به گزارش افکارنیوزبه نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، متن کامل سخنرانی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بنام خداوند بخشندگی، مهربانی، آرامش، آزادی و عدالت

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من اعوانه و انصاره

آقای رئیس، عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان امروز گرد آمده‌ایم تا درباره جهان و آینده آن و مسئولیتی که در قبال آن داریم هم‌اندیشی کنیم؛ آینده جهان از روند فعلی آن جدا نیست. روند موجود، از یک سو بیم‌ها و از دیگر سو امیدهایی را نشان می‌دهد. از یک سو امیدها و فرصت‌هایی در برابر مااست که این جمع بر مبنای همین امیدها تشکیل شده است. امروز اندیشه بشر از نقاط ممتاز مشترکی برخوردار است که زمینه مناسبی را برای تلاش مشترک ایجاد می‌کند.

با سپری شدن عصر اندیشه‌های الهادی، امروز یگانه پرستی و اعتقاد به ربوبیت مبدا هستی از جمله مشترکات انسان‌ها در کره زمین است. این اعتقاد، راهگشای بسیاری از مشکلات در عصر حاضر خواهد بود، زیرا حقیقت، نور ایمان و اخلاق را وارد زندگی می‌کند و او را از تجاوز، زورگویی و بی‌عدالتی باز می‌دارد و به سوی مهرورزی و خدمت به هم نوع رهنمون می‌سازد.

امید دیگر درک مشترک جهانی از منابع معرفتی است. گرچه عقل، تجربه و علم از منابع بزرگ و عظیم معرفتی هستند. لیکن تاریک اندیشی قرون وسطی بخش عمده‌ای از جهان غرب را از این منابع مهم معرفتی محروم کرد. عکس‌العمل حرکت متحجرانه مزبور در بازداشتن مردم از دسترسی به علم و معرفت، به کنار گذاشتن منابع دیگر معرفتی یعنی خدا و معرفت‌های دینی از زندگی بشر در غرب منجر شد.

معرفت‌های آسمانی که پیامبرانی چون نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و محمد(که درود خداوند بر آنان باد) حاملان آن بودند، اما تفکرات الهادی رو به افول است و نقطه مشترک درخشان بشری در حال حاضر توجه توامان به دین و دانش و علم و معنویت می‌باشد و این شروع مبارکی است.

از آموزه‌های متعالی و مهم پیامبران بزرگ الهی و مصلحان بشری نگاه شایسته به انسان و جایگاه رفیع او است. انسان صاحب کرامت و مهمترین کرامت او جانشینی خداوند در زمین است. خداوند انسان را در زمین قرار داد تا به آبادانی آن و بسط عدالت حمایت نماید، از خودخواهی بپرهیزد و هیچ خدایی را جز پروردگار یکتا پرستش نکند. ایمان و عمل صالح می‌تواند نیک فرجامی را برای انسان در همین دنیا نیز به ارمغان آورد.

دستیابی به چنین امری تابع اراده ما و شما است. می‌توان بر مبنای فطرت مشترک بشری این زندگی خوب را محقق ساخت. از سوی دیگر غلبه سلطه نظامی، افزایش فقر و فاصله کشورهای غنی و فقیر، توسل به زور و خشونت برای حل بحران‌ها، گسترش تروریسم به خصوص در شکل دولتی آن، اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی، غلبه ناراستی در تعاملات بین دول و نادیده گرفتن حق برابر انسان‌ها و ملت‌ها در مناسبات جهانی از جمله بیم ها و تهدیدها است. ما معتقدیم این بیم‌ها و تهدیدها اگر چه واقعی است اما جبری نیست و اراده مشترک انسان‌ها نه نتها می‌تواند این روند را تغییر دهد بلکه قادر است آن را به سوی حیاتی سرشار از امید و بهروزی سوق دهد.

