به گزارش افکارنیوز به نقل از خبرگزاري آريا، سيد محمدرضا خاتمي در اطلاعيه اي منتشر کرده آورده است:

اخیرا افراد مختلف و در تازه ترین مورد " آقای حسین شیخ الاسلام " مدعی شده اند در مجلس ششم لایحه ای سه فوریتی برای پذیرش پروتکل الحاقی تقدیم مجلس شده است در حالی که قبلا عده ای گفته بودند این طرح سه فوریتی برای جلوگیری از لغو تعلیق بوده است. اینجانب به عنوان نایب رییس مجلس ششم با علم و اطلاع کامل اعلام می دارم که این گونه ادعاها که مکرر از زبان افراد مختلف و رسانه ها در این سال ها بیان شده، تمام این اظهارات کذب است و در مجلس ششم اصولا هیچ طرح و لایحه ای در موضوع هسته ای تقدیم مجلس نشده است.

سوابق این موضوع در اداره کل قوانین مجلس هم که اینک در اختیار کامل حضرات است شاهد صادقی است بر این موضوع.

بسیار مایه تاسف است که موضوع مهمی مانند مسئله هسته ای که اینک حیات و ممات کشور به آن بسته است دست مایه تسویه حساب های سیاسی گروهی و شخصی قرار گرفته است. و شیرین تر اینکه متهمان اجازه هیچ دفاعی هم دراین باره ندارند.

ای کاش اجازه داده می شد تا سیاست های جاری توسط کارشناسان و خبرگان و مطلعان و دست اندر کاران ادوار مختلف در بوته نقد گذاشته می شد تا حقیقت بر ملت ایران روشن شود.

آریا: آقای محمد رضا خاتمی به عنوان نائب رییس مجلس ششم در حالی تلاش خود و هم طیفانش در جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را برای پذیرفتن پروتکل الحاقی تکذیب می کند که جستجویی ساده در فضای اینترنتی و یا نگاهی به آرشیو روزنامه ها، حتی روزنامه های اصلاح طلب شواهدی را پیش روی هر مخاطبی می گذارد که نادرستی بیانیه اخیر او را روایت می کند.

گزیده هایی از یک جستجوی گذرا در اینترنت در این مورد را بخوانید:

سه شنبه، ۴ آذر ۱۳۸۲ احمد شیرزاد، عضو جبهه مشارکت و نماینده مجلس ششم در نطق پیش از دستور خود می گوید: «مدعی بودیم رهبر معنوی جهان هستیم، تمام توده های محروم چشم به ما دوخته اند، از مظلومان جهان حمایت می کنیم … به جای سلاح های مرگبار ضد انسانی، بر ایمان و ایثارگری جوانانمان تکیه داریم، می گفتیم که رژیمی هستیم که قدرتمان ریشه در قلوب مردم دارد و به جای داغ و درفش از نفوذ کلام معنوی بهره می بریم». «اما از ما تصویر رژیمی ساخته اند که دروغ می گوید و به تعهدات خود در مقابل جامعه جهانی پایبند نیست … چند روز پیش تیتر درشت برخی از روزنامه های اروپا این بود که «جمهوری اسلامی ایران ۱۹ سال به جهانیان دروغ گفت» می توان این تبلیغات را به رسانه های صهیونیستی نسبت داد، می توان مثل همیشه آنها را توطئه های استکبار جهانی دانست، می توان کماکان خود را محور خوبی ها پنداشت، اما … آنها سر نخ ها، دم خروس ها و مدارک و مستنداتی از ما دارند که آنها را در ادعاهایشان محق جلوه می دهد. آن روز که سایت عظیم ۵۰ هزار متری زیرزمینی طراحی کردند تا در چند مترمربع از یک گوشه آن چند دستگاه کوچک سانتریفوژ نصب کنند، فکر نکردند که اگر از این چاه، آب فناوری استراتژیک درنیاید، نان تبلیغات استکباری درخواهد آمد.»

رییس مجلس وقت در اعتراض به شیرزاد گفت: " همین جا بایستید که من یک سوال از جناب عالی دارم، رادیو اسرائیل اگر بگوید همین ها را، آیا تندتر می گوید؟

شما این را جواب بدهید آقای دکتر شیرزاد! اصلاً صریح بگویید منظورتان چه بود؟ شما فرمودید ۲۰ سال است بعد هم سرنخ هایش در ایران پیدا شد. خوب، سرنخ هایش در ایران پیدا شد، یعنی آنها راستگو هستند و ما دردغگو هستیم.

