هشدار وزارت خارجه برای مسافرت به کانادا

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، در بخشی از این اطلاعیه آمده است: با توجه به قرائن موجود، روند اسلام‌ستیزی و ایران‌هراسی در کانادا نه تنها متوقف نشده بلکه طی چند سال اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و این رویکرد، رفتار مراجع دولتی و غیردولتی آن کشور را تحت تأثیر قرار داده است. مواردی از بازداشت و اخراج شهروندان ایرانی به بهانه‌های مختلف هم‌چنان استمرار داشته و ایرانیان از حقوق اولیه برای انجام فعالیت‌های عادی زندگی از جمله آزادی در دسترسی به حساب‌ها و عملیات‌های بانکی محروم هستند. عملکرد منفعلانه برخی از مراجع دولتی کانادا در مواردی مانع از تأمین حقوق ایرانیان شده است.

در هشدار جدید وزارت امور خارجه تاکید شده است که عملکرد پلیس کانادا نشان می‌دهد دولت این کشور از اراده یا توان لازم برای پیگیری جرایم انجام شده علیه ایرانیان مقیم برخوردار نیست. مواردی از قتل شهروندان ایرانی وجود دارد که باوجود پیگیری‌های مکرر، پلیس کانادا گزارشی که حاکی از اقدام جدی و موثر در تعقیب قاتلان باشد، ارایه نداده است.

افزایش نرخ جرم و جنایت و تهدیدات جانی در کانادا همواره مورد نگرانی بوده است.

در این اطلاعیه از شهروندان ایرانی خواسته شده مراقب باشند با توجه به دشواری ناشی از حضور مستقیم نداشتن سفارت و کنسولگری ایران در دفاع از حقوق اتباع ایرانی مقیم، در معرض سوء استفاده گروه‌های جانی قرار نگیرند. هم‌چنین، با توجه به اقدام دولت کانادا در فراهم کردن فضا برای گروه‌ها و لابی‌های ضد ایرانی، هم‌وطنان ایرانی برای پیشگیری از سوء استفاده احتمالی اقدامات احتیاطی را مد نظر قرار دهند.

در ادامه این اطلاعیه دورویی رفتار دولت کانادا در برخورد با مسائل حقوق بشری برای افکار عمومی جهان و کانادا مورد توجه قرار گرفته و گفته شده: در سال‌های اخیر ده‌ها مورد از قتل به وسیله ضربات باتوم برقی پلیس کانادا گزارش شده است. پلیس کانادا غالباً رفتار خشونت‌آمیزی با تجمع‌های اعتراضی دارد. آخرین مورد در این زمینه، برخورد خشن پلیس با تظاهرات دانشجویان در مونترال و بازداشت ده‌ها نفر در این دوره و نیز تداوم نقض حقوق بومیان آن کشور بوده است. گزارش امسال‌ سازمان ملل، مواردی از پیشینه ناتوانی دولت کانادا در تضمین ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی را آشکار می‌کند.

وزارت امور خارجه در بند پایانی این اطلاعیه افزوده است: با توجه به اقدام يكجانبه دولت كانادا در تعطيل كردن بخش صدور رواديد سفارت كانادا در تهران در ارديبهشت ماه و متعاقباً تعطيلي آن سفارت و سفارت ايران در اتاوا در ۱۷ شهريور ۱۳۹۱، هم وطنان ايراني لازم است نسبت به موارد سوء استفاده و يا تهديدات احتمالي و همچنين استمرار اقدامات تبعيضآميز دولت كانادا كاملاً هوشيار باشند.