این از آموزه‌های آسمانی ما است که: خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آن قوم خود اراده، تغییر داشته باشند.(قران کریم سوره رعد آیه ‪(۱۱‬ چگونه می‌توان بر جهان آینده تاثیر گذاشت؟ صلح، آرامش و نیکبختی برای تمام انسان‌ها، چه وقت و چگونه محقق خواهد شد؟ این‌ها سوالات اساسی پیش روی ما است. ما معتقدیم نظم پایدار و مولد آرامش و صلح، آنگاه محقق خواهد شد که برد و پایه عدالت و معنویت برپا شود. هر چه جامعه بشری از عدالت و معنویت دور شود به همان نسبت به ناامنی نزدیک خواهد شد به طوری که اندکی بحران ولو از جنس حوادثطبیعی نیز موجب بروز ناهنجاری‌ها و رفتارهای غیر بشری می‌شود.

متاسفانه در جهان امروز تبعیض و فقر به نحو چشمگیری دیده می‌شود. تبعیض خود، بستر زایش کینه ورزی، جنگ و تروریزم است ریشه عموم این پدیده‌ها دوری از معنویت و بی‌عدالتی است. عدالت از حقوق برابر، توزیع صحیح منابع در قلمرو حاکمیت دولت ها، از تساوی آحاد بشر در برابر قانون و از احترام به قراردادهای بین‌المللی سخن می گوید، عدالت حق همه را در داشتن آرامش، صلح و زندگی شرافتمندانه به رسمیت می‌شناسد. عدالت، زورگویی و رفتار دوگانه را نفی می‌کند. عدالت مفهومی جذاب و مورد علاقه و توجه همه ملتها است. عقل و منطق در برابر عدالت خضوع می‌کند به گفته دخت گرامی پیامبر اسلام(عدالت مایه آرامش و هماهنگی دلها است). امروز دنیا منتظر چنین عدالتی است. اگر اراده انسان‌ها به این خواست فطری پاسخ دهد عدالت ظهور پیدا خواهد کرد.

این همان وعده الهی است که همه انسانهای پاک از همه ادیان منتظرش هستند اگر گفتمان حاکم بر مناسبات جهانی، گفتمان عدالت و معنویت باشد صلح پایدار و آرامش تضمین می‌شود و بر عکس اگر مناسبات جهانی منهای عدالت و معنویت تعریف و از اخلاق تهی گردد آنگاه بسیاری از سازوکارها برای ایجاد اعتماد و تحکیم صلح همچنان ناکافی و ناکارآمد خواهد بود. اگر عده‌ای بخواهند با اتکا به قدرت نظامی و اقتصادی برتر، از حق بیشتری برخوردار باشند این نه تنها صلح و آرامش به ارمغان نخواهد آورد بلکه موجب اشاعه مسابقه تسلیحاتی و رشد فریبکاری و بیم و ناامنی خواهد شد.

اگر روند جهانی براساس منافع گروه‌های کوچک از قدرت پیش برود بدون شک منافع بخش کثیری از مردم حتی در کشورهای قدرتمند نیز حفظ نخواهد شد. همانگونه که در بحران‌ها و حتی حوادثطبیعی چون طوفان اخیر نیز مشاهده شد. پیام امروز ملت تمدن ساز ما به ملت‌ها و دولت‌ها پیش به سوی آرامش و صلح پایدار براساس عدالت و معنویت است. جمهوری اسلامی ایران حرکتی برخاسته‌از فطرت پاک مردمی بود که بر دو پایه معنویت و عدالت، اراده کردند تا کرامت، عزت و حقوق انسانی خود را باز یابند. انقلاب اسلامی رژیمی را سرنگون کرد که با حمایت بعضی از مدعیان دمکراسی و حقوق بشر و از طریق کودتا توانسته بود در سایه اعمال اختناق، شکنجه و وابستگی ملت ما را ‪ ۲۵‬سال از پیشرفت و تعالی بازدارد.

