به گزارش افکارنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، احمدی نژاد پس از بازگشت از عربستان و اجلاس اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی گفت: در این اجلاس مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره موضوعات مورد بحث به درستی تبیین و اعلام شد.

احمدی نژاد پس از ورود به تهران در جمع خبرنگاران در تشریح برنامه ها و اهداف سفرش به مکه گفت: سازمان همکاری اسلامی در پی آتش زدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها و برای دفاع از ملت فلسطین ایجاد شد. گرچه در طول زمان دچار نوساناتی شد و الان چیز دیگری است.

رئیس‌جمهور با اشاره به دستور کار اجلاس مکه افزود: در نامه‌ای که برای ما ارسال شده بود موضوع نشست وحدت جهان اسلام، رفع مشکلات آن و خطراتی که جهان اسلام را تهدید می‌کند عنوان شده بود، اگرچه بعدا به موضوعات دیگری محدود شد.

احمدی نژاد در ادامه تصریح کرد: این نشست در متن یک روند تحولی رخ داد؛ چرا که تحولات در منطقه‌ ما، شمال آفریقا و دنیا بسیار سریع و عمیق در حال رخ دادن است و دولت‌های گوناگون و شخصیت‌های سیاسی از این تحولات تحلیل‌های متفاوتی دارند و بر اساس تحلیل‌های خود رفتار و موضع‌گیری می‌کنند.

رئیس جمهور افزود: ملت ایران نیز تحلیل روشنی از تحولات دارد و لازم بود که این تحلیل جامع در مراکز رسمی و به صورت روشن و قاطع بیان شود.

احمدی نژاد با اشاره به تحلیل ایران در ارتباط با تحولات منطقه گفت: ما بر حق ملت‌ها، آزادی آنها و کرامتشان تاکید داریم و از طرف دیگر تاکید می‌کنیم که باید با دشمنان ملت‌ها مقابله شود و این حق ملت‌هاست.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مواضع جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مکه به درستی تبیین شد تصریح کرد: برای این‌که این مواضع در دستور کار مجامع بین‌المللی قرار بگیرد و تاثیرگذاری آن بیشتر شود نیازمند کار جدی در دستگاه دیپلماسی است و باید از طرف دلسوزان کشور نیز این مواضع و این خط دنبال شود که در آینده بین نگاه درست و نگاه‌هایی که می‌خواهند رفتارها و مطالباتی را به ملت‌ها تحمیل کنند تفکیک ایجاد شود.

احمدی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه تحولات رخ داده در منطقه موضعی، مقطعی و لحظه ای نیستند و ادامه دار هستند افزود: این نشست در واقع یک اقدام سیاسی در روند تحولات بود که کشورها دیدگاه‌ها و مواضع خود را مطرح کردند اگرچه در نوع نگاه به تحولات، فاصله‌هایی وجود داشت.

رئیس جمهور به نشست‌های دوجانبه‌ خود با سران برخی از کشورهای شرکت کننده در اجلاس مکه نیز اشاره کرد و گفت: ‌ نشست‌های دوجانبه‌ای نیز با برخی از سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس داشتیم، بحث‌های طولانی و سوالات جدی مطرح و تاکید شد که در ادامه‌ کار از نفوذ و تاثیرگذاری دشمنان جلوگیری شود. در واقع برای ادامه همکاری‌ها و گفت‌وگو بین کشورها پایه خوبی گذاشته شد.

احمدی نژاد همچنین با اشاره به دیدارش با ملک عبدالله پادشاه عربستان افزود: رابطه‌ ایران و عربستان رابطه ای ویژه است و در طول ۳۳ سال گذشته نوسانات زیادی داشته‌ایم. ایران جایگاه ممتازی در منطقه و جهان اسلام دارد و کشور عربستان نیز اثرگذاری فراوانی بر تحولات از جمله تحولات اخیر دارد و تنظیم روابط دو کشور در نحوه مدیریت تحولات منطقه بسیار مهم است.

رئیس جمهور در پایان گفت: دو طرف بر ضرورت توجه به روابط‌ ویژه میان ایران و عربستان اذعان داشتند و امیدوارم که تحولات بهتری در روابط دو کشور رخ دهد.

احمدی نژاد در آغاز سخنانش با اشاره به زلزله آذربایجان شرقی گفت: بار دیگر حادثه‌ ناگوار زلزله آذربایجان را که باعثاز دست رفتن جمعی از هموطنان‌مان شد تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال شادی روح از دست رفتگان و صبر برای برای بازماندگان مسألت دارم.

رئیس جمهور همچنین به زیارت اش از خانه خدا و اماکن متبرکه در مکه و مدینه اشاره کرد و افزود : نایبالزیاره ملت ایران بودیم و برای سلامتی و پیگیری آرمانهای ملت ایران دعا کردیم و از خداوند خواستیم که بهترین را برای ملت ایران رقم بزند.