افكار نيوز - فرارو نوشت: صادق زيبا كلا با اشاره به اينكه "از مشایی دفاع میکنم" گفت: من از معدود ایرانیهایی هستم که به هیچ وجه احساس بدی نسبت به عربها ندارم و به هیچ وجه احساس کینه به خاطر شکست ۱۴۰۰ سال پیش در قادسیه را ندارم. من از ایرانیهایی هستم که ۱۸۰ درجه به عکس آقای مشایی و خیلی از ایرانی ها دیگر به گذشته ایران قبل از اسلام افتخار نمی کنم و صرفا آن را بخشی از تاریخ ایران می دانم.
وی با انتقاد از ناسیونالیسم مورد نظر رییس دفتر احمدی نژاد اظهار کرد: «من برخلاف آقای مشایی به هیچ وجه افتخار نمی کنم که ایرانی هستم چرا که ایرانی بودن من دست خودم من نبوده است. من ممکن بود در گینه بیسائو متولد شوم، گینه بیسائوای بودم و ممکن بود در هند متولد شوم، هندی بودم و.. ما که ملیت خود را انخاب نمی کنیم که به آن ببالیم هر انسانی باید به چیزهایی ببالد که بدست آورده است. مانند این که من به مرد بودن خودم ببالم این در حالی است که خداوند من را مذکر خلق کرده است. ماباید به چیزهایی ببالیم که خودمان به دست آورده‌ایم.»
این استاد دانشگاه ادامه داد: «علاوه براین اگر قرار باشد که هر کس به ملیت خود ببالد این دنیا پر از فاشیست، شوونیست و ملی‌گرا می‌شود. آن‌وقت انگلیسی‌ها حق دارند به انگلیسی بودن ببالند، عرب‌ها حق دارند به عرب بودن ببالند و.. در حالی که این اصلا نسخه درستی نیست.»
زیبا کلام افزود: «اگر قرار باشد ما از مکتب ایران سخن بگوییم، این فقط ایران نیست که تاریخ چند هزار ساله دارد. چین هم دارد، هند هم دارد، ترک‌ها هم دارند. بنابراین اگر این چنین باشد ما باید از مکتب هند و چین و ترکیه و انگلستان و.. صحبت کنیم چون تمام این‌ها، قدمت تاریخی‌شان اگر بیشتر از ایران نباشد کمتر نیست، این کشورها هم دانشمندانی داشتند که خدمت کردند انگلیسی‌ها خیلی بیشتر از ما ایرانی‌ها فیلسوف و اندیشمند داشتند.»
این تحلیل‌گر سیاسی با بیان این‌که " من به هیچ وجه با بن‌مایه فکر آقای رحیم مشایی موافق نیستم " گفت: «آن چیزی که من از آن دفاع می‌کنم این است که حق آقای رحیم مشایی هست که افکار و اندیشه @ اش را بتواند ابراز کند. جامعه واقعا جامعه بیماری است، اگرکه کسی صحبت کند و به این دلیل که ما با آن مخالیم همه به آن حمله کنیم و بگوییم تو چرا این حرف را زدی.»
زیبا کلام تاکید کرد: «به علاوه اگر رحیم مشایی در این جایگاهی که دارد نتواند سخن بگوید آن وقت صادق زیباکلام و دیگران به هیچ وجه نمی‌توانند سخن بگویند. بنابراین دفاع من از مشایی دفاع از حق آزادی بیان و حق آزادی اندیشه است.»