جمهوری اسلامی ایران ظهور مردم سالاری حقیقی در منطقه است. گفتمان ملت ایران توجه به حقوق انسانها و مطالبه آرامش، صلح، عدالت و پیشرفت در سایه یکتاپرستی برای آحاد بشر است. جنگ، تجاوز و اشغال در سطح گسترده برای ‪ ۸‬سال‌از سوی رژیم صدام بر مردم ما تحمیل شد و وحشتناک‌ترین سلاح‌های کشتار جمعی و شیمیایی از سوی او علیه دو ملت ایران و عراق بکار گرفته شد.

به راستی این تجهیزات را چه کسانی در اختیار صدام گذاشتند؟ امروز سوال اساسی این است، آنان که امروز مدعی مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی هستند آن روز چه واکنشی دربرابر بکارگیری سلاح‌های شیمیایی نشان دادند؟ مردم دنیا گواهند که جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اصول انسانی حتی در سخت‌ترین شرایط و در حالی که بیشترین قربانی‌ها را می‌داد به خود اجازه نداد از این سلاح‌ها استفاده کند.

هزاران کلاهک هسته‌ای موجود در زرادخانه‌ها و برنامه‌های توسعه این سلاح ها فضای جدیدی از اختناق و حاکمیت جنگ افزار نظامی ایجاد می‌نماید و جامعه بشری و حتی شهروندان کشورهای صاحب این سلاح‌ها را تهدید می‌کند. امروز دولتی که خود از سلاح اتمی استفاده کرده است و به تولید، انباشت و آزمایش گسترده آن ادامه می‌دهد و ده‌ها و شاید صدها هزار نفر از مردم عراق، کویت و حتی سربازان خود و نیروهای متحد را هدف حملات نظامی با گلوله‌ها و بمب‌های اورانیومی قرار داده و به بیماری‌های صعب العلاج مبتلا نموده‌ است و کسانی که به صراحت مفاد معاهده ان پی تی را نقض می‌کنند، حاضر به امضای معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای نشده‌اند و سلاح‌های کشتار جمعی در اختیار رژیم اشغالگر صهیونیستی قرار داده‌اند، نه تنها در پی جبران خطاهای خود نیستند بلکه در حرکتی زورمدارانه بر خلاف حقوق مصرح در معاهده ان پی تی در صدد منع دستیابی سایر کشورها به فناوری تولید انرژی صلح آمیز هسته‌ای هستند.

تمام این نابسامانی‌ها و رفتارها ناشی از عدم حاکمیت عدالت و معنویت در روابط برخی دولت‌های قدرتمند با سایر ملت‌ها است، بعد از ‪ ۱۱‬سپتامبر گروهی خاص و تندرو، متهم به اقدامات تروریستی شد هر چند که هیچگاه توضیح داده نشد چرا با وجود سازمان‌های پیچیده امنیتی و اطلاعاتی از عملیاتی با این وسعت و دقت پیشگیری به عمل نیامد. چرا قدرت‌هایی که تا دیروز با حمایت از اقدامات این گروه‌ها در افغانستان، خود را طرفدار مردم و حقوق بشر معرفی می‌کردند امروز یکباره مخالف سرسخت آنان شده‌اند. آیا کنترل از دست حامیان اصلی یعنی همان قدرتهای سلطه گر خارج شده است؟ در صورت مثبت بودن پاسخ آیا بهتر نیست این قدرت‌ها در برخورد با جامعه جهانی راه صداقت در پیش گیرند و با ارایه مشخصات دقیق عناصر اصلی و شبکه حمایت مالی و تسلیحاتی، ضمن پذیرفتن مسوولیت اقدامات ضد بشری آنان، ملت ها و کشورها را در مبارزه صحیح، عالمانه و صادقانه با ریشه‌های تروریسم یاری نمایند.

