اجلاس غیرمتعهدها؛ نماد شکست غرب برای انزوای ایران
سرویس سیاسی افکارنیوز

- تهران در هفته جاری میزبان شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد است و قرار است ریاست این اجلاس برای سه سال به ایران واگذار شود.

جنبش غیرمتعهدها دارای ۱۱۸ عضو است و از آنجا که اعضا به دنبال استقلال و عدم تعهد و وابستگی به ابرقدرت ها هستند توانایی بالایی برای حل بحران های منطقه و بین المللی دارند.

بنا به گفته برگزار کنندگان این اجلاس قرار است ۷ هزار مهمان خارجی از کشورهای عضو این جنبش در تهران گرد هم بیایند که این موضوع نشانه جایگاه مستحکم و ویژه جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی است.

حضور این تعداد مهمان از کشورهایی که هرکدام در مجامع بین المللی عضویت و حق رای دارند مطمئنا در حفظ منافع ملی کشور تاثیرگذار خواهد بود.

برگزاری چنین اجلاسی در سطح بین المللی مبارزه ای منفی علیه تلاش های غرب برای به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی به بهانه هایی همچون سعی برای دستیابی به سلاح هسته ای و یا نقض حقوق بشر در ایران است.

چراکه اجلاس عدم تعهد بارها به نفع ایران در موضوع فعالیت های هسته ای موضع گیری و بر حق استفاده کشورمان از انرژی صلح آمیز هسته ای تاکید کرده است.

این موضوع آنجا نمود بیشتری می یابد که انتشار اخباری مبنی بر حضور افرادی همچون بان کی مون برای شرکت در این اجلاس، لابی صهیونیستی و هم پیمانانش را به واکنش های تند و صریح وادار کرده است.

در همین راستا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام ناخرسندی خود از سفر بان کی مون به تهران مدعی شده: ایران استحقاق پذیرایی از نمایندگان بلند پایه سازمان ملل را ندارد.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بین المللی حضور بان کی مون در کشورمان را عبور از خواسته های اسرائیل و ایالات متحده می دانند و متعتقدند: برگزاری این اجلاس در ایران نماد شکست تلاش غرب برای منزوی کردن ایران است.

اجلاس غیر متعهدها در ایران در حالی برگزار می شود که نشانه های سقوط آمریکا در منطقه با توجه به عملکرد ضعیف این کشور در افغانستان و عراق و همچنین رژیم صهیونیستی در جنگ های غزه و لبنان هویدا شده است.

لذا این اتفاق بی سابقه بین المللی فرصت مغتنمی است برای حفظ جایگاه کشورمان در دنیا تا از این رهگذر جمهوری اسلامی نقش فعالتری و موثرتری در حوزه سیاست خارجی داشته باشد.