افكار نيوز - حقوقدان آمريكايي: تحريم ايران به اقتصاد جهان و اقتصاد آمريكا صدمه ميزند

نیویورک - فردی شمپین از حقوقدانان آمریکایی و موسس گروه کهنه سربازان برای بازسازی ویتنام می‌گوید که تحریم‌های ناعادلانه ایران از سوی آمریکا به اقتصاد جهانی و بویژه اقتصاد آمریکا صدمه می‌زند.

این حقوقدان آمریکایی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: طرح تحریم هرگز طرح خوبی نبوده و اگر به نظام سرمایه داری هم اعتقاد داشته باشیم باید در روند تجارت آزاد خلل وارد نکنیم.

وی اظهار داشت: بی‌تردید این تحریم‌ها اثری روی ایران ندارد و در عرصه بین‌المللی این موضوع نه تنها به نفع آمریکا نیست بلکه مقامهای کاخ سفید حق ندارند که یک کشور مستقل دیگر را تحریم کنند بویژه اینکه ایران کار اشتباهی نکرده است.

شمپین افزود: آنها(مقامات غرب) برنامه هسته‌ای ایران را که حق آن کشور است بهانه این تحریم‌ها قرار داده اند.

حقوقدان آمریکایی اظهار داشت: کشوری که بزرگترین تروریست جهان است(آمریکا) و بیشترین تسلیحات هسته‌ای جهان را دارد و تنها کشوری است که از تسلیحات اتمی استفاده کرده که منجر به کشته شدن صدها هزار ژاپنی شده است، نمی‌تواند به دیگر کشورها بگوید چه کار کنند.

وی گفت: آمریکایی که بیشترین تسلیحات اتمی را دارد و به کشور فاشیستی مانند اسرائیل تسلیحات می‌دهد چگونه به خود جرات می‌دهد که به یک کشور مستقل دیگر در جهان بگویند چه بکند و چه نکند…

شمپین افزود: البته باید با این حقیقت توجه داشته باشیم که در عصر فروپاشی امپراطوری آمریکا هستیم و زمان سقوط آمریکا نزدیک است همان گونه که رایش سوم سقوط کرد.

حقوقدان آمریکایی گفت وگو را بهترین راه حل موجود در منازعات و مشکلات موجود در عرصه بین‌الملل دانست و خاطرنشان کرد: به نظر من مذاکره بهتر از درگیری است. ما حتی در زمین بازی کودکان خردسال به آنها یاد می‌دهیم که دعوا نکنند.

وی گفت: این که عده‌ای می‌گویند نباید با ایرانیان مذاکره کرد احمقانه است. ما باید با آنها مذاکره کنیم و از دخالت در امور داخلی آنها خودداری کنیم این مردم ایران هستند که باید مشکلات خود را حل کنند…

شمپین سپس به تلاشهای دولت آمریکا علیه ایران اشاره و اظهار داشت: آنها(مقامات آمریکا) در حالی از نتایج انتخابات در دیگر کشورها صحبت می‌کنند که دو انتخابات گذشته آمریکا با تقلب همراه بود و جرج بوش دوبار انتخابات را به نفع خود تمام کرد.

این حقوقدان آمریکایی در پاسخ به این سووال که آیا فکر می‌کنید که جنگهای عراق و افغانستان قابل توجیه هستند، گفت: خیر. هیچ دلیل امنیتی برای حمله به این دو کشور وجود نداشت… تمامی دیکتاتورهایی که می‌شناسیم شامل مارکوس در فیلیپین و دیگران سالها توسط آمریکا حمایت می‌شدند.

وی اظهار داشت: به اسرائیل نگاه کنید که انتخابات قلابی دارد اما آنها حمایت کامل آمریکا را دارند که من کاملا با آن مخالف هستم. به نظر من حتی یک سرباز هم نباید در عراق و افغانستان داشته باشیم.

شمپین گفت: افزودن ‪ ۲۰‬هزار سرباز دیگر به نیروهای موجود در افغانستان اثری نخواهد داشت. ‪ ۱۶۰‬هزار سرباز در افغانستان داریم کاری نکرده‌اند با افزودن ‪ ۲۰‬هزار نفر دیگر هم کاری نمی‌توانیم بکنیم. ‪ ۲۶‬میلیون افغان آنجا هستند. چه فکر احمقانه ای!… نیروهای ما باید به کشور بازگردند و برای بازسازی آمریکا تلاش کنند.

حقوقدان آمریکایی افزود: ما نیازی به حضور نیروهایمان در افغانستان و عراق نداریم، نیازی به کنترل لوله‌های گاز و نفت خاورمیانه نداریم و نیازی به داشتن بیش از ‪ ۹۰‬پایگاه نظامی در ژاپن نداریم.

خبرنگار ایرنا از حقوقدان آمریکایی و موسس گروه کهنه سربازان برای بازسازی ویتنام پرسید شما سالها با به راه انداختن گروه خود در عرصه کمک به مردم ویتنام فعال هستید و پایگاه اطلاع رسانی ‪ www. vvrp. org‬بازتابی از کارهای شما است، جنگ ویتنام با اشغالگریهای آمریکا در افغانستان چه شباهتی با هم دارند.

وی در پاسخ گفت: بله شباهت‌ها بسیار است. مرتب ژنرال‌ها را تعویض می کنند، راهبردها را تغییر می‌دهند و حالا هم که صحبت از مسلح کردن اهالی دهکده‌ها می‌کنند و می‌خواهند آنها را به جان هم بیاندازند. ارتش افغانستان هم مانند ارتش ویتنام جنوبی است. این افراد را استخدام می‌کنیم و لباس نظامی به تن آنها می‌پوشانیم و وانمود می‌کنیم که آنها نظامی هستند.

/ ب.