیری کرونا، تجمعی باشکوه و تصاویری خیره‌کننده در تهران رقم زد و ما نیز آن را برای مخاطبان‌مان منعکس کردیم. آن زمان زخم آشوب‌های 1401 بر جامعه ایران هنوز کاملا التیام نیافته بود. نفرت‌پراکنی آشوب‌طلبان و رسانه‌های آشوب، خشونت را به میان بخشی از جامعه کشانده بود. نتیجه همین خشونت کور، شهادت حمید الداغی، جوان سبزواری بود که در نزاع با دزدان نوامیس زخمی شد و اندکی بعد به شهادت رسید تا در ایران به عنوان شهید غیرت لقب بگیرد و پیش از آن، روح‌ الله عجمیان، آرمان علی‌‌وردی و...  حجت‌الاسلام عباسعلی سلیمانی عضو مجلس خبرگان رهبری، یکی دیگر از قربانیان نفرت‌پراکنی‌های آشوب‌طلبان بود. روحانی دلسوز و ساده‌ای که در بابلسر فقط به جرم پوشیدن لباس روحانیت به ضرب گلوله به شهادت رسید. در اردیبهشت 1402 دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار آفریدند و ناوگروه 86 پس از یک سفر طولانی به دور دنیا به سواحل کشورمان بازگشت تا رویدادی تاریخی را برای ایران به ثبت برساند.

سایه لطف خدا در سالی که گذشت

خرداد برای ایران همیشه نوید فتح داده است. در خرداد 1402 نیز اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان که با پرونده‌سازی واهی اروپایی‌ها سال‌ها در زندان بلژیک اسیر و تحت شکنجه قرار گرفته بود؛ بالاخره از رنج اسارت رها شد و به میهن بازگشت. رونمایی از موشک مافوق صوت فتاح توسط رئیس‌جمهور یکی دیگر از فتوحات خرداد 1402 بود. رویدادی که چشم ناظران بین‌المللی را به ایران خیره کرد و مسلما هراس را به اردوگاه دشمن انداخت.

تیرماه 1402 یادآور ذوق‌زدگی غربگرایان داخلی از شورش نیروهای واگنر در روسیه است. آنها حتی در رسانه‌هایشان چیزی نمانده بود تا خبر سقوط مسکو را نیز منتشر کنند! اما وقتی در جهان جدید، آمریکا نقش تعیین‌کننده‌ای ندارد؛ حال و روز پادوهای آمریکا نیز بهتر از آن نخواهد بود. خوشحالی آن روزهای غربگرایان از تحولات جنگ اوکراین احتمالا این روزها به افسردگی مزمن تبدیل شده وقتی می‌بینند چهره‌های غربی به دولت اوکراین، تسلیم شدن مقابل روسیه را پیشنهاد می‌کنند. در تیر 1402 ایران پس از طی شدن فرآیندهای عضویت، بدون برجام و FATF عضو رسمی پیمان شانگهای شد و تیم ملی والیبال جوانان نیز به قهرمانی جهان رسید. در این ماه رژیم صهیونیستی و دولت‌های اروپایی که سعی می‌کردند خود را برای سالگرد آشوب‌های 1401 در ایران آماده کنند. گرفتار آشوب‌ها و اعتراضاتی به مراتب فراتر از ایران شدند. تصاویر سرکوب مردم در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی و تجمعات انبوه در اراضی اشغالی و برخورد با شرکت‌کنندگان در تظاهرات، دهان مدعیان حقوق بشر را دست‌کم تا مدتی بست.

مرداد 1402 با یک نام گره خورد: «فرزاد بادپا». جوان شیرازی که در اوج شجاعت به عامل تروریستی داعش در صحن شاهچراغ حمله و او را خلع سلاح کرد. در حالی که آشوب‌های آشوبگران در پاییز 1401 جان تازه‌ای به عوامل تروریستی داعش داده بود و آنها دومین عملیاتشان در شیراز را اجرا می‌کردند؛ «فرزاد بادپا» نگذاشت تا خاطره تلخ آبان 1401 و شهادت هموطنان در حرم شاهچراغ برای مردم ایران تکرار شود.

