به گزارش افکارنیوز، سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدام یک جانبه‌ دولت کانادا در تعطیلی سفارت ایران در این کشور گفت: این اقدام دولت کانادا نشان‌دهنده‌‌ی موفقیت جمهوری اسلامی در مدیریت یکی از مجامع مهم بین‌المللی یعنی برگزاری اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران است.

وی تصریح کرد: هنگامی دو کشور در مراوداتشان به سوی قطع ارتباط می‌روند که قبل از آن با طی شدن پروسه زمانی همچون انجام مکاتبات، گفتگوها، کاهش روابط در نهایت به قطع ارتباط می‌رسند اما اینکه کشوری شب می‌خوابد و صبح اعلام می‌کند که هیچ نوعی ارتباط دیگری ندارد و برای آن ضرب‌الاجل تعیین می‌کنند از انتحار دیپلماتیک حکایت دارد چون این اقدام در عرف دیپلماتیک نمی‌گنجد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس با بیان اینکه اقدام یک جانبه‌ی دولت کانادا از موضوعات دیگری غیر مسائل دیپلماتیک نشات می‌گیرد، توضیح داد: بعد از پیروزی بزرگ دیپلماتیک ملت ایران در برگزاری و مدیریت یک اجلاس مهم بین‌المللی در عالی‌ترین سطح، کانادایی‌ها در راستای سیاستهای آمریکا و رژیم صهیونیستی این عکس‌العمل نابخردانه را انجام دادند.

نقوی حسینی با اشاره به استدلال‌های دولت کانادا در تعطیلی سفارت ایران در این کشور، این استدلال‌ها بی‌پایه و اساس دانست و گفت: یکی از این استدلال‌ها حمایت ایران از دولت سوریه که منجربه کشتار مردم می‌شود است؛ اگر این استدلال مبنای دیپلماتیک کانادا باشد این کشور باید از یکسال قبل سفارت‌خانه‌های برخی از کشورهای همسایه سوریه که مستقیما با آدم‌کشی با تروریسم‌ها کمک می‌کند را تعطیل می‌کرد. اما دولت کانادا در مقابل این کشورها هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد.

وی به یکی از دلایل دولت کانادا در تعطیلی سفارت ایران مبنی بر موضوع پرونده هسته‌یی ایران اشاره و اظهار کرد: این موضوع بیش از یک دهه سابقه دارد و جمهوری اسلامی اکنون در حال مذاکره و گفتگو با مراجع بین‌المللی است حال سوال این است که چه اتفاق جدیدی در زمینه انتشار گزارش یا خبری تازه‌‌یی در فضای پرونده هسته‌یی جمهوری اسلامی رخ داده است که یکدفعه یک کشوری تصمیم به تعطیلی سفارت ما می‌گیرد؟

نماینده مردم ورامین در مجلس در جمع‌بندی تاکید کرد: مطمئنا دلیل دولت کانادا در تعطیلی سفارت ایران در این کشور به موفقیت جمهوری اسلامی در مدیریت یکی از مجامع مهم بین‌المللی آن هم در سطح بسیار عالی از لحاظ کمی و کیفی بر می‌گردد.

نقوي حسيني در خصوص وظيفه دستگاه ديپلماسي در پاسخ به دولت كانادا گفت: معمولا در اين نوع برخوردهاي ديپلماتيك قاعده مقابل به مثل، قاعدهي مرسوم و پذيرفته شده است. از اين رو جمهوري اسلامي بايد با برخوردي قاطع سفارت كانادا در تهران ببندد و ديپلماتهاي اين كشور را اخراج كند.