نمی‌توان مسائل منطقه را بدون ایران حل کرد

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، پیش از خطبه های نماز جمعه تهران سخن می‌گفت، ‌ با مرور چگونگی آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران، اظهارداشت: تقریبا از اوایل سال ۵۸ حدود ۶۰۰ مورد تجاوز هوایی و زمینی از رژیم صدام ثبت شد، در واقع رژیم صدام با چراغ سبز آمریکا روبه رو بود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: آمریکا پس از آنکه مشاهده کرد که از تمام توطئه‌هایش علیه ایران پاسخ نگرفته، اظهار نظری رسمی کرد که در اوایل شهریورماه سال ۵۸ عنوان شد، اگر صدام به ایران حمله کند ایران بیش از ۱۰ روز قدرت مقابله ندارد.

وحیدی در ادامه گفت: ملاقات مشاور امنیت ملی آمریکا با صدام و نیز ملاقات وزیر خارجه آمریکا با مقامات عراقی نیز در همان تاریخ‌ها انجام شد که همه ی اینها نشان از هماهنگی و چراغ سبز برای شروع عملیات داشت، بنابراین صدام با اطمینان کامل از حمایت‌های آمریکا، غرب، شوروی و حمایت ارتجاع عرب مطمئن شد که از حمایت‌های کافی و کاملی برخوردار است، البته جاه‌طلبی‌های خودش هم در این میان وجود داشت.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین اظهارداشت: آنها با تصور این‌که می‌توانند با گرفتن خوزستان آن را از ایران جدا کنند گامی بلندتر را برای سرنگونی جمهوری اسلامی ایران برداشتند و در ۳۱ شهریورماه ۵۹ وارد جنگی علیه ایران شدند و از این تاریخ جریان جدیدی در حوزه‌ی انقلاب اسلامی به وقوع پیوست که در جای خود شگفتی‌های فراوانی دارد.

وی در ادامه یادآورشد: از این به بعد عملیات‌ها شروع شد و تصورشان این بود که طی دو سه هفته کار تمام می‌شود و می‌‌توانند آبادان، خرمشهر، ‌دزفول و برخی شهرها در غرب کشور را تصرف کنند و در پای میز مذاکره بتوانند خواسته‌های خود را به ملت ایران و انقلاب تحمیل کنند که خیلی زود دریافتند تصورشان باطل است.

وحیدی افزود: بعد از آن نیز پشت در خرمشهر ۳۴ روز ماندند و نهایتا نتوانستند این شهر را بگیرند و در مورد آبادان نیز تنها توانستند آن را به محاصره درآورند و در سایر جبهه‌ها نیز دچار توقف شدند وفهمیدند که ماجرا آنچه تصور می‌کنند، نبوده و تصورات بسیار باطلی را در سر می‌پرورانند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به ۵ مهرماه سالروز شکست حصر آبادان، اظهار داشت: رزمندگان اسلام توانستند در مدت مناسبی حصر آبادان را بشکنند و در هر حال رژیم صدام در همان ماه‌های اول جنگ در کار خود ماند.

وی در بخشی دیگر از سخنانش یادآور شد: در تمام طول جنگ رزمندگان اسلام مهاجم بوده و حرکت روبه جلو داشتند و رژیم صدام در حالت انفعال بود و این در طول جنگ ادامه یافت، تا این‌که البته در ماه‌های پایانی جنگ صدام تحرکاتی را نشان داد، البته ابتکار عمل در دست رزمندگان اسلام بود.

وحیدی اضافه کرد: اتفاقات مهمی در جنگ رخ داد و صحنه‌های عجیبی آفریده شد و رزمندگان حدود ۴۰۰ عملیات پدافندی و آفندی انجام دادند که بسیاری از‌ آنها گسترده در سطح هوایی و دریایی بوده و همچنین در عملیات‌های زمینی رزمندگان توانستند رکوردهای جدیدی را به نام خود ثبت کنند، عملیات‌های بزرگی مانند‌ فتح‌المبین، بیت‌المقدس و والفجر ۸ از این دسته بودند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه تصریح کرد: تا آن زمان رزمندگان توانستند از ۷۰۰ متر رودخانه اروند عبور کرده و در فاو عراق وارد شوند و کسی باور نمی‌کرد تا این اندازه رزمندگان بتوانند با امکانات محدودی که در اختیار داشتند از آنها استفاده کرده و عملیات‌های مهمی مانند فاو و والفجر ۸ بیافریند که حتی شگفتی میان کارشناسان نظامی برانگیخت.

وی با بیان این‌که همواره در طول ۸ سال دفاع مقدس ابتکار عمل و اعتماد به نفس در دست رزمندگان بود گفت: جنگ‌های شهرها، حملات شیمیایی و حمله به نفتکش‌ها رخ داد، اما آنها نمی‌توانستند در میدان جنگ پاسخگو رزمندگان باشند این بود که شورای امنیت مجبور به صدور ۸ قطعنامه در طول جنگ شد که بتواند تا حدوی خواست‌های جمهوری اسلامی ایران را تامین کند، البته بعد از قطعنامه اول، ‌قطعنامه‌های دیگری صادر نشد تا بعد از فتح خرمشهر که وقتی دیدند که اینان در موضع قدرت ایستاده از طرفین درخواست کردند که به مرزهای خود برگردند در حالی که هنوز ۲۵۰۰ متر مرز ایران در اشغال صدام بود.

