به گزارش افکارنیوزبه نقل از کیهان، عضو - ظاهراً مستعفی - مرکزیت حزب مشارکت که در انتخابات سال ۸۸ از کروبی حمایت می کرد، درباره زمزمه برخی اصلاح طلبان برای حمایت از نامزدی ناطق، برخی ملاحظات را مطرح کرد و گفت: نظرم به این است که آقای ناطق نوری شانس چندانی برای پیروزی در یک «انتخابات رقابتی» را ندارد. دلیل اولم در تأیید این حرف، شکست آقای ناطق در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ است. شکست در انتخابات ریاست جمهوری، امتیاز مثبتی برای هیچ کاندیدایی محسوب نمی شود.
عبدی که با عصر ایران مصاحبه می کرد، درباره احتمال حمایت خاتمی از ناطق می گوید «آقای خاتمی هیچ کمکی به رقابت انتخاباتی آقای ناطق نوری نمی تواند بکند.» اما بلافاصله اضافه می کند «آقای خاتمی طبعاً قابل پیش بینی نیست و هیچ کسی نمی تواند با قاطعیت بگوید ایشان در آخرین لحظه چه کار خواهد کرد.»

عبدی تصریح کرد: آقای خاتمی و اطرافیانش نمی توانند چنین بسیجی را انجام دهند. اصولگرایانی مثل ناطق نوری نمی توانند آشکارا حمایت اصلاح طلبان را بپذیرند؛ زیرا احتمال می دهند که چنین حمایتی، در ساخت قدرت امتیازی منفی برای آنها محسوب شود. مشکل دوم آنها این است که آقای خاتمی بدون قانع کردن بدنه طرفدارانش توان بسیج آنان را ندارد.

عبدی در توضیح اینکه حامیان خاتمی حرف او را نمی خوانند گفت: آقای خاتمی نمی توانست اعلام کند که در انتخابات مجلس نهم رای می دهد به این دلیل با آن وضع یعنی به شکل اعلام نشده و در شهر دماوند رأی داد.

خبرنگار می گوید «اصلاح طلبان یکبار در سال ۸۴ خواستند چنین حمایتی را برای هاشمی رفسنجانی انجام دهند ولی ناکام ماندند.» و عبدی توضیح می دهد: دلیل آن ناکامی این بود که طرف مقابل آرای ایدئولوژیک و آرای طبقات پایین را داشت. اما علاوه بر این، آقای هاشمی در آن موقع اساساً نمی توانست رئیس جمهوری رای آور شود. به علاوه اینکه، آقای هاشمی هم مثل همیشه در برج عاج خودش نشسته بود و می گفت بله دیگه! همه به ما رای می دهند. اما جدا از این ها، باید تکرار کنم اگر آقای ناطق از جانب آن ایده ای که مورد حمایت حاکمیت باشد وارد کارزار انتخابات نشود، نمی تواند رئیس جمهور شود.

عبدی در ادامه این مصاحبه گفته است: آقای ناطق اگر از جایگاه فعلی اش در جناح راست خارج شود و به اصلاح طلبان بپیوندد، چیزی به اصلاح طلبان اضافه نمی کند. اهمیت آقای ناطق در این است که در آن سو قرار دارد نه در این سو! ناطق نوری اگر به این سو بیاید، جایگاهش را در آن سو از دست می دهد. آقای ناطق باید در آن سو خوب بازی کند. البته من تا حالا نشنیده ام که آقای ناطق چیزی درباره وحدت ملی گفته باشد ولی به نظر من، آقای ناطق تا وقتی که موافقت حاکمیت با ایده «دولت وحدت ملی» و یا لااقل عدم مخالفت حاکمیت با این ایده را کسب نکرده است، نباید چنین شعاری را مطرح کند.

این اصلاح طلب تندرو، شرایط حمایت اصلاح طلبان را این گونه توصیف کرد: اگر آقای ناطق بتواند به اصلاح طلبان ضمانت کافی بدهد، می تواند روی حمایت آنها حساب کند. یعنی اینکه قبلاً اصلاح طلبان امکان فعالیت پیدا کنند، محدودیت ها کمتر شود و ناطق نوری بتواند نقش رابط حاکمیت و اصلاح طلبان را برای تامین حداقل های ضروری بازی کند. اگر تا اواسط زمستان چنین شرایطی ایجاد شود، فکر می کنم که اصلاح طلبان هم از ناطق حمایت می کنند.

وي در پاسخ اين سؤال كه اصلاح طلبان در سال ۷۶ تلاش كردند ناطق نوري رئيس جمهور نشود و حالا اگر به نفع او بسيج شوند آيا دال بر فلاكت و تيره روزي نيست؟ اظهار داشت: نه، آقاي ناطق فعلي با ناطق نوري سال ۷۶ خيلي فرق كرده است؛ شرايط هم فرق كرده است. شما حرفهاي ناطق نوري در سال ۷۶ را بخوانيد و ببينيد ايشان در آن زمان دنبال تحقق چه چيزهايي بوده و الان دنبال تحقق چيست. به علاوه سياست كه فقط صعود نيست. سياست فراز و فرود دارد. ديروز اوضاع به گونه اي بود كه مي شد بهتر از ناطق نوري را رئيس جمهور كنيم، اما امروز اوضاع به شكلي است كه بايد به ناطق نوري رضايت دهيم تا گزينه نامطلوبي سر كار نيايد.