یك فعال سیاسی معتقد است تغییرات كنونی خللی به روند حمایت اصولگرایان از دولت وارد نمیآورد. وی باور دارد دولت چندان جایگاهی برای مجلس قائل نیست كه بتوان تغییرات كنونی را در راستای تاثیرگذاری بر انتخابات آتی مجلس دانست.

پس از بارها تماس ناکام امکان گفت‌وگو با سعید ابوطالب فراهم شد و توانستیم نظرات وی را درباره یکی از مسائل روز جویا شویم. وی البته در پایان مصاحبه کوتاه خود راجع به تغییرات پیاپی در دولت که اینک به مشاوران هم رسیده است؛ یادآور می‌شود که مدت‌هاست مصاحبه سیاسی نکرده، این مصاحبه استثنا بوده و از این پس نیز همان رویه را ادامه خواهد داد.

سعید ابوطالب، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره روند رو به رشد تغییرات دولت و هدفی که از آن پیگیری می‌شود به فرارو گفت: «صرف نظر از این که قانونا رئیس جمهور محترم می‌توانند هر تغییری را ایجاد کنند، هم در مشاوران، هم در معاونان و طبیعتاً بنا به نص قانون اساسی می‌توانند افراد را در هر مقطعی و در هر فرصتی افراد را برکنار نمایند، به نظر می‌رسد برخی از این تغییرات شکل سریال به خود گرفته است».

وی افزود: «نحوه این تغییرات هم، به روال جمهوری اسلامی نیست. یعنی کمتر اتفاق می‌افتاد وزیری، معاون رئیس جمهوری، یا مشاوری در سفر، بدون دلیل مشخص، بدون مذاکره قبلی یا بدون مشورت با خود فرد و دیگران برکنار شود که این اتفاق متاسفانه در حال رخ دادن است».

این اصول‌گرای منتقد در ادامه گفت: «به نظر می‌رسد این تغییرات نشان‌گر ایجاد تغییر مسیر و تغییر روش رئیس جمهور محترم است. البته چنان‌ که کارشناسان سیاسی پیش‌بینی می‌کردند این تغییرات ادامه داشته و خواهد داشت، چون نشان‌گر تغییر سیاست‌های کلی دولت محترم می‌باشند. با این حال به نظر می‌رسد این امکان وجود داشت که بسیاری از این تغییرات، هم‌چون تغییر وزیر امور خارجهو وزرای کشور و اطلاعات که در سال‌های گذشته برکنار شدند، با هماهنگی قبلی صورت بگیرد».

نماینده مردم تهران در مجلس هفتم اضافه کرد: «به نظر می‌رسد بهتر بود قبلاً در این باره با مقامات عالی جمهوری اسلامی مشورت می‌شد. این تغییرات نباید ناگهانی باشد چرا که وجهه داخلی و خارجی آن مناسب نیست. هم‌چنین وقتی این تغییرات با برخی تحولات بین‌المللی و داخلی، نظیر اجرای طرح تحول اقتصادی، هم‌زمان می‌گردد شایسته آن است که با تامل، دقت و آرامش بیش‌تری صورت بگیرد».

سعید ابوطالب در پاسخ به این پرسش که آیا تغییرات صورت‌گرفته حاکی از تغییر در آرایش سیاسی حامیان دولت نیست، گفت: «زمانی یکی از مشاوران محترم رئیس جمهور محترم، که در میان عده‌ای هستند که به طور ناگهانی برکنار شده اند، می‌فرمودند رئیس جمهور محترم پشتوانه مردمی دارند، به هیچ جریان سیاسی وابسته نیستند و به هیچ نقطه سیاسی بدهکار نیستند و ایشان را فراتر از جریان اصول‌گرایی یا اصلاح‌طلبی حاکم می‌دانستند. بنابراین با این تعریف نمی‌شود حتی نزدیک‌ترین کسان به رئیس جمهور نظیر وزرا، معاونین و مشاورین را از حامیان دولت به این معنا به حساب آورد».

وی در پاسخ به این سوالات که آیا تغییرات صورت گرفته ربطی به در پیش بودن انتخابات‌های آتی نظیر انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ندارد و آیا چنین تغییراتی در تغییر ترکیب مجلس آتی به ضرر دولت تاثیر نمی‌گذارد، بیان داشت: «البته برای رئیس جمهور محترم همیشه ترکیب مجلس مهم بوده، کما این که استیضاح وزیر کشور ایشان، جناب مرحوم کردان آن قدر مهم بود که ایشان این اقدام مجلس را غیرقانونی خواندند در حالی که به صراحت قانون اساسی این جزو اختیارات مجلس است. هم‌چنان که رئیس جمهور اختیار برکناری هر وزیری را دارد، مجلس هم هر زمانی صلاح دید می‌تواند وزرا را استیضاح کند».