ما باید به دنبال آرامش و صلح پایدار بر اساس عدالت و معنویت باشیم، تروریسم و سلاح‌های کشتار جمعی دو تهدید بزرگ هستند که جامعه جهانی باید به شدت با آن مقابله کند، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم و سلاح‌های شیمیایی از دشواری‌های این مقابله به‌خوبی آگاه است امروز مهمترین دشواری این مبارزه آن است، کسانی که باید در مقام متهم باشند خود را در مقام مدعی قرار می‌دهند؛ اما تهدید بزرگتر آن است که قدرت‌هایی با اتکاء به زور و زر بخواهند فضایی از بی‌عدالتی و زورگویی را برجهان تحمیل نمایند و در عین حال با اتکا به شبکه تبلیغاتی خود را مدافع آزادی، دمکراسی و حقوق بشر نیز بخوانند. مردم جهان به خوبی می‌دانند در فلسطین اشغالی چه می‌گذرد.

کودکان و زنان کشته می‌شوند، نوجوانان به اسارت می‌روند، خانه‌ها ویران و مزارع سوزانده می‌شود. در چنین وضعی اگر مردم فلسطین مقاومت کنند به تروریسم متهم می‌شوند اما رژیم اشغالگر که به هیچ اصلی پایبند نیست و ترور جزو برنامه‌های روزانه اوست مورد حمایت دولت‌هایی که اشاره کردم واقع می‌شود. آشکارتر بگویم تروریسم دولتی توسط مدعیان مبارزه با تروریسم حمایت می شود. چگونه می‌توان از حقوق بشر سخن راند و در عین حال به صراحت انسان‌ها را از حق مسلم آنها در دسترسی به دانش و فناوری در پزشکی، صنعت و انرژی محروم نمود و با زور و ارعاب از پیشرفت و تعالی بازداشت.

آیا با ادعای انحراف احتمالی به سوی اهداف نظامی و با تهدید به استفاده از زور می‌توان جلوی پیشرفت علمی و صنعتی ملت‌ها را گرفت؟ ما پیشرفت و تعالی و رشد علمی در تمام زمینه‌ها را حق همه ملت‌ها می‌دانیم. برخورداری از همه علوم و فنون و به خصوص فناوری صلح آمیز تولید سوخت هسته‌ای، متعلق به همه کشورها و ملت‌ها است و نمی‌توان با محدود کردن آن در دست عده‌ای خاص ضمن محروم کردن اغلب ملت‌ها و بهره‌برداری‌های عظیم انحصاری اقتصادی، از آن به عنوان ابزار سلطه نیز سود برد.

ما اینجا جمع شده‌ایم تا بر مبنای منشور سازمان ملل متحد، پاسدار " حقوق بشر " باشیم و به بعضی قدرت‌ها اجازه ندهیم که بگویند " برخی کشورها از حق بیشتری برخوردارند " و " برخی حق ندارند از حقوق مشروع و قانونی خود نیز برخوردار باشند "، نباید اجازه داد برخی در ابتدای قرن ‪ ۲۱‬با بازگشت به تفکر قرون وسطی، بار دیگر مانع دسترسی جوامع به علم، فن‌آوری و پیشرفت شوند. سازمان ملل متحد باید نماد دمکراسی و حق برابر ملت‌ها باشد. اگر ما از حق برابر انسان‌ها در هر واحد سیاسی سخن می‌رانیم باید از حق برابر ملت‌ها در این سازمان نیز سخن برانیم.

اگر از اعمال حق حاکمیت ملت‌ها سخن می‌گوییم باید تمام کشورها بتوانند در روند دموکراتیک و با حقوق مساوی این حق را اعمال نمایند. سازمان ملل متحد آنگاه می‌تواند منادی دموکراسی در جهان باشد که خود مظهر دموکراسی باشد. یادآوری می‌کنم " آرامش و صلح پایدار فقط و فقط بر مبنای عدالت و معنویت " برپا می‌شود. جمهوری اسلامی ایران نمادی از مردمسالاری حقیقی است. تمام مسئولان آن از رهبری، ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا با رای مردم انتخاب می‌شوند. جمهوری اسلامی ایران با برگزاری ‪۲۷‬ انتخابات سراسری در ‪ ۲۷‬سال اخیر جامعه‌ای پرنشاط و پویا با مشارکت گسترده مردم و رقابت‌های متنوع سیاسی را به نمایش گذاشته است.

