ضعف نظارت بر بازار ارز نوسان قیمت دلار را رقم می زند/بانک مرکزی ارز مورد نیاز را تامین کند

دکتر آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفت و گو با افکارنیوز ضمن اشاره به سیاست تثبیت نرخ ارز ،گفت:سیاست تثبیت نرخ ارز توسط دولت سیاست مثبتی است که با  اجرای آن موفق به کنترل نرخ ارز می شود،در واقع دولت نرخ رسمی ارز را در اختیار دارد که نباید تغییر دهد .

این کارشناس اقتصادی در ادامه تاکید کرد: نرخ دلار در بازار آزاد بر مبنای عرضه و تقاضا و در بازار امارات بر اساس نرخ درهم تعیین می‌شود به عنوان مثال در شرایطی که امارات درهم را ۱۷ هزار تومان قیمت گذاری می‌کند نرخ دلار نیز حدود ۶۴ هزار تومان تعیین خواهد شد.

وی با بیان اینکه بنا به دلایل سیاسی یا اقتصادی نرخ ارز غیر قابل پیش‌بینی است در ادامه افزود:در واقع ما همیشه شوک‌های مختلفی از جمله افزایش نرخ دلار و یا تورم را در کشور شاهد بودیم که بنا به دلایل سیاسی و یا تحریم ها رخ داده است،بخشی از افزایش نرخ ارز نیز به دلیل اتفاقات اخیر و جنگ غزه با اسرائیل است که قطعا رخدادهای سیاسی غیر قابل پیش‌بینی است.

بغزیان با تاکید بر اینکه بخشی از افزایش نرخ ارز متاثر از وخامت سیاسی است یادآور شد: بدیهی است که هرگونه رخدادی در منطقه از جمله حمله اسرائیل به کنسولگری ایران و یا پاسخ کشور ما به این حملات تغییراتی را در افزایش یا کاهش نرخ ارز منجر می‌شود که تغییرات اقتصادی را دامن می‌زند،در این میان  برخی نگران قطع درآمدهای نفتی یا کاهش ارزش پول ملی هستند که طبیعتا منجر به افزایش قیمت دلار، طلا،سکه،مسکن و خودرو و سایر کالاهای دیگر می‌شود.

ضعف نظارت بر بازار ارز نوسان قیمت دلار را رقم می زند/بانک مرکزی ارز مورد نیاز را تامین کند

وی ادامه داد:در حال حاضر نمی‌توان قاطعانه نرخ دلار را پیش بینی کرد چرا که ما تجربه دلار ۶۰ هزار تومانی را در دوره مسئولیت آقای فرزین نیز داشتیم،تا زمانی که تنش‌های سیاسی برطرف نشده و آتش بس میان رژیم صهیونیستی و غزه برقرار نشود شاهد افزایش قیمت ارز از جمله درهم، دلار،یورو و سایر ارزهای دیگر خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از عدم نظارت بر واردات اظهار داشت:قطعا بانک مرکزی ارز مورد نیاز را تامین کند و بر واردات نظارت کافی داشته باشد تا کالاها با قیمت مناسب به فروش برسد چرا که همین کالاها وارداتی در کشورهای دیگر با قیمت مشخص شده به فروش می‌رسد و نه تنها نظارت بر واردات وجود دارد بلکه وارد کننده دچار حرص و طمع نخواهد شد، به عنوان مثال زمانی که وارد کنندگان خودروی خارجی را با ارز دولتی به کشور وارد می‌کنند اما به دلیل افزایش قیمت دلار  خودروی وارداتی را در بازار آزاد با قیمتی بالاتر به فروش می رسانند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نظارت دولت بر افزایش قیمت‌ها ضعیف است، تصریح کرد: بنده معتقدم تا زمانی که مدیریت در بازار وجود نداشته باشد نرخ دلار کماکان نوسان رو به بالا خواهد داشت بنابراین باید منتظر اقدامات دولت در این زمینه باشیم.

بغزیان در پایان خاطرنشان کرد: بدیهی است که آمریکا درگیر انتخابات و مسائل داخلی کشور خود است و تمایلی به تشنج در منطقه ندارد،البته همواره هیجان‌ها در بازار وجود دارد، اما باید در نظر داشته باشیم که افزایش یا کاهش نرخ ارز بستگی به شرایط مختلف خواهد داشت.