هزینه تبلیغات نامزدها برای دور دوم

 محمدصالح مفتاح با اشاره به برنامه‌های سازمان صداوسیما برای دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از راهبردهای اساسی سازمان این است که بتواند امکان بهره‌مندی نامزدهای انتخاباتی را به‌صورت مساوی فراهم کند تا مردم بتوانند انتخاب دقیق‌تری داشته باشند.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما اضافه کرد: این موضوع در دور دوم نیز همچنان به‌عنوان راهبرد و هدف مدنظر است تا افزایش رقابت و مشارکت به‌صورت توأمان که به عنوان یک راهبرد مورد تأکید رهبر انقلاب پیگیری شود.

وی افزود: برای دور دوم، هم امکان پخش فیلم‌های تبلیغاتی را برای نامزدها در نظر گرفتیم و هم در حال پیگیری هستیم که امکانات مناظرات تلویزیونی را فراهم کنیم تا نامزدها با هم به رقابت بپردازند.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما یادآورشد: در دور دوم به واسطه محدودیت نامزدها، احتمال رأی‌آوری همه نامزدهایی که حضور دارند بالا بوده و رقابت جدی است از این رو تلاش داریم به آنها کمک کنیم که بتوانند خودشان را به مردم معرفی کنند.

مفتاح یادآور شد: به‌واسطه محدود بودن تعداد حوزه‌های انتخاباتی که در آنها به دور دوم کشیده شده است، دیگر ۲۰۰ کانال را نخواهیم داشت و محتواها به صورت عمده در شبکه‌های استانی پخش خواهد شد. یعنی شبکه‌های استانی هم متولی پخش فیلم‌های تبلیغاتی نامزدها خواهند بود و هم مناظره‌هایی که بین نامزدها تولید می شود.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما تأکید کرد: قصد داریم انتخابات همچنان به‌صورت مسأله‌محور پیش برود و تبلیغات هدفمند باشد تا مردم بتوانند در حوزه‌هایی که برایشان دارای اهمیت است، دیدگاه های خود را مطرح کنند؛ به همین خاطر سوالاتی را مثل دور اول در نظر گرفتیم که نامزدها به آن پاسخ بدهند و از این طریق مردم بتوانند آشنایی دقیق‌تری با نامزدها داشته باشند.

وی تصریح کرد: تبلیغات از ۸ روز پیش از برگزاری انتخابات آغاز می‌شود و ما هم در همین بازه زمانی پخش تبلیغات و مناظره‌ها را خواهیم داشت.

تبلیغات نامزدها برای دور دوم هزینه ندارد

مفتاح درباره تبلیغات نامزدهای حوزه‌های انتخابیه استان تهران، اظهار کرد: به واسطه ویژگی‌های خاص و تعداد زیاد نامزدها در دو حوزه انتخابیه ورامین و همچنین تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس که ۳۲ نفر هستند، ما حتی اگر بخواهیم زمان کوتاهی را به آن‌ها اختصاص دهیم، کار سخت خواهد بود. به همین دلیل به شکل ویژه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنیم که بخش عمده‌ای از کار که مناظره نامزدهاست، از شبکه تهران پخش خواهد شد. برای پخش تبلیغات هم برنامه‌ریزی می‌کنیم که چگونه پخش شود. تعداد بازپخش‌های آن در شبکه استانی کمتر باشد.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما تأکید کرد: در استان‌هایی که فقط برای یک کرسی یک یا دو نفر بیشتر وجود ندارد، ظرفیت ما برای بازپخش بیشتر است. اما به هرحال عدالت انتخاباتی را بین نامزدهای یک حوزه برگزار می‌کنیم و برای همه این افراد فرصت برابر تعلق خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره به واسطه کم بودن تعداد نامزدها، تبلیغات هزینه‌ای را برای نامزدها نخواهد داشت و این امکان به‌صورت رایگان در اختیار نامزدها قرار خواهد گرفت.

مفتاح ۴ راهبرد رهبری در انتخابات مبنی بر مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت را مساله اصلی صداوسیما عنوان کرد و گفت: همچنان موضوع مشارکت برای ما در این مرحله اهمیت دارد و تلاش می‌کنیم با توسعه رقابت، مردم بتوانند آگاهی بیشتری داشته باشند و نامزدها را بشناسند تا انتخاب بهتری برای مجلس بهتر داشته باشند.

 دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جمعه ۲۱ اردیبهشت در ۲۱ حوزه با رقابت برای ۴۴ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

اسامی این ۲۱ حوزه را به شرح زیر است:

«تبریز، آذرشهر و اسکو»، «شبستر»، «میانه»، «پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «تهران، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدا بنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبد کاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی» و «ملایر».