به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، حجت الاسلام سیدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی امروز جمعه در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه امروز تهران ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت اظهار داشت: امیدواریم دولت بتواند از فرصتهای فرارو حداکثر استفاده را داشته باشد و همانطور که رهبر انقلاب فرمودند با وحدت و همدلی راه برای تحقق مسیر ارائه شده دولت در سال پایانی کار دولتمردان هموار شود.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران گفت: هرنظام سیاسی برای رسیدن به اهداف تعریف شده خود نیازمند اقتدار و توانایی و قدرت در همه حوزه‌ها و عرصه‌ها است.

ابوترابی فرد ادامه داد: شاید بتوان گفت که مهمترین مقوله‌ای که زمینه افزایش کارایی دولت‌ها را فراهم می‌کند اقتدار سیاسی آنها است و هر نظام سیاسی به میزان اقتداری که دارد می‌تواند در کشور خود و صحنه بین‌الملل نقش ایفا کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متأسفانه از آنجایی که عموم نظام‌های سیاسی امروز حاکم بر جهان از پشتوانه‌های اقتدار بخش فکری و اعتقادی و اخلاقی و علمی در حد مطلوب برخوردار نیستند عموماً اقتدار سیاسی خود را در دستیابی به قدرت پلیسی، امنیتی، نظامی و وابستگی به قدرت‌های بزرگ جست‌وجو می‌کنند.

ابوترابی فرد اضافه کرد: کشور ایران هنگام پیروزی انقلاب نظام سیاسی را تجربه می‌کرد که خود را ژاندارم خاورمیانه می‌نامید؛ این ژاندارم تمام توان خود را از وابستگی کامل به قدرت‌های خارجی، بیگانه و آمریکا بدست آورده بود و چون قدرتش دارای ریشه و مبنای مستحکمی نبود تمام منافع ملت ایران قربانی منافع استکبار جهانی می‌شد و مستکبرین بودند که نقشه راه و حرک کشور را تنظیم می‌کردند.

وی با بیان اینکه اواخر حکومت قاجار و پهلوی و در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال گذشته مصائب زیادی به دست حکمرانان وابسته به کشور وارد شد گفت: در همین سال‌های اخیر شاهد حکومت‌های سست و بی‌بنیادی بودیم که با اشاره به ملت‌ها فرو می‌ریختند.

نایب رئیس مجلس با اشاره به سفر اوباما به مصر در زمان حکومت مبارک اضافه کرد: بعد از آن دیدیم که چگونه حکومت پوشالی نامبارک در برابر اراده ملت مصر فرو ریخت.

ابوترابی فرد اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران از هنگام تولد از تمام ظرفیت کشور و آموزه‌های حیات‌بخش اسلام الهام گرفت تا اقتدار سیاسی کشور افزایش پیدا کند و امروز جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرتمندترین نظام‌های سیاسی در معادلات جهانی است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین شاخص‌های اقتدار سیاسی نظام‌ها، اقتدار آن نظام در سطح جامعه و کشور خویش و ارتقاء سطح امنیت است؛ هر کشوری که از سطح امنیت بیشتری برخوردار باشد طبیعتاً از اقتدار بالاتری برخوردار خواهد بود.

ابوترابی فرد گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران از هنگام تولد با بیشترین دسیسه‌ها روبه رو بود و قدرت‌های بزرگ دست در دست یکدیگر جنگ ۸ ساله را بر ما تحمیل کردند و جریان نفاق را برای ایجاد شکاف در کشور مورد حمایت قرار دادند. ولی امروز دنیا شاهد است که قدرت و حکومت مرکزی ایران در تمام نقاط کشور امنیت و همبستگی را در بالاترین ظرفیت ممکن برای کشور فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: امروز ایران از بالاترین سطح امنیت در مقایسه با امن‌ترین کشورهای دنیا برخوردار است در حالی که کشورهای جنوبی و شرقی ما به واسطه توطئه مستکبرین ناامن‌ترین کشورهای جهان هستند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افتخار داریم که در ایران نژادهای فارس، عرب، بلوچ، سیستانی، آذری، ترک، کرد، لر و سایر نژادها در کنار هم و در سایه پیوندهای ملی وحدت اسلامی زندگی می‌کند.