" الهه کولایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و فراکسیون حزب مشارکت در مجلس ششم در دفاع از این نطق گفت: «نطق جزو حقوق نمایندگان است. طبق اصل ۸۴ قانون اساسی نماینده می تواند در خصوص همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند.». «آقای شیرزاد به عنوان استاد فیزیک یکی از معتبرترین دانشگاه های کشور، استنادات و اتهامات علیه جمهوری اسلامی را که در برخی روزنامه های اروپایی هم مطرح می شود مورد اشاره قرار داد و از برنامه هسته ای ایران در ۱۸ سال گذشته سخن گفت.

» محسن آرمین عضو سازمان مجاهدین همان روز به خبرنگاران پارلمانی گفت: «سخنان آقای شیرزاد دلسوزانه بود. اگر این نصایح را از فردی مانند او که سوابق، تعلق خاطر، وابستگی فکری و احساسی اش به نظام ثابت شده است، نشنویم و با بی مهری با آن برخورد کنیم، فردا باید همین حرف ها را کاملاً بی رحمانه و از موضعی غیرصادقانه از زبان خارجیان بشنویم.»

مرداد ماه سال ۸۲،۱۲۷ نماینده مجلس ششم طی نامه ای به رهبر معظم انقلاب چنین نوشتند:

«اگر جام زهری باید نوشید قبل از آن که کیان نظام و مهمتر از آن، استقلال و تمامیت ارضی کشور در مخاطره قرار گیرد باید نوشیده شود.»

پس از شهریور ۸۲ و تصویب اولین قطعنامه پیشنهادی کشورهای اروپایی در شورای حکام حزب مشارکت طی بیانیه ای خواستار عمل به مفاد قطعنامه و پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران بدون قید و شرط شد.
پس از آن محسن میردامادی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و عضو فراکسیون حزب مشارکت در مجلس ششم در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران «ایسنا» گفت: «شرایط بین المللی در حال حاضر، به گونه ای است که اگر ما آن را نپذیریم، فشارهای بین المللی بر ما به طور جدی افزایش می یابد و اروپا و آمریکا در این مورد کاملاً به هم نزدیک می شوند.»

بهزاد نبوی، نایب رئیس مجلس ششم و عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب نیز می گوید: «باید پروتکل الحاقی را بدون قید و شرط امضا کنیم و از برخوردهای شعارگونه پرهیز نماییم؛ چرا که آلمان و ژاپن، پروتکل را نپذیرفته و استقلالشان را هم از دست نداده اند.»

الهه کولایی، نیز در همین مورد چنین می گوید: «با پیوستن بدون قید و شرط ایران به پروتکل الحاقی، برنامه های هسته ای ایران شفاف می شود.» محسن ترکاشوند، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ششم و عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب نیز می گوید: «امضای پروتکل الحاقی، امضای عهدنامه ای نظیر ترکمنچای یا گلستان نیست که آن را نپذیریم. کشورهای اروپایی و آمریکا نگرانی خود را از پیشرفت ایران در زمینه بهره برداری از انرژی هسته ای اعلام داشته اند و باید حساب این نگرانی ها را از حساب دشمنی و خصومت جدا کرد. امضای این پروتکل به هیچ وجه به معنای تسلیم ایران در برابر تحلیل بیگانگان و از جمله آمریکا نیست.»

محمدرضا خاتمی، نایب رئیس مجلس ششم و دبیرکل حزب مشارکت هم در مصاحبه با روزنامه «الوطن» چاپ عربستان در خصوص امضای پروتکل می گوید: «امضای پروتکل ۲ + ۹۳ یکی از مراحل این معاهده است؛ زیرا این کار به نوعی روابط دوجانبه با آژانس هسته ای به شمار می آید و وظایفی را برای طرفین ایجاد می کند و من معتقدم هیچ گونه مشکلی برای امضای پروتکل الحاقی وجود ندارد. پروتکل تعریف شده است و ما هیچ شرطی جز امضای آن نداریم.»

اما کدام رسانه نخستین بار خبر محرمانه تلاش طیفی از نمایندگان برای تهیه و تصویب طرحی سه فوریتی برای پذیرش قطعنامه شورای حکام را منتشر کرد؟ در جواب این پرسش باید گفت:
روزنامه «شرق» طی گزارشی از فراکسیون حزب مشارکت مجلس ششم نوشت: «یکی از محورهای اصلی این جلسه به اعتراض اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه به فرصت های از دست رفته اختصاص داشت … عده زیادی از نمایندگان دوم خردادی، معتقدند که مجلس باید با تصویب قانون، دولت را ملزم به پذیرش پروتکل الحاقی کند.»

حالا اين سوال مطرح است که آيا آقاي محمد رضا خاتمي دچار فراموشي شده است؟