جمهوری اسلامی ایران به دلیل جایگاه کلیدی و موثری که در منطقه مهم و استراتژیک خاورمیانه دارد وظیفه خود می‌داند تا تلاش‌های همه جانبه و روزافزون خود برای استقرار صلح و ثبات در این منطقه را گسترش دهد. " رژیم صدام " و " حکومت طالبان " هر دو ساخته و پرداخته قدرت‌های خارج از منطقه بودند و مردم عراق و افغانستان بخوبی می‌دانند چه کسانی موجب تقویت این دو رژیم بودند. اکنون نیز راه استقرار امنیت و ثبات در منطقه، خروج نیروهای اشغالگر و سپردن کامل حاکمیت سیاسی واقتصادی به مردم این دو کشور است.

جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته حمایت‌های همه جانبه خود از مردم عراق و افغانستان و پشتیبانی از دولت‌های منتخب و برقراری نظم و امنیت در دو کشور را هرچه وسیعتر ادامه داده و همکاری و تعامل صمیمانه با آنها را گسترش خواهد داد. دستیابی به صلحی پایدار در فلسطین نیز بر پایه تن دادن به عدالت و رفع تبعیض‌ها ازطریق پایان دادن به اشغال سرزمین فلسطین، بازگشت تمامی آوارگان فلسطینی، مراجعه به آراء عمومی و تشکیل یک کشور مردمسالار فلسطینی به پایتختی قدس شریف امکان پذیر خواهد بود.

امروز ملت‌ها برای زندگی شرافتمندانه و سرشار از آرامش و صلح برپایه عدالت و معنویت، بیش از گذشته به همکاری و تعامل مثبت، صادقانه و سازنده نیازمندند. بیایید در یک پیمان جمعی این خواسته بر حق ملت هایمان را جامه عمل بپوشانیم. در اینجا لازم می‌دانم به رویکرد و طرح جمهوری اسلامی ایران در مساله هسته‌ای بپردازم. تسلیحات اتمی و اشاعه آن و اعمال آپارتاید در دستیابی به فناوری صلح - آمیز هسته‌ای دو خطر عمده و در تقابل آشکار با آرامش و صلح جهانی است.

با توجه به‌ اینکه در سالیان گذشته اقدامی جدی توام با مکانیزم عملی برای اجرای کامل خلع سلاح و بخصوص اجرای مصوبات کنفرانس بازنگری " ان پی تی " در سال‌های ‪ ۱۹۹۵‬و ‪ ۲۰۰۰‬میلادی به عمل نیامده‌است، لازم است مجمع عمومی به عنوان فراگیرترین نماد سازمان ملل متحد، کمیته ویژه‌ای را برای تهیه و ارایه گزارش جامع پیرامون تدوین راهکارهای عملی خلع سلاح کامل مامور نماید.

این کمیته در خصوص چگونگی انتقال مواد و تکنولوژی و تجهیزات ساخت سلاح هسته‌ای به رژیم صهیونیستی برخلاف معاهده " ان پی تی " بررسی و راههای عملی برای عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌ای را ارایه نماید. بعضی کشورهای قدرتمند با برخورد تبعیض آمیز در دستیابی کشورهای عضو " ان پی تی " به مواد و تجهیزات و فناوری صلح آمیز هسته‌ای، در حال پی‌ریزی نظام آپارتاید هسته‌ای هستند. ما نگرانیم که با سلطه کامل بعضی کشورهای قدرتمند بر منابع و فناوری انرژی هسته‌ای و ممانعت از برخورداری کشورهای دیگر، در آینده شاهد شکاف عمیق بین کشورهای قدرتمند و دیگران و تبدیل آنها به کشورهای روشن و تاریک باشیم. متاسفانه در‪ ۳۰‬سال گذشته در مورد اجرایی کردن حقوق به رسمیت شناخته شده کشورهای عضو ان پی تی در دستیابی و بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته‌ای طبق ماده ‪، ۴‬اقدام موثری به‌عمل نیامده‌است.

