باهنر: ۶۰ درصد گرانی‌ها بی‌تدبیری است

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، محمدرضا باهنر در نشستی با مردم اصفهان که در حسینیه جوادالائمه این شهر برگزار شد به سئوالات مردم اصفهان که به صورت مکتوب ارائه شده بود، پاسخ داد.


* ۶۰ درصد گرانی‌ها بی‌تدبیری است

باهنر در پاسخ به این سئوال که چرا اوضاع اقتصادی در کشور ملتهب است، گفت: علت این موضوع یکی دو مورد نیست، برخی می‌خواهند همه دلایل گرانی‌ها را به گردن تحریم‌ها بگذارند، اما باید گفت بیش از ۶۰ درصد گرانی‌ها نتیجه کارهایی است که باید انجام می‌شد، اما انجام نشده و به آن بی‌تدبیری می‌گوئیم.


وی افزود: رشد نقدینگی به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده، اما موقعی که این نقدینگی در اختیار بخش تولید قرار نگیرد افزایش یک هفته‌ای قیمت سکه و ارز را به دنبال دارد که در این زمینه بسیاری یک شبه پولدار می‌شوند و خانواده‌هایی را هم یک شب ورشکست می‌کند.


* پروژه، تاکتیک احمدی‌نژاد برای حل مسائل کشور

نایب رئیس مجلس ادامه داد: مشکلی که ما با دولت نهم و دهم داشتیم این است که احمدی‌نژاد بیشتر با پروژه‌ها می‌خواهد مسائل کشور را حل کند، مثلا برای حل مشکل مسکن پروژه مسکن مهر را کلید می‌زند که باید گفت قبل از هر چیز باید تمام مسائل بررسی شود و مشکل تورم را نیز برطرف کرد.


وی با بیان اینکه مسکن مهر منابع زیادی می‌خواهد، اظهار داشت: مسکن مهر فقط ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی را به دنبال داشته است و این به معنای این است که بانک مرکزی پول با قدرت تولید کند.


باهنر گفت: پول با قدرت تولید کردن به این معناست که هر هزار تومانی که بانک مرکزی منتشر می‌کند حدود ۵ هزار تومان نقدینگی(که دقیق آن ۴۶۰۰ تومان است) را برای کشور به دنبال دارد که با توجه به بدهی ۳۰ هزار میلیاردی به بانک مرکزی مشخص است که چه تبعاتی را به دنبال خواهد داشت.


* ۱۰۰درصد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها سهم مردم شد

وی با اشاره به بی‌قانونی‌های انجام شده در بحثهدفمندی یارانه‌ها، اظهار داشت: با اجرای این قانون مقرر شد که درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها ۵۰ درصد سهم مردم و ۳۰ درصد نیز به بخش تولید اختصاص یابد که ۵۰ درصد مردم شد، تقریبا ۱۰۰ درصد، یعنی تقریبا تمام پولی که از هدفمندی یارانه‌ها بیرون می‌آمد بین مردم توزیع شد که این زلزله‌ای به وجود آورد.


نایب رئیس مجلس ادامه داد: البته باید گفت همه آن را هم نباید گردن دولت گذاشت، مجلس هم موقعی که حقوق‌ها را افزایش می‌دهد و افزایش استخدامی‌ها همه اینها به هم مربوط است.


* اختلاف با ترکیه به منزله قطع رابطه نیست

باهنر همچنین در پاسخ این سئوال که آیا ایران باید در روابط خود با ترکیه تجدید نظر کند، گفت: برخی اختلاف نظرها میان کشورها وجود دارد که به منزله قطع رابطه نیست و باید با طمأنینه این موضوع حل شود.


وی به اشغال سفارت انگلیس توسط دانشجویان اشاره کرد و افزود: سفارت یک کشور به منزله خاک آن کشور است و اشغال یک سفارت به معنای حمله به خاک آن کشور است که باید گفت حمله به سفارت انگلیس از سوی دانشجویان کار درستی نبود.


نایب رئیس مجلس با بیان اینکه ترکیه هم باید در برخی مسائل، عملکرد بهتری از خود نشان می‌داد، گفت: در این زمینه چند اشتباه استراتژیک از سوی دولت ترکیه انجام پذیرفت، یکی از آنها همراهی با معارضین سوریه بود که پاسخ خود را هم خواهد دید، اما این نباید به معنای قطع رابطه با کشور ترکیه باشد.


* خواسته دولتی‌ها به وجود مشکلات اقتصادی سوظن به دولت است

باهنر در پاسخ به این سئوال که برخی در دل دولت می‌خواهند مشکلات اقتصادی وجود داشته باشد، گفت: این حرف درستی نیست و این یک سوءظن به دولت است.


وی افزود: ممکن است افرادی بخواهند به این کار اقدام کنند، اما اینکه این افراد در دولت هستند یک سوءظن است، البته نظر ما در ارتباط با جریان انحرافی این است که این جریان سرجایش است و در صورت فعالیت مجدد افشاگری‌هایی را انجام خواهیم داد.


* عفاف و حجاب با بگیر و ببند درست نمی‌شود

باهنر در پاسخ به سئوال دیگری در مورد اینکه چرا مجلس در مورد عفاف و حجاب قانونی وضع نمی‌کند، اظهار داشت: با گرفتن و بستن و محکومیت و محرومیت این مشکل حل نمی‌شود و مدیریت فرهنگی همواره با این مشکل مواجه بوده است و در این زمینه نهادهای فرهنگی باید هماهنگ شوند.


* دولت نباید بگوید قانون را قبول ندارم

وی در پاسخ به سئوالی در ارتباط با سعید مرتضوی و انتصاب وی به‌عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی گفت: دولت نباید بگوید من قانون را قبول ندارم البته ممکن است قانونی اشکال داشته باشد و قبول نداشتن ۴ قانون در طول ۸ سال دولت نیز زیاد است.


نایب رئیس مجلس ادامه داد: رئیس سازمان تامین اجتماعی بارها عوض شده و این سازمان از اهمیت ویژهای نیز برخوردار است و اقدام دولت در توجه نکردن به حکم قوه قضائیه در مورد سعید مرتضوی و انتصاب غیرقانونی وی به ریاست سازمان تامین اجتماعی کار اشتباهی است.