به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، ‌محمود احمدی‎ن‍ژاد رئیس جمهور به منظور افتتاح چند پروژه در استان و شرکت در جشن ثبت جهانی برج قابوس به همراه تعدادی از وزرا بعد از ظهر امروز وارد فرودگاه گرگان شد.

احمدی‌نژاد با حضور در نوار مرزی گنبدکاووس ضمن آغاز عملیات اجرایی ریل‎گذاری راه آهن گرگان اینچه‎برون، سد دانشمند را نیز افتتاح کرد‌.

رئیس جمهور همچنین ضمن بازدید از برج قابوس ‌امشب در مراسم بزرگ جشن ثبت جهانی برج قابوس شرکت می‌کند.

گنبدقابوس یادگاری از تمدن قرن دهم میلادی است که به عنوان یک شاهد منحصر به فرد از یک سنت با اهمیت است و این اثر را باید شاهکار معماری و یادمان‌سازی بشر با هندسه منحصر به فرد و تکنولوژی مخصوص دانست.

در سال ۱۳۷۹ پیشنهاد ثبت جهانی گنبدقابوس ارائه شد و از همان سال اقدامات و فعالیت‎های لازم برای تکمیل پرونده ثبتی آن آغاز شد. تا اینکه در سال ۱۳۸۹ پرونده مذکور تکمیل و به سازمان فرهنگی آموزشی یونسکو تحویل شد که ‌‌مورد پذیرش این نهاد بین‎المللی قرار گرفت.

در شهریور سال ۱۳۹۰، بنای گنبد‎قابوس از سوی کارشناسان ایکوموس(شورای بین‎المللی بناها و محوطه‎های تاریخی) بازدید میدانی و از فعالیت‎های صورت گرفته برای ثبت بنا بازبینی‎های لازم صورت گرفت.

در همین ‌ارتباط‌ نیز ارزیاب ویژه یونسکو شرایط مهیا شده برای این اثر ارزشمند را مثبت ارزیابی کرد و سرانجام در اجلاس یونسکو در ۱۰ تیرماه امسال، این اثر در فهرست میراثجهانی به ثبت رسید.

با ثبت جهانی این اثر مهم ایرانی، اعتبار مضاعفی در عرصه جهانی برای کشور، استان و شهرستان فراهم شده و زمینه برای جذب هرچه بیشتر توریست‎ها و گردشگران داخلی و خارجی ایجاد می‎شود، همچنین در توسعه و ارتقا سطح فرهنگی استان و شهر گنبدکاووس تأثیرگذاری جدی خواهد داشت.

‌با ثبت جهانی این اثر ارزشمند، زمینه معرفی گنبد‎قابوس به عنوان شاخص برج‎های آرامگاهی و یادمان در جهان فراهم می‎شود و یک بار دیگر زمینه معرفی هر چه بیشتر هنر و فرهنگ ایرانی در سطح جهان ایجاد می‎شود.

گنبد قابوس بن وشمگیر به شماره ۸۶ در سال ۱۳۱۰خورشیدی به ثبت آثار ملی رسیده و بلندترین گنبد آجری دنیا و یکی از آثار ارزشمند معماری در دوره اسلامی است.

این بنای تاریخی در سده چهارم هجری قمری که هم اکنون در مرکز شهر گنبدکاووس و بر فراز تپه‎ای بزرگ قرار دارد به دستور شمس‎المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل‎زیار در سال ۳۹۷ هجری(۱۰۰۷-۱۰۰۶ میلادی) ساخته شده است.

مصالح اصلی بنا از آجرو ملات گچ است، بدنه خارجی مدور و دارای ۱۰ترک(مانند ستاره ده پر) است که به فواصل مساوی از یکدیگر قرار دارند.

ارتفاع پی ۸۲/۹ متر، بدنه ۹۷۱/۳۶ متر و ارتفاع گنبد مخروطی از لبه آبچکان ۸۷/۱۵متر است که در مجموع، ارتفاع بنا از پی تا سقف ۶۶/۶۲ متر است.

محیط درونی گنبد ۱۴۴/۳۰ مترمربع و محیط بیرونی آن ۲۸۸/۶۰ متر مربع است و در قسمت شرقی گنبد مخروطی، روزنه‎ای به ارتفاع ۲۰/۱ متر تعبیه شده است که نور از این طریق به بنا می‎تابد.

ورودی بنا در سمت شرقی دارای سردر هلالی و گلویی مقرنسی است که یکی از نخستین مقرنس کاری در معماری اسلامی ایران بوده است.

کتیبه های گنبدقابوس با خط کوفی بنایی (معقلی) در عین سادگی کاملا خوانا و برجسته هستند که در دو ردیف در بدنه بنا در قابهای مستطیلی به طور قرینه در بالا و پایین تکرار شدهاند.