وی با انتقاد از مخالفان مشایی تصریح کرد: «این چه حرف باطلی است که ایشان چون رییس دفتر رییس جمهور است هیچ حرفی نباید بزند. چه کسی این حرف را زده است؟ کجای قانون این مسئله وجود دارد؟ من از کسانی که ظرف چند روز گذشته به طورمنظم از مشایی انتقاد کرده اند سوال می‌پرسم که اگر با سخنان ایشان موافق بودند بازهم می گفتند که رییس دفتر رییس جمهور نباید حرف بزند؟»
این استاد دانشگاه با طرح یک سوال از مخالفان رییس دفتر احمدی‌نژاد اظهار کرد: «من از تمام منتقدان مشایی که می گویند ایشان به دلیل سمت اجرایی که دارند نباید سخن بگویند یک سوال دارم اگر حرفی که آقای مشایی زد موافق نظر شما بود بازهم سعی می کردید که صدایش را در گلو خفه کنید؟ اصلا و ابدا، چون او چیزی گفته که به مذاق شما خوش نمی آید و می‌خواهید دهانش را ببندید.»
وی ادامه داد: «در ثانی مگر ایشان این مسئله را به عنوان یک نظر رسمی حکومتی مطرح کرده است. مگر ایشان گفته است که سیاست خارجی ایران بر ایده " مکتب ایران " متمرکز شود؟ ایشان گفته است اسلام به جای خود و ایران هم به جای خود. من با این نظر مخالف هستم، اما اگر ما بیاییم ایشان را این گونه چپ و راست بکوبیم و مرتجع، منحرف، جاهل بنامیم این بسیار زشت است.»
زیبا کلام با اشاره به آزادی بیان مصرح در قانون اساسی اظهار کرد: «اگربخواهند با رحیم مشایی این گونه رفتار کنند با دیگران چه می‌کنند؟ متاسفانه عده‌ای در این کشور هستند که هیچ کلامی را به جز آن چه که خود فکر می‌کنند صحیح است بر نمی‌تابند. آیا ما آزادی بیان در چهارچوب قانون داریم یا نداریم؟ اگر داریم آقای مشایی باید بتواند آن چیزی را که مدنظرش است بگوید.»
این تحلیلگر مسائل سیاسی مخالفان مشایی را به بی اخلاقی متهم کرد و گفت: «آقایان به جای این که مشایی را بمباران می کنند جواب ایشان را مستدل بدهند و فکر اندیشه ایشان را با دلایل دقیق رد کنند نه این که بگویند ایشان منحرف است و حرف‌های دست چندم سروش و پلورالیسم دینی را به کار می‌برد. این سخنان رحیم مشایی اساسا چه ارتباطی به اظهارات سروش دارد؟»
وی تصریح کرد: «من واقعا متاسف و متاثر از این حملات به رحیم مشایی هستم هرچند که با اصل نظر ایشان سرتا پا مخالفم اما چیزی که تاسف‌آور است این است که مخالفانش ادب را رعایت نمی‌کنند و در عین حال این نکته را بگویم که من آقای مشایی را ظرف پنج سال گذشته از معدود اصولگرایانی دیدم که تا به حال به کسی توهین نکرده است.»
زیبا کلام با اشاره به ادبیات چهره‌های اصولگرا در قبال مخالفان اصلاح‌طلب اضافه کرد: «در اوج وقایع بعد از انتخابات که الفاظی هم چون منافق و فتنه گرو.. برای فرزندان اصیل انقلاب به کار می‌رفت من حتی ندیدم که آقای رحیم مشایی یک بار به دیگران بی ادبی و درشتی کند. شما کافی است که ادبیات مشایی را با ادبیات اقای حسینیان و اقای حاج حسین شریعتمداری و آقای دکتر کوچک زاده و حجت الاسلام رسایی مقایسه کنید.»
این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که " آیا این هجمه به مشایی را در راستای حذف وی از جریان انتخابات آینده ایران نمی‌دانید؟ " گفت: «من هم این را شنیده‌ام که چون آقای احمدی نژاد خودشان نمی‌توانند نامزد ریاست جمهوری شوند مایل هستند که آقای رحیم مشایی ریس جمهور آینده باشند. من با وجود این که مخالف رییس جمهور شدن مشایی هستم اما این را نهایت بی‌اخلاقی می‌دانم که شخصی را به خاطر این که دو سال و چند ماه دیگر می‌خواهد نامزد ریاست جمهوری شود به او حمله کنیم و بخواهیم دهن او را بدوزیم.»

/ب.