سفير جمهوري اسلامي ايران در برلين به تشريح علت حضورش در وزارت خارجه آلمان و همچنين اقدامات انجام شده براي ملاقات دو تبعه آلماني بازداشت شده در ايران با خانوادههايشان پرداخت.

علیرضا شیخ‌عطار سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین در گفت‌وگویی با فارس، به تشریح علت حضورش در وزارت خارجه آلمان پرداخت و اخبار مربوط به احضارش را تکذیب کرد.

* سه ملاقات کنسولی با دو تبعه آلمانی بازداشت شده در ایران

وی در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به دستگیری دو تبعه آلمانی در ایران و با بیان اینکه دستگیری این دو خبرنگار به علت نداشتن ویزای خبرنگاری و نیز دخالت برخی عناصر گروهک‌های تروریستی در هدایتشان به ایران و انجام مصاحبه، امری واضح است، گفت: بعد از دستگیری این دو نفر مقامات وزارت خارجه آلمان درخواست ملاقات کنسولی را مطرح کردند که براساس عرف بین‌الملل جزو حقوق زندانیان است. این ملاقات با همکاری مقامات قضایی ما و پیگیری‌های سفارت و وزارت امور خارجه صورت گرفت و کنسول سفارت آلمان در تهران، سه بار با این دو نفر در تبریز ملاقات کرد.
شیخ عطار افزود: در پی انجام این ملاقات‌ها، وزیر خارجه آلمان و رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان این کشور درخواست کردند با توجه به رأفت انسانی که همیشه در ایران و آموز‌ه‌های جمهوری اسلامی بوده و به مناسبت میلاد حضرت مسیح که بسیار مورد احترام مسلمانان بخصوص ایرانیان است، این دو نفر بتوانند در آن روز این مراسم را با خانواده خود جشن بگیرند که کلیت این موضوع نیز با پیگیری‌های وزرات خارجه و شخص علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، مورد توافق قرار گرفت و مسئولان مرتبط با این پرونده، با کلیت این موضوع موافقت کردند.

* قرار بود ملاقات ابتدا در تهران انجام شود

سفیر ایران در برلین یادآور شد: تنها مورد باقیمانده «محل» انجام دیدار بود که در ابتدا توافق شد این ملاقات به خاطر امکانات و تسهیلات موجود، در تهران انجام شود و زندانیان بدین منظور به تهران منتقل شوند که این موافقت توسط مدیرکل ذیربط وزارت خارجه کشورمان به سفیر آلمان در تهران اعلام شد و ما نیز در برلین این موضوع را به اطلاع مقامات آلمان رساندیم. بر همین اساس خانواده‌های این دو تبعه آلمانی با این ذهنیت که ملاقات در تهران انجام خواهد شد، جمعه گذشته به تهران سفر کردند.
وی ادامه داد: یک روز پس از سفر خانواده‌ها، یعنی در روز شنبه، یک نظریه حقوقی توسط مقامات قضایی استان آذربایجان شرقی اعلام شد که صحت آن نیز مورد تأیید مشاوران حقوقی قوه قضاییه قرار گرفت، مبنی بر اینکه چون محل وقوع جرم در تبریز بوده، انتقال این دو نفر از تبریز امکانپذیر نیست مگر با انجام پروسه قضایی طولانی که در نتیجه آن موضوعیت روز کریسمس و تولد حضرت مسیح از دست می‌رفت.
سفیر ایران افزود: لذا آنها پیشنهاد کردند ملاقات در تبریز انجام شود که این مسئله مقداری برای خانواده‌ها و مقامات آلمانی غیرقابل پیش‌بینی بود، زیرا تصور آنها این بود که ملاقات در تهران صورت خواهد گرفت و به همین جهت خانواده‌ها مقداری ناراحت شدند، چرا که به دلیل شغل‌شان(کارمند) و با توجه به زمان بلیط برگشتشان می‌خواستند زودتر به کشورشان برگردند.
سفیر ایران در برلین اضافه کرد: خانواده‌ها از طریق سفارت آلمان در تهران و وزارت خارجه این کشور خواستار آن بودند که ملاقات در تهران صورت گیرد که البته در نهایت این دیدار در تبریز انجام شد.

