به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان پنجشنبهشب در برنامه دیروز، امروز، فردای شبکه سوم سیما به تشریح اقدامات صورت گرفته در برگزاری شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد، تحولات سوریه، مذاکرات ایران و ۱+۵ و... پرداخت.

وی در خصوص شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد که قرار است پنجم تا دهم شهریورماه با حضور نمایندگانی از ۱۲۰کشور در تهران برگزار شود، گفت: ما نظیر چنین گردهمایی را در طی تاریخ معاصر و قبل از انقلاب نداشتیم و این نقطه عطفی است که در این برهه از زمان که هجمه دشمن علیه کشور شدت گرفته و فشارهایی را از بعد تحریم‌ها وارد می‌کنند، جمهوری اسلامی با توانمندی و عزتمندی توانسته در عرصه بین‌المللی عرضه اندام کند و به عنوان کشوری نقش‌آفرین و اثرگذار خود را بروز دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: بسیاری از کشورهای غربی دائماً توصیه می‌کنند که کسی در این اجلاس شرکت نکند اما برخلاف این توصیه‌ها، اعضای نم به آنها توجهی نکردند و قرار است نمایندگانی از ۱۲۰کشور در نشست تهران شرکت کنند.

صالحی همچنین به وعده‌های داده شده به برخی از کشورها برای عدم حضور در نشست تهران اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی با فعالیت‌های گسترده دیپلماتیک در عرصه بین‌المللی توانست این فشارها را خنثی کند و کشورهای عضو را ترغیب کند که این نشست متعلق به آنهاست، چرا که اگر کشوری به خاطر فشار دیگران در این نشست شرکت نکند عدم حضورش توجیه‌پذیر نیست.

صالحی اعلام کرد که در حال حاضر قریب به ۵۰رئیس کشور، شامل رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر در نشست تهران شرکت می‌کنند.

وزیر خارجه کشورمان با تأیید حضور محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر، رئیس‌جمهور کره شمالی، بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل در نشست تهران عنوان کرد که قائم‌مقام وزیر خارجه عربستان که فرزند پادشاه نیز هست به عنوان نماینده ویژه پادشاه عربستان در نشست تهران شرکت خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه از همه ابزارها علیه جمهوری اسلامی ایرن استفاده می‌کنند یادآور شد: اما علی‌رغم آن جمهوری اسلامی ایران عزتمندانه پیش رفته است.

وی همچنین گفت که در حاشیه نشست تهران، نشست‌های دوجانبه با کشورهای شرکت‌کننده برگزار و در خصوص مسائل دوجانبه و تقویت روابط بحثو تبادل نظر خواهد شد.

وی درباره اخبار مطرح شده در طی این مدت مبنی بر عدم حضور مرسی در نشست تهران تصریح کرد: آقای مرسی رئیس‌جمهور منتخب و برآمده از اراده مردم است و غرب می‌داند که حضور مرسی در نشست تهران به معنای برقراری ارتباط بین دو ملت بزرگ و نقش‌آفرین ایران و مصر است.

صالحی با بیان اینکه در این زمینه غربی‌ها اقدامات فراوانی را صورت داده‌اند، یادآور شد: اما به لطف خدا آقای مرسی در نشست تهران شرکت می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در نشست تهران جمهوری اسلامی ایران ریاست جنبش عدم تعهد را برای مدت سه‌سال عهده‌دار می‌شود، تصریح کرد: ما در طی این سه‌سال بایستی فعالانه عمل کنیم و به همین منظور یک کمیته راهبردی برای ابتکارات در جنبش عدم تعهد ایجاد کردیم که انشالله در طی سه‌سال ریاست‌جمهوری اسلامی ایران بتواند پیشنهادات خوبی را ارائه و به تصویب برساند.

صالحی اعلام کرد که مقام معظم رهبری در مراسم افتتاحیه این نشست حضور خواهند یافت و افزود: سرودی برای اجلاس پیشبینی شده که به صورت زنده اجرا می‌شود و علاوه بر آن نمایشگاهی از دستاوردها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف در حاشیه این نشست برپا خواهد بود.

صالحی گفت که بازدیدهایی برای سران شرکت‌کننده در این نشست در نظر گرفته شده که از نزدیک با پیشرفت‌های کشورمان آشنا شوند.

وی در خصوص حضور نماینده‌ای از روسیه به عنوان مهمان ویژه در این نشست تاکید کرد: در حال رایزنی هستیم که سطح هیئت‌روسی شرکت‌کننده در نشست افزایش یابد.

وزیرخارجه کشورمان گفت که هیئت مصری شرکت‌کننده در این اجلاس ۱۰۰نفره و هیئت هندی نیز ۲۰۰نفره خواهد بود.

صالحی همچنین گفت که ونزوئلا به عنوان رئیس بعدی نشست عدم تعهد پیشنهاد شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بر اصول دهگانه جنبش عدم تعهد تأکید دارد، تصریح کرد: امیدواریم ساختار جنبش تجدید شود و بتواند در عرصه بین‌المللی نقش‌آفرین‌تر شود و چالش‌های جهانی را به نفع اعضاء مدیریت کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی بر تقویت دفتر هماهنگی جنبش که در نیویورک قرار دارد تأکید کرد و افزود: جنبش عدم تعهد می‌تواند در بازنگری در ساختار سازمان ملل نقش ایفاء کند و امیدواریم با همراهی و مشارکت کشورهای عضو انحصارهای اقتصادی و مالی دنیا را بشکنیم.

وی ایجاد مؤسسه داوری بین کشورهای عضو، مؤسسه معاضدت قضایی و منطقه‌ای در بین اعضاء و ایجاد صندوق حمایت از خانواده‌های قربانیان جرائم سازمان‌یافته و تروریسم را از جمله پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در جنبش عدم تعهد عنوان کرد.