وحیدی تاکید کرد: آنچه شورای امنیت صادر کرد در مقاطعی بود که جمهوری اسلامی ایران با دست بلند و قوی ایستاده بود و بعد از عملیات فاو و کربلای ۵ قطعنامه ۵۹۸ را صادر کرد که تا حدودی خواست‌های جمهوری اسلامی ایران تامین شده بود.

وزیر دفاع با اشاره به عملیات‌های مهم هوایی و دریایی رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس خاطر نشان کرد: در عملیات دریایی مروارید، ‌نیروی دریایی کشورمان توانست تعداد قابل توجهی از ناوچه‌های نیروی دریایی صدام را نابود کند و یا در عملیات دریایی در جنگ نفتکش‌ها رژیم آمریکا رسما وارد صحنه شد و با ناوچه‌ها، ‌ ناوها و شناورهای تندوری ما درگیر شد و جمهوری اسلامی ایران در هیچ کدام از یک صحنه‌ها کوتاه نیامد.

وی با بیان این‌که تمام این اتفاقات‌، افتخارات بزرگی است که در دفاع مقدس حاصل شده است، گفت: در دفاع مقدس که تمام دنیا علیه ما بودند حتی یک سانتیمتر خاک ایران از آن جدا نشد و در این دفاع مقدس بود که حقارت تاریخی ملت ایران به واسطه حکومت سرمداران نادان، ‌جاهل و بی‌کفایت در طول تاریخ، به عزت ملی تبدیل و منجر به کرامتی شد که امروز جمهوری اسلامی ایران قدرت بزرگ در منطقه است.

وحیدی با اشاره به این که جنگ ما طولانی‌ترین جنگ کلاسیک قرن بیستم بود، گفت: جنگ جهانی اول ۴ سال، جنگ جهانی دوم ۶ سال و جنگ کره ۳ سال به طول انجامید، البته جنگ ویتنام ۱۱ سال طول کشید، اما آن یک جنگ چریکی بود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یادآور شد: در دفاع مقدس همه با صدام بودند، شوروی، فرانسه و آلمان از صدام حمایت‌های نظامی می‌کردند، حتی آمریکا حمایت سیاسی، اطلاعاتی و مالی و اقتصادی داشت و آمریکای‌ها تمام تلاش خود را بکار بستند و نهایتا مستقیما وارد جنگ شدند، حتی انگلیسی‌ها و ارتجاع منطقه نیز در این جنگ از صدام حمایت می‌کردند.

وحیدی با بیان این‌که دفاع مقدس ابعاد بسیار متنوعی دارد، خاطر نشان کرد: اولین مسئله این بود که به یک بازدارندگی راهبردی به دشمن رسیده‌ایم و اگر آنها شروع‌کننده باشند قطعا پایان‌دهنده نیستند.

وی افزود: دفاع مقدس اسطوره‌ای از شکست‌ناپذیری ملتی شد که با اعتقاد راسخ به مکتب اهل‌بیت و تبعیت از رهبری توانست صحنه و فضا را تغییر دهد و این اسطوره آن زمانی کامل شد که نمونه ی آن را در جنگ ۳۳ روزه مشاهده کردیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به بمباران رژیم صدام علیه ۵ هزار نفر مردم خود در حلبچه با سلاح‌های شیمیایی اظهار داشت: اینها دروغ می گویند فریبکارانی هستند که با مکیدن خون مردم می‌خواهند بر دنیا حاکمیت کنند.

وی در ادامه سخنانش با بیان این‌که دفاع مقدس ما دفاعی بود که امروز بیداری اسلامی ناشی از آن است گفت: آمریکایی‌ها حتی در تمام جاهایی که خود حاکمیت می‌کردند و بر افراد حکم می‌راندند به پیروزی نرسیدند آیا توانستند از دیکتاتورهای منصوب خود مانند حسنی مبارک و علی‌عبدالله صالح و… دفاع کنند در حالی که یکی از پس از دیگری شکست خوردند.

وحیدی تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران به برکت دفاع مقدس و خون شهدا قدرتی در منطقه و جهان است که مجبورند روی آن حساب باز کنند به عنوان نمونه سعی داشتند ایران را در برگزاری اجلاس نم منزوی کنند، اما شکست خوردند و این نشان می‌دهد که نمی‌توان مسائل منطقه ای را بدون حضور جمهوری اسلامی ایران حل کرد.

وي با به اشاره قطعنامه ۱۹۷۵ گفت: همانطور كه ميبينيند الان به اين قطعنامه پايبند بوده و تمام مرزها در جاي خود تثبيت شده است وحركتهاي جمهوري اسلامي ايران از چنان صلابتي برخوردار گشته كه كمتر كسي ميتواند انكار كند.