بنابراین، لازم است مجمع عمومی از آژانس بخواهد مطابق ماده ‪ ۲‬اساسنامه خود، ضمن ارایه گزارشی از نقض های صورت گرفته در ممانعت از اجرایی کردن این ماده توسط کشورهای مشخص و همچنین ارایه راهکارهای عملی و اجرایی برای تحقق آن اقدام لازم به عمل آورد. نکته‌ای که مناسب است بدان توجه نماییم این است که استفاده صلح آمیز هسته‌ای بدون دارا بودن چرخه تولید سوخت هسته‌ای واژه‌ای تهی از معناست.

نیروگاه هسته‌ای در یک کشور، اگر آن کشور را نیازمند همیشگی کشورهای زورگویی کند که برای پیشبرد مقاصد خود از هیچ اقدامی روگردان نیستند، چیزی جز وابسته کردن بیش از پیش خود و ملتش نیست. هیچ دولت مردمی و وظیفه شناسی چنین کاری را خدمت به کشورش نمی‌شمارد. سرگذشت نفت در کشورهای نفت خیز تحت سلطه، تجربه‌ای است که هیچ کشور مستقل و آزاد حاضر به تکرار آن نیست.

قدرت طلبانی که پیشرفت دانش و فن‌آوری را در کشورهای مستقل و آزاد، به معنای شکست انحصار این اهرم نیرومند قدرت می‌دانند و بالندگی هیچ کشوری را نمی‌پسندند، تلاش فنی سالم و زیر نظارت ایران در مساله هسته‌ای را به عنوان گسترش سلاح هسته‌ای معنا می‌کنند. این یک خدعه تبلیغاتی است. جمهوری اسلامی ایران برای تعامل سازنده و گفت وگوی عادلانه پیشنهاد خود را با حسن نیت ارایه می‌نماید. اما چنانچه برخی کشورها بخواهند که با زبان زور و تهدید اراده خود را بر ملت ما تحمیل کنند، قطعا در همه مسیر حرکتی خود در زمینه هسته‌ای تجدید نظر خواهد کرد. اجازه دهید، من به عنوان رییس جمهور برگزیده مردم ایران، اصول دیگری از طرح کشورم را در زمینه مسایل هسته‌ای بیان نمایم.

‪ - ۱‬همانگونه که بارها اعلام شده است ایران بر اساس مبانی دینی حرکت به سمت تسلیحات هسته‌ای را جایز نمی‌داند.

‪ - ۲‬جمهوری اسلامی ایران احیای معاهده " ان پی تی " و ایجاد کمیته ویژه پیش گفته را اقدامی ضروری و اساسی برای مقابله با سلاح های هسته‌ای و رفع آپارتاید هسته‌ای می‌داند.

‪ - ۳‬چرخه تولید سوخت هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران به لحاظ فنی متفاوت از چرخه سوخت در سایر کشورهای بهره‌مند از فن‌آوری هسته‌ای نیست. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران آماده است در اجرای پروژه غنی سازی اورانیوم در ایران و برای شفاف سازی و اعتماد سازی بطور جدی با بخش‌های خصوصی و دولتی سایر کشورها مشارکت نماید واین گام مهم دیگری ورای همه ضوابط " ان پی تی " است که جمهوری اسلامی صرفا جهت اعتماد سازی و روشنگری فعالیت هسته‌ای خویش آنرا پیشنهاد می‌نماید.

