به گزارش افکارنیوز، مردمسالاری نوشت: این در شرایطی است که نخبگان و دلسوزان همچنان با استفاده از توان موجود دیدگاه‌های خود را به جامعه انتقال ‌می‌دهند و تحلیلی واقع‌بینانه را از شرایط کشور ارائه ‌می‌دهند که در این ایام با واکنش‌هایی همراه بوده است، به هر صورت به زعم همه کارشناسان و دلسوزان بودن فضای چند قطبی و نقادانه موجب رشد و بالندگی مسائل مدیریتی و نگرشی کشور است که همین امر موجب بالارفتن ظرفیت انتقادی در جامعه ‌می‌شود.

در جامعه یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: باید خاتمی را برای بازگشت به عرصه سیاسی کشور قانع کرد البته شایداو تمایل چندانی برای ورود دوباره به این عرصه نداشته باشد اما اگر منافع ملی را در نظر بگیریم، باید تمام تلاش خود را برای قانع کردن وی به کار گیریم. داریوش قنبری درگفت‌و‌گو با ایلنا، با بیان اینکه تاکنون اصلاح‌طلبان تحرکات انتخاباتی چندانی نداشتند، تصریح کرد: جریان اصلاحات به دنبال آن است تا رقیب زمینه‌های بهتری را برای حضور این طیف در انتخابات مهیا کند. بنابراین اگر چه تنور انتخابات در میان شخصیت‌های مطرح اصلاح طلب چندان داغ نشده اما نمی‌توان حضور آن‌ها را منکر شد.

وی با تاکید براینکه اصلاح‌طلبان باید متناسب با پایگاه وسیع اجتماعی خود تشکیلات سیاسی شایسته نیز داشته باشند، گفت: وقتی اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور را تحلیل کنیم، می‌بینیم که حتی نیروهای ورزیده کشور نیز از به دست گرفتن اوضاع بیم دارند.

قنبری با اشاره به اینکه اصولگرایان دو دوره مجلس و دولت را در اختیار داشتند، تاکید کرد: در این مدت نه تنها سامانی بر امور کشور انجام نشد، بلکه علی‌رغم اینکه این افراد با شعار بهبود وضعیت اقتصادی پا به میدان گذاشته بودند، وضعیت به مراتب بد‌تر شد به گونه‌ای که ارزیابی کوچکی نشان می‌دهد که طی ۱۰ ماه گذشته ارزش پول ملی ۹ درصد کاهش پیدا کرده است که این می‌تواند منجر به بروز فاجعه در کشور شود. وی افزود: کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی آثار خود را در سایر عرصه‌ها نیز بر جا خواهد گذاشت به گونه‌ای که با تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی با مشکل بیشتری مواجه می‌شویم.

قنبری ادامه داد: اگرچه اصولگرایان همواره اصلاح‌طلبان را متهم به توسعه سیاسی می‌کردند اما امروز می‌بینیم که برنامه‌هایشان منجر به بروز حوادثی شد که می‌توانیم از آن به عنوان شکست اصولگرایان یاد کنیم به گونه‌ای که نه تنها در عرصه اقتصادی بلکه در عرصه سیاست خارجی نیز امروز کار به جایی رسیده است که صحبت از جنگ علیه ایران همواره شنیده می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه دشمنی‌ها در دوره اصلاح‌طلبان نیز وجود داشت اما هیچ‌گاه به چنین وضعیتی ختم نشد، گفت: باید برای بهبود شرایط کشور فکری صورت گیرد که هم‌اکنون این تفکر در چارچوب جریان اصولگرایی وجود ندارد. بنابراین معتقدم قدرت باید به اصلاح‌طلبان منتقل شود چرا که در این‌صورت علاوه بر منافع کشور، منافع گروهی اصول‌گرایان نیز تامین خواهد شد.

وی در خصوص ائتلاف میان دو جریان اصلاحات و اصولگرایی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این دو طیف تفکر خاص خود را دارند بنابراین نمی‌توان پذیرفت که هر یک از آن‌ها از شخصیت‌های طیف مقابل حمایت کنند ضمن اینکه در این صورت مردم نیز نسبت به رقابت‌های سیاسی بی‌اعتماد خواهند شد. البته افرادی که تمایل به حمایت از سوی جریان اصلاحات دارند باید چارچوب‌های اصلاح‌طلبی را بپذیرند و تفکرات خود را با این جریان تطبیق دهند.

قنبری با اشاره به اجماع اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی ریاست جمهوری تصریح کرد: قطعا حضور خاتمی در انتخابات جای هیچ بحثی را باقی نخواهد گذاشت. بنابراین باید وی را برای بازگشت به عرصه کشور قانع کرد. البته شاید آقای خاتمی تمایل چندانی برای ورود دوباره به این عرصه نداشته باشد اما اگر منافع ملی را در نظر بگیریم، باید تمام تلاش خود را برای قانع کردن وی به کار گیریم.

وي با تاکيد براينکه پس از دولت نهم و دهم به دست گرفتن قدرت مجريه کار دشوار و پر ريسکي خواهد بود، گفت: سر و سامان دادن به اين اوضاع دشوار است شايد بسياري از افراد توانا به همين دليل تمايلي به کانديدا شدن در انتخابات نداشته باشند چرا که ميدانند اوضاع کشور به حدي از بحران رسيده است که هر کسي نميتواند آن را بهبود بخشد بنابراين معتقدم بازگشت کشور به ۱۰ سال گذشته از عهده هر فردي بر نميآيد و کسي بايد سکان دار مجريه باشد که از توانايي بالايي در اداره کشور برخوردار باشد.