اسرائیل به ایران حمله می کند؟ / احتمال حمله اسرائیل چقدر است؟

اسرائیل با حمله انتقامی ایران در عملیات وعده صادق روبرو شد هیمنه پوشالی اش شکسته و به دنبال پاسخی به حمله ایران است.اما آمریکا به عنوان متحد اصلی اسرائیل مخالف پاسخ عجولانه اسراییل است و این پیام را به اسرائیلی ها مخابره کرده اند که پاسخی ندهد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال امروز به نقل از سه مقام در دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نوشت که «اسرائیل ممکن است امروز به حمله ایران پاسخ دهد.» ‌

به گفته منابع این روزنامه، رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تلاش کرد اسرائیل را از واکنش عجولانه به حمله ایران منصرف کند.

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرداین مقامات تاکید کردند که ایالات متحده در هیچ عملیات تهاجمی علیه ایران شرکت نخواهد کرد و برای ایجاد جبهه‌ دیپلماتیک یکپارچه با متحدان خود تلاش می‌کند تا از تبدیل خصومت‌ها به جنگی که می‌تواند خاورمیانه را فرا گیرد، جلوگیری کند.

از سوی دیگر شبکه آمریکایی «ای‌بی‌سی نیوز» به نقل از پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که مقامات نظامی طیف وسیعی از گزینه‌ها را برای پاسخ به حمله ایران به دولت ارائه کرده‌اند.

لرنر در یک نشست خبری گفت: «پاسخ اسرائیل ممکن است شامل حمله نظامی باشد و ممکن است نیز شامل این گونه اقدام نباشد، دولت اسرائیل گام‌های بعدی خود را امروز یا در روزهای آینده تعیین خواهد کرد.»

جان کربی، سخنگوی ارشد امنیت ملی کاخ سفید نیز گفته که ایالات متحده به حمایت از «اسرائیل در دفاع از خود ادامه خواهد داد، اما خواهان جنگ با ایران نیست.»

کربی در پاسخ به سوالی درباره اینکه «ایالات متحده از پاسخ اسرائیل به حمله ایران حمایت خواهد کرد یا خیر؟» گفت که «تعهد ما نسبت به اسرائیل و کمک به این کشور برای دفاع از خود محکم است.»

وی افزود: «همانطور که رئیس جمهوری بارها گفته است، ما به دنبال ایجاد جنگ گسترده‌تر در منطقه نیستیم، ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم.»

کربی تصریح کرده که واشینگتن به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست و نمی‌خواهد دامنه درگیری گسترش یابد.از سوی دیگر سرلشگر موسوی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی نیز به اسرائیلی ها هشدار داد که اگر رژیم نامشروع صهیونیستی بخواهد بر اقدامات تجاوزکارانه خود اصرار بکند، این بار با مجازاتی سنگین‌تر و سخت‌تر مواجه خواهد شد.

همچنین نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت نوشت: جمهوری اسلامی ایران در صورت لزوم در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع تردید نخواهد کرد.

اگر رژیم اسرائیل مجدداً دست به هرگونه اقدام نظامی بزند، پاسخ ایران مطمئناً قوی‌تر و قاطع‌تر خواهد بود.

در متن این نامه آمده است: «متعاقب حملات مسلحانه رژیم اسرائیل به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق، پایتخت جمهوری عربی سوریه، که منجر به شهادت هفت تن از مستشاران ارشد نظامی ایران شد، به اطلاع می‌رساند جمهوری اسلامی ایران در ساعات پایانی روز ۱۳ آوریل ۲۰۲۴، مبادرت به انجام سلسله حملات نظامی به اهداف نظامی رژیم اسرائیل نموده است.

این اقدام در اجرای حق ذاتی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود که ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد به صراحت آمده، و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی این رژیم در اول آوریل ۲۰۲۴، که در تناقض کامل با ماده ۲ بند ۴ منشور بود، اتخاذ شده است.

متأسفانه، شورای امنیت سازمان ملل متحد در انجام وظایف خود در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی کوتاهی نموده و به رژیم اسرائیل اجازه داده تا خطوط قرمز و اصول اساسی حقوق بین‌الملل را زیر پا بگذارد.

چنین تخلفاتی موجب تشدید تنش‌ها در منطقه شده و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را به خطر انداخته است.

اسرائیل به ایران حمله می کند؟ / احتمال حمله اسرائیل چقدر است؟

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از اعضای مسئول سازمان ملل متحد، به اهداف و اصول مندرج ذیل منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل متعهد بوده، و موضع ثابت خود مبنی بر اینکه به دنبال تشدید تنش یا درگیری در منطقه نیست را تاکید می‌ کند .

جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار نسبت به هرگونه تحریک نظامی بیشتر توسط رژیم اسرائیل، بر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود برای دفاع و پاسخ شدید و مطابق قوانین بین‌الملل در برابر هرگونه تهدید یا تجاوز علیه مردم، امنیت ملی، منافع ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود تاکید می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران در صورت لزوم در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع تردید نخواهد کرد. اگر رژیم اسرائیل مجدداً دست به هرگونه اقدام نظامی بزند، پاسخ ایران مطمئناً قوی‌تر و قاطع‌تر خواهد بود.»

آنچه مشهود است که جهان پیام قاطعانه ایران را دریافت کرده و صهیونیستها در صورت دیوانگی و حمله نظامی با ایران پاسخی محکم از ایران دریافت می کند که فکرش را هم نمی کنند.