به گزارش افکارنیوزبه نقل از تابناک، محسن رضایی ظهر روز گذشته در حاشیه حضور در موسسه فرهنگی هنری خراسان و بازدید از بخش‌های مختلف آن در پاسخ به سوال خراسان که پرسید هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده که «امکان لغو سریع تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد» و به نظر می‌رسد این امر در قبال تعلیق غنی سازی ۲۰درصد توسط ایران عملی شود. چقدر این گفته کلینتون را عملی می‌دانید و تحریم‌ها تا چه حد ممکن است لغو شود؟ گفت: آمریکایی‌ها نباید هم چون دزدی که پس از دزدی تقصیر را به گردن صاحب خانه می‌اندازد، عمل کنند. اگر واقعاً این گونه است، بیایند و اعلام کنند که مثلا از زمانی که ایران یک گام بردارد، تحریم‌ها را برخواهند داشت. وی با بیان اینکه کلی گویی کردن علامت اجرا نکردن است، افزود: خانم کلینتون در یک نامه کتبی تعهدات خود را برای همکاری با ایران بیان کند. رضایی با تاکید بر اینکه البته ما باید در دیپلماسی فعال باشیم، ادامه داد: حتی اگر ما بتوانیم تحریم‌ها را متوقف کنیم، این خود یک گام به جلو است.

وی اظهار داشت: زمانی آمریکایی‌ها حاضر به مذاکره جدی می‌شوند که متوجه شوند ما در داخل در حال خنثی سازی تحریم‌ها هستیم و از آن به عنوان یک فرصت برای شکوفایی اقتصادی استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: آن‌ها هنگامی که اولین علامت از توانایی ما در خنثی کردن تحریم‌ها را مشاهده کنند، حاضر به حضور در پای میز مذاکره می‌شوند. ممکن است آمریکایی‌ها این حرف‌ها را برای اینکه عصبانیت ما را از تحریم کاهش دهند، بزنند تا اینکه ایران در اثر فشارهای اقتصادی دست به عمل متقابل تندی نزند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آن‌ها انتظار همه گونه عملی را از ما دارند، افزود: وقتی فشار افزایش یابد، ممکن است ایران به هر کاری دست بزند. فکر می‌کنند ممکن است ایران تنگه هرمز را ببندد و یا ممکن است در منطقه کاری انجام دهد و آن‌ها برای اینکه عصبانیت ما را کاهش دهند، حرف‌هایی از این دست می‌زنند.

وی ادامه داد: بنده موافقم که این ادعا‌ها در عمل آزمایش شود؛ ضمن اینکه آن‌ها نمی‌گویند آمریکا دقیقاً در مقابل چه تعهداتی به ایران می‌دهد.

رضایی با بیان اینکه الان بحثآن‌ها تعلیق غنی سازی ۲۰درصد نیست، اظهار داشت: اگر این موضوع مطرح بود، باید غنی سازی را در‌‌ همان مذاکرات ترکیه یا عراق از ما قبول می‌کردند و یک گام ما به جلو می‌رفتیم و یک گام نیز آن‌ها به جلو می‌آمدند و این به معنای برد - برد است که آن‌ها تن به این بازی برد - برد ندادند.

محسن رضایی ظهر درباره حل مشکل نرخ ارز در کشور افزود: [پس از نشست خبری روز چهارشنبه] از رئیس جمهور سوال کردم که شما چه کاری با ارز میخواهید انجام دهید که وی اطمینان داد طی همین ۲هفته در عمل اقدامی برای ارز انجام دهد و تغییراتی در این باره رخ دهد. وی ادامه داد: حالا منتظر میمانیم تا ببینیم در این دو هفته چه اتفاقی میافتد.