رای " آری " ۵۷ درصد از اعراب به ایران اتمی

افكار نيوز - نظرسنجي: بيشتر اعراب، موافق ايران اتمي

تمایل اعراب به ایران اتمی
به گزارش افکار، پرس تی وی نوشت: با افزایش بی‌اعتمادی‌ها به سیاست‌های خاورمیانه‌ای دولت امریکا، بیشتر اعراب در یک نظرسنجی با دستیابی ایران به فن‌آوری‌های هسته‌ای موافقت کرده‌اند.

نتایج نظرسنجی دانشگاه مریلند و مؤسسه زاگبی که به پیشنهاد مؤسسه بروکینگز امریکا انجام شده است، نشان می‌دهد بیشتر اعراب ایران اتمی را برای خاورمیانه بهتر می‌دانند.

نتایج نظرسنجی سال ۲۰۱۰ در شش کشور عربی که در تاریخ پنجم آگوست منتشر شد، حاکی از تغییر بی‌سابقه در دیدگاه عرب‌تباران و افزایش تمایل آن‌ها به دستیابی ایران به تکنولوژی اتمی است.

بر اساس این نظرسنجی، در سال ۲۰۰۹ فقط ۲۹ درصد ازاعراب، ایرانی مجهز به سلاح اتمی را برای خاورمیانه مثبت می‌دانستند.

این درحالی است که بیش از ۵۷ درصد از اعراب شرکت‌کننده در نظرسنجی سال ۲۰۱۰، دستیابی ایران به سلاح اتمی را برای خاورمیانه مثبت دانسته‌اند.

براساس این نظرسنجی، همچنین بیشتر پاسخ‌دهندگان از سیاست‌های خاورمیانه‌ای امریکا ابراز ناخرسندی و بیش از دو سوم آن‌ها با سیاست‌های باراک اوباما رئیس جمهور امریکا مخالفت کرده‌اند.

در اوایل کار دولت اوباما در آوریل و می ۲۰۰۹،۵۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نسبت به سیاست‌های خاورمیانه‌ای اوباما خوش‌بین بودند. اما در نظرسنجی سال ۲۰۱۰، فقط ۱۶ درصد به نتیجه این سیاست‌ها ابراز امیدواری کرده‌اند و بیش از ۶۳ درصد از سیاست‌های اوباما در خاورمیانه دلسرد شده‌اند.

در این نظرسنجی ۶۱ درصد از شرکت‌کنندگان به شدت از سیاست امریکا درباره مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها ابراز ناامیدی کرده‌اند.

همچنین ۵۴ درصد از شرکت کنندگان معتقدند که توافق صلح در این مناقشه برداشت منفی آن‌ها از امریکا را تغییر خواهد داد.

در نظرسنجی سال ۲۰۱۰ که از ۲۹ ژوئن تا ۲۰ جولای در شش کشور مصر، عربستان سعودی، مغرب، اردن، لبنان و امارات متحده عرب برگزار شد، بیش از ۳ هزار و ۹۷۶ نفر شرکت کردند.

دولت امریکا و متحدان غربی‌اش ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی متهم می‌کنند.

این درحالی است که تهران بارها این اظهارات را رد کرده و به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی(ان‌پی‌تی)، تلاش برای دستیابی به تکنولوژی اتمی و استفاده از انرژی هسته‌ای را حق ملت ایران می‌داند.

پايان خبر/ب.