محسن رضایی: جنگ‌طلب نیستیم

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، دکتر محسن رضایی که شب گذشته در مراسم اختتامیه «نمایشگاه یاد یاران» با «رویکرد نقض حقوق بین‌الملل در جنگ عراق علیه ایران» در بوستان «لاله» تهران، سخن می‌گفت، در عین حال توضیح داد: اما نیروی بیرون آمده از دل جنگ باعثشده که از خودمان در برابر هر تهدید یا تجاوزی دفاع کنیم. در واقع قدرت دفاعی امروز ما از دل جنگ تحمیلی بیرون آمده است. به عنوان مثال ساخت موشک‌هایی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر نتیجه هشت سال جنگ تحمیلی است.

وی همچنین ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و هفته نیروی انتظامی گفت: هفته دفاع مقدس گرامی‌داشت حادثه‌ای بزرگ است. این حادثه سراسر تاریخ ملت ایران را در بر گرفته است و خواهد گرفت. در این حادثه آنقدر ایثار و جانفشانی وجود دارد که تنها می‌توانیم گوشه‌ای از آن را به نمایش درآوریم.

وی ادامه داد: در یک شب عملیات هزاران نفر، ده‌ها گردان و یا لشگر برای آزادسازی سرزمین‌مان وارد عمل می‌شدند. اگر هر یک از آن‌ها به مدت چند ساعت در عملیاتی حضور داشته باشند می‌توان ساعت‌ها خاطره جمع‌آوری کرد که حاصلش کتاب بزرگی خواهد بود. تاریخ دفاع مقدس گنجی پایان‌ناپذیر است چرا که حاکمیت ایران عزیز را به اثبات رساند.

رضایی خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی ایران برای اولین بار توانست روی پای خودش بایستد و سرزمین‌های اشغالی خود را آزاد کند. اجازه ندادیم حتی یک شهر از کشورمان در تصرف کشور عراق باقی بماند و اگر این چنین بود اکنون سرافکنده بودیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این مطلب که سپر امنیتی ایران نیروی بازیافته شده از جنگ است، افزود: این سپر دفاعی مقابل آمریکا و تمام کشورهایی که قصد سوئی به کشور ما دارند قرار گرفته است. تجربه‌هایی که در هشت سال جنگ تحمیلی به دست آوردیم ما را بیمه کرد چون موشک‌ها، امکانات و یگان‌هایی که در مقابل رژیم بعثعراق در دفاع مقدس مقاومت کردند برای اولین بار با تکیه بر دانش و قدرت بازدارندگی خودمان به دست آمده بودند.

وی در بخشی دیگر از سخنانش اظهار کرد: شهدا امنیت ملی ایران را تامین کرده‌اند چرا که در طول تاریخ هیچ جنگی به عظمت جنگی که علیه ایران رخ داد، نبود. در دفاع مقدس شگفتی‌هایی رخ داده که در آینده بازگو خواهد شد. کشور عراق در طول جنگ تحمیلی هر آنچه که از نظر مجامع بین‌المللی ممنوع بود را انجام داد که بمباران‌های شیمیایی، تخریب مدارس، ساقط کردن هواپیمای مسافربری و حمله به کشتی‌های نفتی از جمله این موارد هستند.

رضايي با اشاره به تباني بينالمللي انجام شده در زمان جنگ تحميلي يادآور شد: در اول جنگ، شوروي سابق به افغانستان حمله كرد و چندين سال بعد نيز آمريكا به كشور عراق حمله كرد. اين تباني بينالمللي باعث شد كه اين جوامع بينالمللي و نهادها در مقابل جنگ تحميلي عراق عليه ايران سكوت كنند.