" انتخابات آزاد " کلید واژه جدید اصلاح طلبان

به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، یک ماه بعد از آنکه سید محمد خاتمی رئیس شورای مرکز مجمع روحانیون مبارز از حق حضور در انتخابات سخن گفته و اظهار داشته که تلاش می کنیم این حق از کسی سلب نشود، محمد موسوی خوئینی‌ها دبیر کل مجمع روحانیون مبارز گفته که «اگر انتخابات آزاد در کار باشد، می توان به آن فکر کرد».

دبیر کل مجمع روحانیون مبارز این سخنان را در دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به زبان آورده و ابتدا هم سایت همان تشکل دانشجویی مشروح این نشست را منتشر کرد و ساعاتی بعد مشروح این نشست، خبر اول بی. بی. سی فارسی بود.

کلید واژه‌هایی مثل انتخابات آزاد، نظارت بین المللی بر انتخابات، تشکیل کمیته صیانت آرا و مسائلی از این دست، در انتخابات‌های اخیر به شاه بیت دیدگاههایی طیف های خاصی از احزاب سیاسی کشور تبدیل شده است، موضوعی که به زعم عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مصادره به مطلوب ملاک انتخابات است و وجهی در قوانین انتخاباتی کشور ندارد.

محمد موسوی خوئینی ها، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز، با تاکید بر اینکه " در شرایط کنونی امکان مشارکت در انتخابات برای اصلاح طلبان و منتقدان فراهم نیست " گفته که " مسئولیت ما بالاتر از مساله ریاست جمهوری است و اصلاح طلبی را یک رفتار دینی می‌دانیم. "

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت وگو با مهر در این باره گفته که گاهی اوقات جناح و گروههای سیاسی براساس تمایلاتی که در فضای سیاسی کشور دارند مطالبی را مطرح می کنند و معیارهایی را برای انتخابات تعریف می کنند که ما نمی توانیم به این مطالب بی توجه باشیم، اگر بخواهم معیاری را برای انتخابات در کشور قرار بدهیم همان قوانین و اجرای قوانین انتخابات است.

او اظهار داشت: اگر از انتخابات آزاد سخن می گوییم یعنی انتخابات قانونی؛ یعنی انتخاباتی که منطبق بر قوانین موجود اجرا شود، نظارت شود و تبعیت شود. نمی توانیم آزادی را یکسویه و یک طرفه تعریف کنیم. اگر من پذیرفتم که در چرخه انتخابات وارد شوم در آن چرخه باید از قوانین موجود تبعیت بکنم،

کدخدایی خطاب به تشکل های سیاسی گفت که نتیجه انتخابات به نفع من نشد به مفهوم این نیست که انتخابات آزاد نبوده، بلکه به مفهوم این است که مردم به من رای ندادند، مردم به از من استقبال نکردند ما ملاک انتخابات را نباید بر برنده شدن خودمان، جناح خودمان و گروه خودمان. بلکه ملاک انتخابات آزاد یعنی اجرای قانونمند انتخابات در همه ابعادش، قانونی که منافع همه گروهها وجناح را تبیین می کند و خوشبختانه هم قوانین ما از ابتدا ناظر بر این وضعیت بوده است و با گواهی مردم خوب ما همه انتخابات، انتخابات سالمی بوده است.

رویکردی مشابه رویکرد موسوی خوئینی ها، اردیبهشت ماه سال ۸۸ - یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری دهم - وقتی مطرح شد که علی اکبر محتشمی پور از حامیان میرحسین موسوی از تشکیل کمیته صیانت از آرا سخن به میان آورد. سخنی که با انتقادات گزنده برخی مقامات کشورمان هم همراه شد و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در خطبه های نماز جمعه تهران از «برخی دوستان بی انصاف و مدعی دوستی» سخن به میان آورد که با تکرار حرف دروغ دشمن سلامت انتخابات را زیر سئوال می برند ".

همان سخنان و همان ایده هایی مثل تشکیل کمیته صیانت از آرا و بحث‌هایی نظیر نظارت بین المللی بر انتخابات کشور، مقدمه تشکیک در نتایج انتخابات سال ۸۸ بود که حوادثی چنان با سومدیریت برخی نامزدهای درگیرد در انتخابات سال ۸۸ رقم خورد.

بنا به همان اتفاقات هم بود که حالا در آستانه انتخابات رهبر معظم انقلاب در اولین روز سفرشان به استان خراسان شمالی با یادآوری قضایای فتنه سال ۸۸، خاطر نشان کردند: بعد از انتخابات با عظمت سال ۸۸، عده ای اظهار مخالفت کردند و عده ای هم بنام آنها و با سوء استفاده از این فرصت، آشوب و تشنج ایجاد کردند. آن عده ای که به اسم آنها آشوب شد، باید همان موقع اعلامیه میدادند و اعلام برائت میکردند، اما این کار را انجام ندادند.

پیش از انتخابات مجلس نهم که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد آیت الله محمدرضا مهدوی کنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز در گفت وگویی که با مجله پاسدار اسلام داشت درباره حضور طیف های خاصی در انتخابات گفته بود «من می‌گویم اگر رهبر را قبول دارید، ایشان می‌گویند هرکس آمد و گفت من این اصول و قانون اساسی و انقلاب و اسلام و رهبری را قبول دارم، حتی اگر اختلاف سلیقه با من هم دارد، نباید از انقلاب طرد شوند. پرسیدیم اصلاح‌طلب‌ها چطور؟ گفتند اگر آمدند و اقرار به اشتباه کردند، مسئله‌ای نیست، ولی نه اینکه بگویند ما می‌خواهیم بیاییم در انتخابات و از نان پخته شده استفاده کنیم. بیایند و بگویند ما در برهه‌ای اشتباه کردیم و حالا هم فهمیده‌ایم و دیگر نمی‌خواهیم آن اشتباهات را تکرار کنیم»

خردادماه سال ۸۸ مجمع روحانیون مبارز اولین طیف بود که با صدور اطلاعیه ای از «مهندسی آرا» در انتخابات سخن گفت و نسبت به نتایج انتخابات ایجاد شبهه کرد

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان می گوید که این مباحثخیلی کوچکتر از آن است که خدشه ای به انخابات و حضور مردم وارد کند اما امکان دارد که این تردیدها روی عده قلیلی تاثیر گذار باشد و عده ای باور کنند که انتخابات باید به شکل دیگری برگزار شود.

او خطاب به مردم یادآوری کرده است: افرادی که عموما این گونه صحبت را دارند توجه شان به این مطلب است که باید نام آنها از صندوق رای بیرون بیاید که این انتظار نامعقولی است. ما باید ببینیم رایی که مردم به صندوق انداخته اند چیست؟ نه اینکه بگوییم اگر من و جناحم برنده شد انتخابات آزاد بود و اگر من و جناح برنده نشدیم انتخابات آزاد نبوده است.