راهپیمایی عظیم زائران حسینی در اربعین خبر تکراری اما کهنه‌نشدنی شهریور 1402 بود. عشق و علاقه‌ای که با وجود گذشت 14 قرن، شور و حرارتش سال به سال بیشتر می‌شود. رویدادی که هرگز در محاسبات مادی طبیعی به نظر نمی‌رسد اما ما ماهیان مستغرق در دریای عادت، قیمت آن را نمی‌دانیم. در شهریور 1402 ایران باز هم بدون برجام و FATF این بار به عضویت گروه بریکس درآمد و البته باز هم بدون برجام و FATF توانست طلب 7 میلیارد دلاری خود از کره جنوبی را وصول کند؛ در این ماه با شاهکار مهندسان ایرانی و بدون برجام و توتال، فاز 11 پارس جنوبی پس از 20 سال وقفه راه‌اندازی شد و به بهره‌برداری رسید. شهریور 1402 نشان داد رؤیاهای دولت آقای روحانی در دولت آقای رئیسی فقط یک خاطره است.

مهر 1402 طوفانی در فلسطین آغاز شد که جهان را درنوردید. «طوفان‌الاقصی» نام عملیات رزمندگان فلسطینی بود که توانستند با خروج از حصار غزه ضربه غافلگیر‌کننده و سختی به اشغالگران صهیونیستی وارد کنند و بیش از

200 صهیونیست را به اسارت بگیرند. این عملیات و رویدادهای پس از آن 

به اندازه‌ای بزرگ بود که تمام حوادث سال را تحت‌الشعاع خود قرار داد. جنگ اوکراین به حاشیه رفت و برنامه‌ریزی آمریکا در غرب آسیا کاملا به هم ریخت. طوفان‌الاقصی نشان داد اسرائیل که درگیر اختلافات و اعتراضات در داخل اراضی اشغالی است، بیش از پیش ضعیف و شکننده شده است. طوفان‌الاقصی و حوادث پس از آن، اتحاد در جبهه مقاومت و افتراق در سنگر دشمن را نیز عیان کرد. این عملیات کاملا فلسطینی که بدون آگاهی سایر اضلاع مقاومت طراحی و اجرا شده بود از همان ابتدا حمایت رهبر انقلاب و سایر رهبران محور مقاومت را به دنبال داشت. «ما پیشانی و بازوی طراحان مدبر و هوشمند و جوانان فلسطینی را می‎بوسیم.» این اولین واکنش مقام معظم رهبری به عملیات غرورآفرین رزمندگان فلسطینی بود و پس از آن سایر رهبران جبهه مقاومت از سید حسن نصرالله تا عبدالملک بدرالدین الحوثی در قول و عمل به حمایت از فلسطین پرداختند. تحولات فلسطین ایران را از برنامه‌های داخلی غافل نکرد و ماهواره نور 3 در مهر 1402 با موفقیت به فضا پرتاب شد. جنایت صهیونیست‌ها در حمله به بیمارستان المعمدانی در آخرین روزهای مهر 1402 جنگ غزه را وارد مرحله تازه‌ای کرد.

یمن و یمنی‌ها قهرمان اصلی آبان و آذر 1402 بودند. نیروهای مسلح یمن در آبان 1402 و پس از جنایت اسرائیل در بیمارستان المعمدانی اولین کشتی صهیونیستی را توقیف کردند و پس از آن نیز با هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی و یا مرتبط با اسرائیل در آذر 1402، عملا تنگه باب‌المندب را به روی رژیم صهیونیستی بستند. نتیجه این قدرت‌نمایی یمنی، از کار افتادن بندر ایلات در جنوب اراضی اشغالی و تغییر مسیر کشتیرانی و افزایش هنگفت هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی برای اسرائیل و حامیانش بود.

