جزئیات تازه ازگفتگوی احمدی‌نژاد و ملک‌عبدالله

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه پنجشنبه در برنامه دیروز، امروز، فردا با اشاره به عصبانیت کشورهای غربی و آمریکا از سفر محمد مرسی رئیس جمهور مصر به تهران گفت: آقای مرسی رئیس جمهور منتخب برآمده از اراده مردم مصر است و غرب احساس می کند آمدن وی به تهران برقراری ارتباط میان دو ملت بزرگ و نقش آفرین است لذا گرایش دو کشور به یکدیگر برای غرب امر مطلوبی نیست و آنها حساسیت هایی را ایجاد کردند.

به گفته وزیر امور خارجه هیئت مصری به ریاست محمد مرسی در تهران ۱۰۰ نفره و هیئت هندی به ریاست سینگ حدود ۲۰۰ نفر خواهند بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مصاحفه رئیس جمهور با محمد مرسی چقدر در سفر وی به تهران تاثیر گزار بود، گفت: اقدامات فراوانی از جهات مختلف برای سفر آقای مرسی به تهران انجام شد که در نهایت به سفر چند روز آینده ایشان به تهران انجامید.

وزیر امور خارجه در بخشی از این برنامه تلویزیونی به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: ما در نشست مکه در خصوص سوریه رایزنی‌‌هایی را انجام دادیم و در طی یکسالی که از بحران سوریه می‌گذرد در رایزنی مداوم با بسیاری از کشورها و همچنین در تماس با معارضان دولت سوریه بودیم. معتقدم باید تدبیری صورت گیرد که بحران تصنعی در سوریه را معالجه و تدبیر کنیم و معارضان و دولت سوریه به تفاهم برسند.

صالحی با اشاره به راهکار جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران در نشست سران جنبش عدم تعهد پیشنهادی را در خصوص سوریه با کشورهای شرکت کننده در میان خواهد گذاشت و ما اعتقاد داریم که این پیشنهاد مقبول، منطقی و اصولی است و همه اطراف را دربر می‌گیرد و مخالفت با آن بسیار سخت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم بعد از نشست سران عدم تعهد در تهران و نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک میزبان معارضان و دولت سوریه باشیم، گفت: بخشی مهمی از معارضان دولت سوریه برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرده و دولت سوریه نیز آمادگی خود را اعلام کرده است.

وزیر امور خارجه در خصوص پیشنهاد محمد مرسی در نشست مکه مبنی بر تشکیل گروه تماس با حضور ایران، ترکیه، عربستان و مصر گفت: وزیر خارجه مصر دو روز پیش با من تماس گرفت که در همین زمینه نشستی در قاهره برگزار شود و جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی خود را برای حضور در این نشست اعلام کرد.

صالحی با اشاره به اینکه حمایت ایران از سوریه اصولی است، گفت: سوریه به عنوان یکی از حلقه های عمده مقاومت در مقابل اسرائیل است و سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از کشورهایی است که حلقه های عمده مقاومت هستند.

وی همچنین به فلسفه حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مکه اشاره کرد و گفت: عدم حضور ایران در اجلاس مکه به معنای انزوا گری بود و با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در تعاملات بین المللی به عنوان یک کشور فعال ظاهر شده است هیچگاه خود را کنار نمی کشد.

صالحی در خصوص جزییات دیدار پادشاه عربستان با رئیس جمهور در حاشیه اجلاس مکه گفت: این مذاکرات نسبتا مفصل بود. مرحله اول این مذاکرات قبل از آغاز مراسم افتتاحیه برگزار شد. مرحله دوم مذاکره در جلسه سحری ۲۰ دقیقه ای با پادشاه عربستان انجام شد که دو طرف گله مندی های صریحی از یکدیگر مطرح کردند و این سیاست بسیار خوب است. در مجموع بسیار عالی بود و صحبت و گفتگوی صریح برادرانه بود و بسیار با نیت رفع مشکل و نزدیک شدن به یکدیگر بود. مذاکرات بسیار خوبی بود که ما نتیجه آن را در حال حاضر هم مشاهده می کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به وضعیت زائران ایرانی ربوده شده در سوریه اشاره و افزود: با مقامات ترکیه و قطر در این زمینه گفت‌وگو کردم و در مکه نیز صحبتی جدی با نخست‌وزیر قطر انجام شد و آنها تاکید کردند که تمام تلاش خود را برای آزادی این افراد به کار بگیرند.

صالحی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت کارمندان ربوده شده هلال احمر در لیبی گفت: در اجلاس مکه مذاکراتی با همتای لیبیایی خود داشتم و طی دو روز پیش نیز وزیر امور خارجه لیبی گفت‌وگو کردم و وی از سلامت اتباع ایرانی اطمینان داد.

وی تاکید کرد: مشکلی در دستگاه دولتی لیبی به وجود آمده است که امیدواریم هر چه زودتر شاهد آزادی این افراد باشیم.