به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، رامین مهمانپرست سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانهای وزارت خارجه کشورمان که در رأس یک هیئت رسانهای و بنا به دعوت وزارت خارجه چین به این کشور سفر کرده پس از ترک پکن، عصر امروز (پنجشنبه) به وقت محلی وارد شانگهای شد.

وی در مدت دو روز حضورش در شانگهای با " جیانگ ژو شینگ " معاون دبیرکل دولت محلی شانگهای دیدار و ضمن بازدید از گروه رسانه‌ای شانگهای(SMG) و شبکه انگلیسی زبان شانگهای(ICS) با مسئولان این رسانه‌ها دیدار و تبادل نظر می‌کند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه همچنین قرار است از موسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای(SIIS) بازدید و با تیم پژوهشگران و آکادمیسین‌های موسسه و آکادمی علوم اجتماعی شانگهای(ASS) ملاقات و گفت‌وگو کند.

حضور در ضیافت شام دفتر روابط خارجی دولت محلی شانگهای، بازدید از مرکز مدیریت شهری شانگهای و بازدید از برج تلویزیونی شانگهای(برج مروارید شرقی) از دیگر برنامه‌های مهمان‌پرست در طول مدت حضورش در این شهر است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران و هیئت همراه همچنین در این سفر از روزنامه‌های شانگهای دیلی، شین مین و ون خویی بازدید و با مسئولان و مدیران ارشد این روزنامه‌ها به رایزنی و تبادل نظر می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار فارس، مهمان‌پرست همچنین شنبه شب با جمعی از بازرگانان ایرانی مقیم شانگهای دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

شانگهای به عنوان قطب صنعتی، اقتصادی، مالی و دریانوردی چین، در ساحل شرقی این کشور قرار دارد.

این شهر که از قرن بیستم به عنوان قطب سیاسی چین به شمار می‌رفته، محل برگزاری اولین کنگره ملی حزب کمونیست چین است.

مناصب عالی شانگهای از جمله شهرداری و ریاست حزب کمونیست همواره در مقیاس ملی مطرح بوده و چهار دبیر کمیته حزبی شهرداری یا شهردار شانگهای به مقامات عالی در دولت مرکزی دست یافته‌اند که از آن جمله می‌توان به جیانگ زمین رئیس جمهور سابق اشاره کرد.

شانگهای به لحاظ تقسیمات کشوری هم سطح یک استان است که از ۱۸ ناحیه و یک بخش تشکیل شده است.

جمعیت این شهر در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۲۳ میلیون و ۸۸۰ هزار نفر بوده است.

رامین مهمان‌پرست دوشنبه در رأس یک هیئت رسانه‌ای، در پاسخ به دعوت وزارت خارجه چین و به منظور دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات این کشور و در راستای گسترش همکاری‌های رسانه‌های ایران و چین وارد پکن شد.

وی در طول مدت اقامتش در پکن با " چینگ گانگ " همتای چینی خود، " ماژائو شو " معاون وزیر خارجه چین در امر خلع سلاح، " لی ویی " معاون وزارت رادیو، تلویزیون و فیلم، " جای خوی شون " دبیرکل حزبی اتحادیه سراسری خبرنگاران، " سان یوشنگ " معاون تلویزیون مرکزی چین دیدار و در نشست هم اندیشی با حضور جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و اصحاب رسانه‌ چین حضور یافت.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانهای وزارت خارجه قرار است پس از شانگهای به گوانگجو و از آنجا به هنگ کنگ برود.