رژیم صهیونیستی ناتوان از دستیابی به اهدافش، انتقام شکست در عملیات طوفان‌الاقصی را با افزایش جنایاتش در غزه و کشتار زنان و کودکان می‌گرفت. صبر و مظلومیت مردم غزه یک جهان را در حمایت از آنها و محکومیت اسرائیل به خیابان کشاند. دی 1402 ماه ثبت این تصاویر بیادماندنی از غرب آمریکا تا شرق آسیا بود. در شرایطی که برخی کشورهای غربی قوانینی علیه شرکت‌کنندگان در تجمعات ضدصهیونیستی وضع کردند؛ تصاویر انبوه جمعیت در کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به حمایت از فلسطین یک چیز را نشان می‌داد: اسرائیل هیچ وقت تا این اندازه در میان ملت‌های جهان منفور نبود.

اسرائیل نفرت جهانی از خود را پیامد ناکامی‌اش در عملیات طوفان‌الاقصی می‌دانست و به حذف و ترور فرماندهان مقاومت روی آورد. شهادت سید رضی، صالح العاروری، ابوتقوی و حاج جواد سوگی بود که در دی ماه به سینه‌ها نشست و حادثه تروریستی کرمان و شهادت ده‌ها نفر از زائران مزار حاج قاسم، داغ فرمانده شهید مقاومت را تازه کرد. تنها ضربه سنگین حزب‌الله لبنان در حمله به پایگاه مرون و سیلی موشکی سپاه پاسداران به مزدوران صهیونیست در اربیل و حلب، دل‌ها را در این ماه کمی آرام کرد.

سال‌هاست که در ایران ماه بهمن را همه به بیست و دومین روزش می‌شناسند. شور و شکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن 1402 برای حمایت از انقلاب اسلامی ایران بار دیگر شاخصی تأثیرگذار در محاسبات دشمن شد. در همین ماه 

قوه قضائیه از استرداد اموال بابک زنجانی و تسویه بدهی‌های او پس از سال‌ها خبر داد. جمهوری اسلامی ایران در بهمن 1402 در کمتر 10 روز 4 ماهواره را با موفقیت به فضا فرستاد و با ماهواره‌بر قائم 100 برای اولین بار دستیابی به مدار 750 کیلومتری زمین را تجربه کرد. رویدادی که خشم آمریکا و تروئیکای اروپا را برانگیخت. حمله به پایگاه مخفی آمریکا با نام «برج22» در اردن و هلاکت تروریست‌های آمریکایی نیز ضرب شستی بود که مقاومت عراق در این ماه به آمریکا به عنوان حامی اصلی جنایات اسرائیل در غزه نشان داد.

اسفند 1402 ماه انتخابات بود. ماهی که یک سال تلاش دشمن برای تخریب و تحریم انتخابات ایران با همه عوامل داخلی و خارجی‌اش آن‌طور که می‌خواستند به ثمر نرسید. ملت ایران علی‌رغم گله‌ها و نارضایتی‌ها فراتر از پیش‌بینی‌های خارجی پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و پروژه تحریم انتخابات را شکست دادند. در اسفند ماه بزرگ‌ترین قرارداد گازی با سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری و بزرگ‌ترین قرارداد نفتی به ارزش 13 میلیارد دلار با شرکت‌های ایرانی به امضا رسید اگرچه سیل سیستان در این ماه کام‌ها را تلخ کرد.

سال یک هزار و چهارصد و دوی شمسی تا ساعاتی دیگر به پایان می‌رسد و سالی نو با رویدادهایی تازه در انتظار ماست. زمان می‌گذرد و در این تغییر و تحول دمادم آنان که چنگ به ریسمان استوار الهی زنند در امان خواهند ماند؛ پس ‌ای گرداننده سال و احوال و ‌ای تدبیر‌کننده روز و شب؛ ما را در پناه خودت به بهترین حال نگاه دار.