‪ - ۴‬برپایه حق مسلم ایران برای دستیابی به چرخه تولید سوخت هسته‌ای، ادامه تعامل و مراوده دقیق و فنی و حقوقی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محور سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است. مبادرت و استمرار مذاکرات با کشورهای دیگر در چارچوب تعامل ایران با آژانس محسوب می‌شود. بر این اساس مسئولین مربوطه را مامور تهیه جزییات فنی و حقوقی و رویکرد هسته‌ای ایران براساس رئوس ذیل کرده‌ام:

‪ - ۴ - ۱‬سوابق بین‌المللی دلالت بر آن دارد که قراردادهای تامین سوخت هسته - ای قابل اتکاء و اعتماد نیستند و هیچ سند الزام‌آور بین‌المللی برای تضمین تامین سوخت هسته‌ای وجود ندارد و در موارد متعددی قراردادهای دو جانبه در این زمینه نیز بدلایل سیاسی معلق و یا متوقف شده است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران در روند دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، دریافت تضمین‌های عینی برای غنی سازی اورانیوم در چرخه تولید سوخت هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند.

‪ - ۴ - ۲‬همانگونه که ایران در مذاکره با سه کشور اروپایی صادقانه به‌دنبال اثبات حقانیت فعالیت هسته‌ای خود در چارچوب مقررات " ان پی تی " و دستیابی به اعتماد متقابل بود، انتخاب طرفهای مذاکره و تداوم مذاکرات با سه کشور اروپایی به تناسب ضرورت‌ها و مقتضیات همکاری با آژانس و پیرامون عدم انحراف فرآیند غنی‌سازی اورانیوم به مقاصد غیر صلح آمیز در چارچوب مقررات " ان پی تی " صورت پذیرد. در این زمینه طرح های مختلفی ارایه شده است که در چارچوب مذاکرات قابل بررسی خواهد بود. ایران از نقش سازنده آفریقای جنوبی و شخص جناب آقای " امبکی "، رییس جمهور محترم آفریقای جنوبی در روند حل و فصل موضوع هسته‌ای تشکر می‌کند و با توجه به نقش فعال این کشور در شورای حکام آژانس، از مشارکت فعال این کشور در گفت وگوها استقبال می‌کند.

‪ - ۴-۳‬از تداوم رویکردهای تبعیض آمیز نسبت به معاهده " ان پی تی " در قالب تمرکز بر روی تکالیف کشورها و بی‌اعتنایی نسبت به حقوق آنها وفق معاهده " ان پی تی " جلوگیری شود. اینجانب به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران به شما اطمینان می‌دهم کشور عزیزم ایران تمام ظرفیت و توان خود را برای صلح و آرامش جهان، بر دو پایه عدالت و معنویت و دفاع از حقوق برابر انسان‌ها و ملت‌ها بکار خواهد گرفت و از طریق تعامل سازنده، به همکاری با جامعه جهانی برای مقابله با تهدیدهای پیش رو اقدام خواهد کرد.

دوستان و همکاران عزیز نهایت آرزوی بشر از ابتدا، رسیدن به روزی بوده است که عدالت، صلح، برابری و محبت سرتاسر جهان را فراگیرد.همه ما میتوانیم در ایجاد چنین جهانی سهیم باشیم و آنگاه است که وعده نهایی که در تمام ادیان الهی و در بیان مصلحان جهان آمده است محقق خواهد شد و آن ظهور انسان کاملی است که وارث همه پیامبران و مصلحان بوده و جهان را در عدالت، آرامش و صلح کامل رهبری خواهد کرد. ای خدای بزرگ، در ظهور آخرین ذخیره خود، موعود امم، یگانه هستی و انسان کامل و پاک، همو که جهان را پر از عدالت و صلح خواهد کرد تعجیل فرما و ما را از یاران و پیروان و تلاش گران در راه او قرار بده.