به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، عزتالله یوسفیانملا نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم در مورد روند رو به رشد گرانی، عکسالعمل نمایندگان مجلس در این مورد، تعاملات بین مجلس و دولت در مسئله گرانی، استیضاح وزیر کشور و وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی صحبت کرد.

یوسفیان‌ملا در مورد مشکل گرانی که هم‌اکنون در جامعه فشارهای زیادی را به مردم و به ویژه اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه وارد می‌کند، بیان داشت: گرانی در کشورمان همانند دیگر کشورهای دنیا عواقب زیادی داشته و عوامل متعددی نیز در آن دخیل است.

وی با اشاره به اینکه یک بخش گرانی کشورمان به خارج از مرزها برمی‌گردد، افزود: به هر حال شاخص‌های دنیا در حال تغییر است و با این وجود قیمت طلا، بورس و نهاده‌ها در حال جابه‌جایی است یعنی هم‌اکنون همه چیز در حال " شدن " است نه در حال " بودن " که این امر تاثیر زیادی نیز در بخش‌های دیگر دارد.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید اینکه در ایران هم عدم تعادل بین عرضه و تقاضا بیشتر بر این قضیه دامن می‌زند، تصریح کرد: اگر تقاضا زیاد و عرضه کم شود گرانی رشد صعودی به خود می‌گیرد.

یوسفیان‌ملا بخش دیگر گرانی در کشورمان را به عدم مدیریت نسبت داد و گفت: برخی افراد عمدا می‌خواهند گرانی وارد بازار شود و دست به احتکار می‌برند، البته همه اینها به یک نقطه وابسته بوده و آن مدیریت است.



* بر ما حرام است بمانیم و برای حل مشکلات مردم کاری نکنیم

وی ادامه داد: اگر این مسئله مدیریت شود ضایعات موجود به حداقل می‌رسد، ولی در بحثگرانی همه تماشاچی هستیم، همه رها کردیم، اگر ما مسئولان و یا وزرا، معاونان وزیر و نمایندگان مجلس قادر نیستیم گرانی را مدیریت کنیم باید کار را به افراد دیگر بسپاریم و گرنه اگر در این سمت ماندیم و کاری نکردیم بر ما حرام که بیشتر از این ادامه دهیم.

این مسئول اضافه کرد: اگر می‌توانیم گرانی را کنترل بکنیم نباید وضع به این منوال پیش رود، ولی اگر سهل انگاری کردیم مجازات برای‌مان شدیدتر است.

یوسفیان‌ملا با اشاره به اینکه در روزهای پایانی مجلس قبل تعطیلات در تذکر جدی به نمایندگان مجلس اعلام کردم که چگونه می‌خواهید به حوزه انتخابیه خود بروید، یادآور شد: به نمایندگان گفتم با چه رویی می‌خواهیم با مردم برخورد کنیم، آیا احساس خجالت و شرمندگی در مقابل مردم نداریم، چه پاسخی برای حل شدن مشکل گرانی برای آنها داریم.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور با بیان اینکه اعتقادم این است که بخشی از گرانی اجتناب‌ناپذیر است، بیان داشت: به هر حال با افزایش شاخص‌ها در دنیا گرانی ایجاد می‌شود، ولی مشکل ما این است که هم‌اکنون گرانی از روند قابل قبولش بالا رفته است.

وی در بیان عوامل ایجاد بی‌رویه گرانی در جامعه ابراز داشت: نبودن مدیریت و ضعف در آن، نبود آمار دقیق از میزان مصرف، نبود آمار دقیق از میزان تولید، عدم کنترل بازار، عدم توجه به فعل و انفعالات دلالان، احتکارگران و سودجویان باعثشده تا همه دست به دست هم داده تا گرانی حالتی جهشی به خود بگیرد.



* تلاش شبانه‌روزی دولت و مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل گرانی

وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر تعاملات مجلس و دولت برای رفع این مشکل اساسی در کشور خاطرنشان کرد: با تذکرات جدی نمایندگان و رئیس مجلس در جلسات متعدد علنی و غیرعلنی گروه‌هایی از دولت و مجلس شورای اسلامی شبانه‌روزی در حال رایزنی برای حل مشکل گرانی هستند تا راه‌حل‌های لازم پیدا شود.



* استیضاح وزیر کشور متوقف شد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم شورای اسلامی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار فارس در مورد استیضاح وزیر کشور و همچنین وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره تامین اجتماعی تصریح کرد: استیضاح وزیر کشور که متوقف شد، ولی در امر استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی چون یک بار استیضاح داشتیم، استیضاح بعدی او هرچه بود مختومه شده و از این قضیه عبور شد.



* در شأن مجلس نیست دوباره وزیر کار را به مجلس بکشاند

یوسفیان‌ملا اضافه کرد: به هر حال در شان مجلس نیست که دوباره وزیر را به مجلس بکشاند و دست به لج‌بازی بزند، ما از این قضیه عبور کردیم زیرا نمایندگان مجلس این شانیت را دارند که دوباره به این مسئله برنگردند و به نحوی دست به گروکشی نزنند.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: حال به حق یا به ناحق، یا نمایندگان اشتباه کردند یا وزارت کار و رفاه اجتماعی به هر حال از این موضوع عبور شد و برگشت به عقب در این امر نه به مصلحت مجلس شورای اسلامی است و نه به مصلحت نمایندگان.