با ماجراجویی نظامی علیه ایران مخالفم

سرویس سیاسی افکارنیوز

- " زمان آن فرا رسیده است که تمامی جهان برای وحدت در عمل، وحدت در هدف و وحدت در اراده سیاسی آماده شود تا بتواند با سرعت و به شکلی نهایی، طرح های هسته ای ایران را متوقف کند. "

این سخنان از سوی ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در حالی مطرح شده که جبهه تدارک دیده شده توسط او و نخست وزیر این رژیم برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران روز به روز بیشتر تضعیف می شود.

کارزاری که نتانیاهو رییس دولت و باراک وزیر جنگ در دو جبهه داخلی و خارجی آغاز کرده اند هر چه پیشتر می رود از تعداد حامیان اولیه اش کاسته می شود.

از سویی منابع داخلی این رژیم گزارش می دهند اگر انتخابات در شهریور ماه برگزار شود انتظار می رود حزب لیکود ٣۰ کرسی از ١٢۰ کرسی پارلمان را از آن خود کند؛ حزبی که هم اکنون این حزب ٢۷ کرسی پارلمان را در اختیار دارد.

شکست گفتمان جنگ میان صهیونیست ها
این موضوع به خودی خود نشان دهنده شکست گفتمان جنگ در میان صهیونیستها است زیرا اکثر اعضای حزب لیکود از جمله ایهود اولمرت نخست وزیر سابق در حال حاضر به شدت مخالف لفاظی های رژیم صهیونیستی درباره جنگ علیه ایران هستند؛ لفاظی هایی که ایهود باراک وزیر جنگ و نتانیاهو نخست وزیر بیش از همه به آن دامن می زنند.

هم اکنون علاوه بر نتانیاهو، " ایهود باراک " وزیر جنگ، " آویگدور لیبرمن " وزیرخارجه و " یووال اشتاینیتز " وزیر دارایی با حمله به ایران موافق بوده و در مقابل " موشه یعلون " " بنی بگین "، " دان مریدور " و " ایلی یشای " رئیس حزب شاس از مخالفان حمله به ایران محسوب می شوند.

چندی پیش نیز شائول موفاز رئیس حزب کادیما که پیش از این در ائتلاف با حزب لیکود قرار داشت پس از اعلام جدایی از ائتلاف با لیکود، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: " علت اصلی اینکه من از ائتلاف با نتانیاهو خارج شدم این بود که من با ماجراجویی نظامی که خطری برای شهروندان اسرائیلی محسوب می شود، موافقت نکردم. "

پس از اعلام جدایی " تزاحی هنگبی " از حزب کادیما و پیوستنش به حزب نتانیاهو، برخی منابع با اشاره به موافقت شدید هنگبی با حمله به ایران، از احتمال انتصاب او به عنوان وزیر جبهه داخلی توسط نتانیاهو خبر می دهند.

بنابر اعلام روزنامه " یدیعوت آحارنوت " با وجود اینکه هنگبی از گذشته تاکنون با اقدام نظامی علیه ایران همراه بوده اما موفاز از مخالفان وقوع چنین حمله ای است.

توازن استراتژیک در کابینه نتانیاهو شکسته شد
البته در صورت انتصاب هنگبی به عنوان وزیر جبهه داخلی، حالت توازن استراتژیک در کابینه نتانیاهو در مسئله حمله یا عدم حمله به ایران شکسته می شود، چون هم اکنون ۴ وزیر مخالف حمله و ۴ وزیر موافق انجام آن هستند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت در ادامه تاکید می کند: نتانیاهو امیدوار بود که ایجاد ائتلاف دولتی با موفاز و کادیما که در ماه می گذشته رخ داد، به همراهی موفاز به حمله به ایران منجر شود و با همراهی وی بتواند جبهه ای در برابر یعلون تشکیل دهد.

البته هم اکنون " بنی گانتز " رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل و " تامیر پاردو " رئیس موساد نیز به صف مخالفان با حمله به ایران پیوسته اند.

مخالفت صریح شائول موفاز با حمله به ایران نیز از مسائلی است که اینک معادله حمله به ایران را در داخل کابینه رژیم صهیونیستی به هم ریخته است زیرا جبهه مخالفان جنگ هر روز در حال قوی تر شدن بوده و در مقابل همفکران " نتانیاهو " روز به روز بیشتر در انزوا فرو می روند.

هر چند نتانیاهو شخصاً امید فراوانی به ظرفیت های " هنگبی " بسته است اما بعید به نظر می رسد او نیز بتواند نتانیاهو را در اجرای طرحی که در سر دارد یاری دهد.

تحلیلگران مسائل داخلی رژیم صهیونیستی می گویند " تزاحی هنگبی " از شخصیتهایی است که در مسائل اطلاعاتی - جاسوسی و روند تصمیم سازی در دستگاه امنیتی سررشته دارد و نتانیاهو نیز به توان وی در تاثیر گذاشتن و قانع نمودن مسئولان برای حمله به ایران تکیه دارد.