وی گفت که قرار است در حاشیه نشست تهران کشورهای همسو و همفکر دور هم جمع شوند و در خصوص موضوعات مورد علاقه به رای‌زنی بپردازند.

*پیشنهاد ایران برای سوریه

صالحی در خصوص تحولات سوریه با بیان اینکه این کشور دچار بحرانی تصنعی شده است، تصریح کرد: زمانیکه دولت سوریه به خواسته‌های مردم پاسخ داد و هوشمندانه و با تدبیر وارد گفت‌وگو شد بحرانی تصنعی ایجاد کردند و با مداخلات خارجی و اعزام افرادی از خارج سوریه به داخل این کشور و تسلیح کردن آنها به سلاح علیه دولت سوریه، وارد فاز رودررویی مسلحانه علیه دولت شدند.

وی پرسید، کدام دولت را در دنیا سراغ دارید که اگر در مقابلش از سلاح استفاده کنید کوتاه بیاید؟

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه وضعیت سوریه باید با تدبیر حل شود، تصریح کرد: در نشست مکه با بسیاری از کشورها به رایزنی در این زمینه پرداختیم و در یک سال و اندی که از بحران سوریه می‌گذرد در رایزنی مداوم با بسیاری از کشورها و همچنین در تماس با معارضه با دولت سوریه بودیم.

وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: باید مدیریت کرد تا بحران تصنعی سوریه معالجه شود و دولت و معارضان به تفاهم برسند.

وزیرخارجه کشورمان از پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در خصوص سوریه خبر داد و بدون ارائه جزئیات آن عنوان کرد: ‌ این پیشنهاد در نشست سران جنبش عدم تعهد با سایر کشورها مورد رایزنی قرار خواهد کرد و پیشنهادی منطقی و اصولی است که همه اطراف را در بر می‌گیرد و منافع مردم سوریه و وضعیت منطقه را در نظر خواهد گرفت.

وی با اشاره به اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی نشستی با حضور معارضه و دولت سوریه تصریح کرد: بخش مهمی از معارضه و همچنین دولت سوریه آمادگی خود را برای حضور در این نشست اعلام کرده‌اند که امیدواریم بعداز نشست نم و نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، این نشست در تهران برگزار شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با اشاره به پیشنهاد مرسی، رئیس‌جمهور مصر برای تشکیل گروه تماس با حضور ایران، ترکیه، عربستان و مصر اظهار داشت: وزیر خارجه مصر اخیراً در تماسی تلفنی از ما برای حضور در نشست گروه تماس دعوت کرد که ما نیز آمادگی خود را اعلام کردیم.

صالحی حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه را حمایتی اصولی خواند و افزود: ما حاضر نیستیم که اصولمان را زیر پا بگذاریم. سوریه یکی از حلقه‌های عمده مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی و مقابله با این رژیم و بازگرداندن حق مردم فلسطین از اصول سیاست خارجی ایران است. ما در تحقق این سیاست از چند ابزاری از جمله حمایت از کشورهای خط عمده مقاومت استفاده می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره حضور جمهوری اسلامی ایران در نشست مکه نیز گفت: عدم حضور جمهوری اسلامی ایران یعنی انزواگری در تعاملات بین‌المللی؛ جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان کشوری فعال ظاهر شده و هیچگاه کنار نمی‌کشد.

وی سخنرانی احمدی‌نژاد را در این نشست تاریخی خواند و گفت: بسیاری از این سخنرانی استقبال کردند.

صالحی همچنین گفت که احمدی‌نژاد در دو مرحله با پادشاه عربستان گفت‌وگو کرد، یکی در مراسم افتتاحیه و دیگری در جلسه سحر که به مدت ۲۰دقیقه با پادشاه عربستان گفت‌وگو شد. گفت‌وگوها مفصل بود و طرفین گله‌مندی‌های خود را به صراحت بیان کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص کارمندان هلال‌احمر ایران که در لیبی ربوده شده‌اند با بیان اینکه با وزیرخارجه لیبی در نشست مکه در این زمینه به طور مفصل گفت‌وگو کرده‌اند، گفت: اخیراً نیز گفت‌وگوی تلفنی با همتای لیبیایی خود داشته‌ام که وی اعلام کرد که این عزیزان در سلامت به سر می‌برند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: مشکلی در دستگاه دولتی لیبی پیش آمده که در حال حل و فصل است. حتی کسانی که این افراد در اختیار آنها است عنوان کرده‌اند که آنها مهمانشان هستند و امیدواریم به زودی شاهد آزاد شدن آنها باشیم.

وی درباره زائران ایرانی ربوده شده در سوریه نیز به گفت‌وگوهای انجام شده با مقامات قطر و ترکیه در این زمینه اشاره کرد و افزود: در نشست مکه نیز با نخست‌وزیر قطر گفت‌وگوی جدی داشته‌ام و آنها اعلام کرده‌اند که همه تلاش خود را برای آزادی این افراد به کار می‌گیرند.

وزیرخارجه کشورمان با بیان اینکه معارضان در سوریه تحت فرماندهی واحدی نیستند و از گروه‌های مختلفی تشکیل شده‌اند اظهار داشت: معارضه سوریه به خوبی می‌داند که نیت جمهوری اسلامی ایران برای این کشور خیرخواهانه است و کمتر کشوری صادقانه به ملت سوریه کمک کرده است.

صالحی در خصوص گفتوگوهای ایران و ۱+۵نیز با بیان اینکه راهی به جز به سرانجام رساندن این مذاکرات نیست خاطرنشان کرد: من به نتایج مذاکرات بسیار امیدوارم و فرآیند کلی را مثبت ارزیابی میکنم.