به گزارش افکارنیوزبه نقل از کیهان و به نقل از نیویورک تایمز، کتاب «پایان ماجرا؛ پشت صحنه منازعه در عراق، از بوش تا اوباما» توسط مایکل گوردون گزارشگر این روزنامه و ژنرال برنارد ترینر مقام نظامی بازنشسته آمریکا به نگارش درآمده است. این کتاب تأکید می کند: نفوذ جمهوری اسلامی و قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران، همچنان برای دولت آمریکا در عراق دردسرآفرین است. هدف قاسم سلیمانی به عنوان مسئول پرونده عراق در ایران؛ بستن پای ارتش آمریکا در عراق و نهایتاً وادار کردن آمریکا به خروج از عراق بود.

نویسنده کتاب خاطرنشان می کند: قاسم سلیمانی برخلاف برخی چهره ها، لحنی آرام دارد. او با ریش های جو گندمی و اعتماد به نفسی که محصول حمایت کامل آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران است، بسیار آرام به نظر می رسد. او مغز متفکر بسط نفوذ ایران در منطقه و حامی سوریه است. ژنرال پترائوس که در دوره فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق قاسم سلیمانی را شناخت، در نامه ای خطاب به «رابرت گیتس» وزیر دفاع وقت آمریکا وی را «یک چهره شرور تمام عیار» توصیف کرده بود. ژنرال پترائوس در نامه دیگری خطاب به «رابرت گیتس» در آوریل سال ۲۰۰۸ ضمن اعتراف به میزان نفوذ قاسم سلیمانی نوشته بود «احتمالاً هشدارآمیزترین نکته تعجب آور در این هفته میزان نفوذ ایران در پیچیدگی های سیاست عراق بود.»

نویسندگان بدون اذعان به علقه های مذهبی و معنوی و انقلابی میان دو کشور ایران و عراق، افزوده اند: پس از اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۳ قاسم سلیمانی مأموریت گسترش نفوذ ایران در عراق، درگیر کردن نیروهای مسلح آمریکا در جنگی شدیدتر و طولانی تر و در نهایت اعمال فشار برای خروج آنها از خاک عراق را برعهده گرفت. این اهداف در حقیقت عناصر اصلی سیاست منطقه ای ایران در شرایطی بود که از یک سو حضور نیروهای آمریکایی در عراق را تهدیدی بزرگ برای خود می دانست و از سوی دیگر می کوشید به یک قدرت صاحب نفوذ در منطقه بدل شود.

نیویورک تایمز با ناخرسندی از نقش وحدت بخش ایران میان گروه های عراقی خاطرنشان می کند: پس از دخالت قاسم سلیمانی در برقراری آتش بس بین نیروهای دولتی و گروه های مسلح شیعه که در محله صدر بغداد مستقر بودند، «رایان کراکر» سفیر وقت آمریکا در بغداد در ماه ژوئن سال ۲۰۰۸ در پیام دیپلماتیکی به واشینگتن نوشت «وقتی برخوردهای خشونت آمیزی شبیه به این روی می دهد به احتمال زیاد جناح های درگیر دست به دامن سردار سلیمانی می شوند تا درگیری ها و ناآرامی ها را حل و فصل کند.»

به نوشته نیویورک تایمز به نقل از ژنرال پترائوس(رئیس فعلی سازمان سیا) ایران قدرت درگیری و مشغول نگاه داشتن آمریکا را دارد و جنگ پنهان در عراق طی سال های اشغال این کشور ادامه یافت.

علي آلفونه از متخصصان امور سپاه پاسداران ايران در مؤسسه امريكن اينترپرايز مي گويد: فرماندهان سپاه در مورد تبديل تهديد حضور نظامي آمريكا به يك برتري استراتژيك براي ايران صراحت داشتند كه مي تواند شمار بالاي تلفات نيروهاي آمريكايي در عراق را توضيح دهد.