در جبهه خارجی نیز نتانیاهو اینک با دشواری های فراوانی روبرو است زیرا علاوه بر وزیر امور خارجه آمریکا و نخست وزیر انگلیس که پیش از این مسئولان رژیم صهیونیستی را از حمله خودسرانه به ایران به شدت بر حذر داشته بودند اخیراً نیز وزیر امور خارجه استرالیا درباره عواقب جدی حمله اسرائیل به تهران هشدار داد.

" باب کار " در مصاحبه ای با یک شبکه استرالیایی به موضوعات مورد گفتگو درباره تماس تلفنی با لیبرمن همتای اسرائیلی خود اشاره کرد و گفت: " موضع استرالیا کاملا روشن است. به اسرائیل درباره هرگونه اقدام نظامی علیه ایران توصیه هایی ارائه کردیم. اکنون بهتر است راهکارهای دیگری برای مسئله هسته ای ایران اتخاذ شود. در گفتگو با وزیر امور خارجه اسرائیل هشدار دادم حمله به جمهوری اسلامی به نفع تل آویو نیست. "

چند روز پیش نیز توماس دیمایزیر وزیر دفاع آلمان در مصاحبه با یکی از نشریات این کشور گفت: در دیدار خود با ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل در برلین به وی درباره حمله به تهران هشدار داده ام.

دیمایزیر گفت: " برخی از اعضای کابینه اسرائیل برآوردهای درستی از عواقب و هزینه های حمله به ایران انجام نداده اند. "

وزیر دفاع آلمان تصریح کرد: " به ایهود باراک گفتم برآورد هزینه های این جنگ بسیار دشوار است و اسرائیل نباید نسنجیده چنین ریسکی بکند. "

گفتنی است " ایهود باراک " که چند هفته گذشته به توکیو سفر کرده بود اظهارات مشابهی را نیز از مقامات ژاپن شنیده است.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز به اسرائیل درباره حمله به ایران نیز هشدار داده است.

وی خطاب به مقامات اسرائیل گفت: " فکر نمی کنم اسرائیل در شرایط کنونی به چنین اقدامی دست بزند. به تل آویو گفته ایم اگر یک جانبه به ایران حمله کند از آنها حمایت نخواهیم کرد. ما موضع خود را در این مسئله کاملا روشن به اسرائیل اعلام کرده ایم. "

گفته می شود در درون خود سرزمین های اشغالی نیز برخی از صهیونیست ها با ایجاد گروه های مردمی و فعالیت در قالب شبکه های اجتماعی مخالفت خود را با حمله این رژیم به ایران اعلام کرده اند.

توان صهیونیست ها برای حمله مورد تردید است
گذشته از همه این ها روزنامه نیویورک‌تایمز که در میان روزنامه‌های امریکایی دست اول‌ترین گزارش‌ها را در حوزه دفاعی و هسته‌ای ایران منتشر می‌کند، با انتشار گزارشی به بررسی این موضوع از نگاه کارشناسان و مقام‌های نظامی امریکا پرداخت و مدعی شد اسرائیل اساساً توان حمله‌ نظامی به ایران را ندارد.

روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد: " تام دانیلون مشاور امنیت ملی در امریکا در اورشلیم با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، دیدار کرد. طبق گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی، او درصدد است اسرائیل را متقاعد سازد که از حمله به ایران چشم بپوشد و امکان دهد تا تحریم‌ها، تاثیر خود را نشان دهند. "

به گزارش " نیویورک تایمز "، برخی کارشناسان امریکایی مطمئن نیستند که اسرائیل اصلاً توانایی نظامی انجام چنین حمله‌ای را دارا باشد.

همچنین روشن نیست که بمب‌های آمریکایی سنگر‌شکنی که اسرائیل در اختیار دارد، به قدر کافی قوی باشند که بتوانند به تاسیسات حفاظتی زیرزمینی عمیق ایران آسیب وارد کنند.

اکنون باید دید با چنین وضعیتی چرا همچنان برخی از مقامات رژیم اشغالگر قدس هنوز به لفاظی های بی پایه و اساس خود درباره حمله نظامی به ایران ادامه می دهند.

البته با وجود نابسامانی های گسترده اقتصادی در درون رژیم صهیونیستی می توان نتیجه گرفت که در چنین وضعیتی بوجود آوردن حالت جنگی تنها راه فرار مقامات این رژیم از پاسخگویی به مشکلات اقتصادی بوجود آمده است.

ضمن اینکه باید به خاطر داشت این لفاظی ها همواره می تواند حمایت گروه های یهودی افراطی را به نفع برخی از سیاستمداران جلب کرده و از شکست کامل آنان در انتخابات جلوگیری کند.