پشت پرده فايل مرموز ويكي ليكس؛
فایل مرموز ویکی‌لیکس تله آمریکا برای کشف مراکز سری رقبای واشنگتن است
یک کارشناس امنیت اطلاعات الکترونیک هشدار داد که با دانلود فایل مرموز ویکی لیکس، آمریکا سوپر کامپیوتر‌ها، مراکز سری و نقاط استراتژیک اطلاعاتی کشورهای متخاصم خود به‏ویژه چین، روسیه و ایران را کشف می‌کند.

به گزارش افکار به نقل از فارس، ‌یک کارشناس امنیت اطلاعات الکترونیک، ماجراهای پشت پرده فایل مرموز ویکی لیکس و خطرات احتمالی و اقدامات لازم در مورد اطلاعات این فایل را تشریح کرد.

این کارشناس با احتمال اینکه ممکن است فایل اطلاعاتی مرموز ویکی لیکس دامی برای کسب اطلاعات و شناسایی افراد و سازمان‌ها باشد، گفت: فایل اطلاعاتی ویکی لیکس، دامی برای کسب اطلاعات است و فایل آن نیز دارای پس‏ورد هم هست، طبیعی است همه افرادی که با آمریکا دشمنی دارند این فایل را دانلود و هک کنند چون مدیر ویکی لیکس گفته اگر آمریکایی‌ها مشکلی برای من ایجاد کنند، پس‎ورد این فایل را منتشر خواهم کرد.

به گفته این کارشناس امنیت اطلاعات الکترونیک فایل رمزدار را نمی‌توان با کامپیوتر‌ها و سیستم‌های عادی باز کرد و به آن اطلاعات دست یافت، بنابراین ممکن است سازمان‌هایی که این امکان را دارند فایل مذکور را در سوپرکامپیوتر‌های سازمان‌های خود برده و بر روی آن کار کنند تا بتوانند از قدرت پردازشی آنها استفاده کنند و رمز آن را بشکنند.

وی با طرح این سؤال که این فایل چه سودی برای طراحان آن و یا دشمنان ما می‌تواند داشته باشد، هشدار داد: باز کردن این فایل توسط افراد می‌تواند نشانی باشد برای اینکه چه کسانی به این مسئله علاقه مندند و چه افرادی فایل مذکور را دان‎لود می‌کنند و از کدام سازمان‌ها این فایل بیشتر دان‎لود می‌شود.

این متخصص در ادامه تأکید کرد: اگر فایل ویکی لیکس حاوی ویروس باشد که حدس من این است که دارد، در آن زمان این ویروس می‌تواند مشخصات همه این کامپیوترها و اطلاعات لازم را ذخیره کند و برای کسانی که لازم است، ارسال کند.

این کارشناس امنیت اطلاعات الکترونیک با طرح این سؤال که اگر ما جای آمریکایی‌ها بودیم برای اینکه نیروهای اطلاعاتی ایران را شناسایی کنیم، چه کار می‌کردیم، یادآور شد: فرض کنید ما یک مؤسسه پژوهشی و یا اطلاعاتی تحت عنوان یک شرکت تبلیغاتی داریم، خیلی منطقی نیست این فایل ۵ بار در آنجا دان‎لود شود و اضافه بر آن در همان جا مورد پردازش قرار بگیرد، این مسئله به وضوح نشان می دهد که شرکت تبلیغاتی مورد نظر ممکن است یک مرکز استراتژیک باشد.

وی در پایان به منظور اقدامات احتیاطی لازم درباره پیشگیری از مسائل مطرح شده نکاتی را به شرح ذیل مطرح کرد که لازم است مخاطبان آن را رعایت کنند:

+ به عنوان یک شرط احتیاطی این فایل را روی هیچ کامپیوتری که اطلاعات مهمی روی آن ذخیره شده قرار ندهند.

+ این فایل را روی سیستم‌های محل کار، اداره و سازمان‌های اطلاعاتی به هیچ وجه ذخیره نکنند و بر روی سوپر کامپیوتری که به شبکه وصل است و یا قرار است وصل شود، مورد پردازش قرار ندهند.

+ حال اگر فردی روی سیستم اداری و یا سوپر کامپیوتری که به شبکه وصل است این فایل را پردازش کرد، دقت کند که اگر بعداً هم به شبکه وصل شد، این کامپیوتر اطلاعاتی را به بیرون ارسال نکند.

از آنجا که جنگ‌های آینده جنگ‌های الکترونیکی و سایبری است، این کشور از هم اکنون سعی دارد مراکز ثقل اطلاعاتی و امنیتی را در فضای سایبر کشف و در جنگ احتمالی به آنجا حمله کرده و این مراکز را از کار بیندازد.

پایان خبر / ب.