وی گفت: امروز نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و معادلات جهانی از جایگاه و موقعیت فاخری برخوردار است و قدرت سیاسی ایران مانع از آن است که استکبار جهانی به سادگی به منافع نامشروع خود دست یابند.

نایب رئیس مجلس اظهار داشت: اگر لبنان که امروز به نماد مقاومت اسلامی وحدت ادیان تبدیل شده، استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی را با چالش رو به‌رو کرده به دلیل آرمان‌های انقلاب و اندیشه امام و راهبرد رهبر معظم انقلاب است.

ابوترابی فرد تصریح کرد: همه می‌دانند در عراق دو ایده رو به روی هم قرار گرفته بود؛ یکی تفکر برآمده از انقلاب اسلامی ایران و دیگری ایده برآمده از تفکرات استکبار که در نهایت ایده و تفکر اسلامی پیروز شد.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های اقتدار ایران قدرت دفاعی کشور است اضافه کرد: امروز قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران خواب را بر دیدگان دشمن حرام کرده؛ حتی مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا اذعان کرده که قدرت نظامی و دفاعی ایران قدرت نظامی آمریکا را در خاورمیانه مهار کرده است.

وی با بیان اینکه امروز ایران یک قدرت دفاعی و موشکی مطرح در سطح جهان است اظهار داشت: حدود دو دهه است که آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند نقشه حمله به ایران روی میزشان است ولی حتی جرأت نگاه کردن به آن را هم ندارند.

ابوترابی فرد گفت: امروز ایران با همه توان مقابل استکبار جهانی ایستاده و از این جایگاه نقش ویژه‌ای را در میان همه ملل آزادیخواه و کشورهای غیرمتعهد ایفا می‌کنند.

وی اضافه کرد: شاهدیم که در اوج تلاش استکبار و آمریکا حدود ۱۲۰ کشور غیرمتعهد که بالاترین منابع انرژی جهان را در اختیار دارند دعوت جمهوری اسلامی ایران را اجابت کردند و برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها به تهران می‌‌آیند.

نایب رئیس مجلس تأکید کرد: آغاز مدیریت و ریاست جمهوری اسلامی ایران بر اجلاس غیرمتعهدها با نقطه‌های اوج بیداری دنیای اسلام و مقابله با استکبار جهانی مقارن شده است و قطعاً جمهوری اسلامی ایران در این رابطه از همه توان و ظرفیت خود برای مقابله با نظام سلطه استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: ریاست ایران بر جنبش غیرمتعهدها فرصتی برای شکست خط تحریم و انزوای دروغین ایران و آشکار شدن دروغ بزرگ دشمنان دنیای اسلام و ایران است.

ابوترابی فرد اضافه کرد: برگزاری اجلاس غیرمتعهدها فرصتی برای آشنایی با توانمندی‌ها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف است و این نشست می‌تواند تصویر غلط ناشی از جنگ رسانه‌ای دشمن را با حضور بیش از دوهزار خبرنگار برای جهان اصلاح کند.

وی گفت: نشست غیرمتعهدها فرصتی برای نهادینه کردن ایده‌ها و آرمان‌های بلند امام و رهبر انقلاب در سطح جهان گسترده غیرمتعهدها است و باید از این فرصت به شایستگی بهره برد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ملت‌های جهان از ملت ایران آموخته‌اند که می‌توان بیش از سه دهه مقابل تحریم‌ها مقاومت کرد و در کنار آن اقتصاد و زیرساخت‌های اقتصادی را نیز تقویت کرد.

ابوترابی فرد در پایان تاکید کرد: بیانات رهبر معظم انقلاب در جلسه افتتاحیه اجلاس غیرمتعهدها راه و مسیر این اجلاس را تبیین می‌کند.