ابوطالب ادامه داد: «به نظر می‌رسد قانون اساسی ما اصل مهم تفکیک قوا را بسیار محترم شمرده است و برای نهادی مثل مجلس که در تعریف حضرت امام خانه ملت است و در تعریف رهبر معظم انقلاب تجلی مردم‌سالاری نظام است؛ جایگاه وسیعی قائل شده است. حتی اختیاراتی که قانون اساسی برای مجلس قائل می‌شود فراتر از اختیاراتی است که در نظام‌های سیاسی جاری دنیا وجود دارد. این امر نشان‌دهنده دموکراتیک بودن نظام جمهوری اسلامی و اتکای این نظام به رای مردم و رای نمایندگان مردم است. به نظر می‌رسد در دولت اعتقادی به این اصل مهم تفکیک قوا که متضمن معنای استقلال قوا از یکدیگر است، وجود ندارد».


وی در پاسخ به این پرسش که آیا تغییرات حاضر در راستای پیگیری اهدافی در انتخابات آتی مجلس است یا نه، بیان داشت: «نمی‌توانم بگویم که اهداف انتخاباتی در پس این کار وجود دارد، ولی مشخصاً دولت محترم در این مدت چندان جایگاهی برای مجلس قائل نبوده است. اما این مسئله را در راستای تاثیر مستقیم سیاست دولت در انتخابات مجلس نمی‌دانم».

این اصول‌گرای منتقد درباره این که تغییرات حاضر چه تاثیری بر حمایت اصول‌گرایان از دولت می‌گذارد، بیان داشت: «من معتقدم جریانی که تحت عنوان اصول‌گرا مسلط است و در مجلس اکثریت دارند، هم‌چنان از دولت حمایت خواهد کرد. این حمایت هیچ وقت به خاطر آقای احمدی‌نژاد نبوده و دلایل دیگری برای این مسئله وجود داشته است. یکی از عمده‌ترین دلایل حمایت مجلس از دولت هم حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی از دولت است».

وی اضافه کرد: «اصول‌گرایان مجلس و بسیاری از شخصیت‌های برجسته نظام، رهبران انقلاب، کسانی که برای انقلاب خون دل خوردند، زندانی قبل از انقلاب بودند و بعد از انقلاب اسلامی جان‌فشانی کردند، به واسطه تاکیدات رهبر معظم انقلاب چشم از نقد دولت می‌پوشند. این به معنای دفاع از عملکرد دولت نبوده و نیست و هیچ وقت هم به معنای دفاع از رفتار رئیس جمهور نبوده است».

ابوطالب سپس گفت: «البته از زاویه دیگری که نگاه بکنیم تمایلات حزبی و گروهی هم در دفاع از دولت بی‌تاثیر نبوده که گمان می‌کند حتماً تضعیف این دولت سبب تقویت جریان رقیب اصول‌گرایی یعنی اصلاح‌طلبان است. البته من معتقدم که دفاع و حمایت از جمهوری اسلامی و دفاع و حمایت از دولت حتماً نیازمند نقد درون‌گفتمانی و نقد دلسوزانه، منصفانه و مستمر است».

وی با تاکید بر ضرورت نقد افزود: «من معتقدم هر زمانی نقد مسکوت گذاشته می‌شود، کسانی که قدرت رسمی را در اختیار دارند خیلی زود آسیب‌پذیر شده و خطاهای خود را نمی‌بینند. در این شرایط صاحبان قدرت خیلی زود پایگاه مردمی‌شان را از دست داده اند و می‌دهند».

ابوطالب اضافه كرد: این مسئله در همه سالهای بعد از انقلاب تجربه شده است. یعنی هر گاه دولت نقد را برنمیتابد یا منتقدین به هر دلیلی دم فرو میبندند، دولت و قدرت رسمی خیلی زود جایگاه مردمی خود را از دست داده است، چرا كه اشتباهات خود را نمیبیند و در صدد اصلاح آنها برنمیآید. این اتفاقی بود كه برای دولت سازندگی و اصلاحات رخ داد و همین را برای سومین بار در دولت آقای احمدینژاد تجربه میكنیم.