* ملاقات با معاون سیاسی وزیر خارجه آلمان یک هفته قبل تنظیم شده بود

شیخ عطار در ادامه این گفت‌گو در خصوص حضورش در وزارت خارجه آلمان با یادآوری این نکته که ملاقات من در وزارت خارجه آلمان از یک هفته قبل تنظیم شده بود، اظهار داشت: من با معاون سیاسی وزیر خارجه آلمان ملاقات‌های دوره‌ای دارم و به دلیل مسائل فیمابین دو یا سه هفته یک بار همدیگر را می‌بینیم.
سفیر ایران تصریح کرد: اینگونه نبود که آنها از من خواسته باشند که به وزارت خارجه بروم، بلکه ملاقات به درخواست خود من صورت گرفته بود.
وی اضافه کرد: این ملاقات دو بخش داشت که در بخش اول در خصوص زندانیان آلمانی در ایران گفت‌وگو شد و آنها عنوان کردند که رفتن به تبریز دشواری‌هایی را به همراه دارد از جمله تهیه بلیط پرواز و … و خانواده‌های این دو نفر می‌خواهند زودتر به کشورشان بازگردند و بهتر است که ملاقات در تهران صورت گیرد که بنده عنوان کردم انجام ملاقات در تبریز موضوعی حقوقی است نه سیاسی و مشاوران حقوقی قوه قضاییه نیز بر این نظریه حقوقی دادگستری تبریز صحه‌ گذاشته‌اند. وزیر خارجه آلمان نیز با آقای صالحی سرپرست وزارت خارجه تلفنی گفت‌وگو کرد و در نهایت آنها قانع شدند و با همکاری وزارت خارجه، خانواده‌ها به تبریز رفتند و ملاقات در آنجا انجام شد.

* احضاری در کار نبوده است

سفیر ایران در برلین اخبار منتشر شده مبنی بر احضارش به وزارت خارجه آلمان را صحیح ندانست و با اشاره به یادداشت رسمی سفارت ایران در برلین به وزارت خارجه آلمان در رد این موضوع، گفت: احضار در عرف دیپلماتیک دارای آدابی است و اولین پایه‌اش این است که درخواست از ناحیه آنها صورت می‌گیرد و از ابتدا نیز اعلام می‌کنند که این احضار است.
وی با اشاره به اظهارات معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان در این زمینه، اظهار داشت: معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان اظهارات خلافی را مطرح کرده بود که ما نسبت به آن اعتراض کردیم. ما در یک اقدام انساندوستانه و با توجه به دیدگاه‌های مذهبی خود و اینکه حضرت مسیح را مقدس و برای تولد ایشان احترام قائلیم، با انجام این دیدار موافقت کردیم و این اتفاق رخ داد.

* برنامه‌ریزی‌هایی که برای سال ۲۰۱۱ در دست انجام است

شیخ عطار مسائل فیمابین تهران و برلین را خیلی مهم‌تر و بیشتر از آن دانست که تحت تاثیر یک ملاقات و پرونده زندانی قرار گیرد و افزود: روابط و مذاکرات بین دو طرف کماکان ادامه دارد.
وی در مورد روابط تهران و برلین در سال آینده میلادی نیز اظهار داشت: ما در سطوح مختلف سفرها و ملاقات‌هایی را در دستور کار داریم و برای سال ۲۰۱۱ برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است.

* صالحی گزینه بسیار خوبی برای تصدی پست وزارت خارجه

شیخ عطار طرح برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه یکی از گزینه‌های تصدی پست وزارت خارجه است، را برای انحراف افکار عمومی دانست و گفت: انتشار این اخبار بیشتر در این راستا صورت می‌گیرد تا جو اذهان عمومی را متوجه مسائل فرعی کنند.
سفیر ایران در برلین علی‌اکبر صالحی را گزینه بسیار خوبی برای تصدی این پست عنوان کرد.

* یادداشت اعتراض‌آمیز سفارت ایران به وزارت خارجه آلمان

سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین روز چهارشنبه با ارسال یادداشتی به وزارت خارجه آلمان نسبت به اظهارات معاون سخنگوی این وزارتخانه اعتراض و با اشاره به ملاقات شیخ عطار با «وولف روتهارت بورن» معاون وزارت خارجه آلمان اعلام کرد: این ملاقات در چارچوب ملاقات‌های عادی و از پیش تنظیم شده بوده و رویه تشریفاتی ناظر بر «فراخوان» برآن مترتب نبوده است.
این یادداشت می‌افزاید: همانطور که بارها در مذاکرات اعلام شده است، برنامه ریزی، تدارک و تسهیل ملاقات زندانیان آلمانی با بستگان خود، بر اساس درخواست دوستانه دولت آلمان و مبانی انساندوستانه، رأفت اسلامی و صرفا از روی حسن نیت مقامات ذیربط جمهوری اسلامی ایران بوده و در اثر فشار طرف آلمانی صورت نگرفته است.
سفارت جمهوری اسلامی ایران دربرلین تأکید کرده است که به منظور تداوم موفقیت‌آمیز این گونه اقدامات در آینده و حصول نتیجه لازم، انتظار دارد که اقدام لازم جهت تصحیح خبر مذکور اتخاذ شود.
معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز دوشنبه در برلین ادعا کرده بود به دنبال عدم صدور اجازه ملاقات به خانواده‌‌های دو آلمانی زندانی در ایران، علیرضا شیخ عطار سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان به این وزارتخانه احضار شده است.