به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، پرویز سروری چهارشنبه شب در همایش بصیرت افزایی نخبگان سیاسی در بندرعباس، اقدامات برخی مسئولان در شرایط فعلی اقتصادی کشور را بی تدبیری خواند و اظهار داشت: در حالی که مردم در این شرایط انتظار دارند تا مسئولان به رفع مشکلات اقتصادی بپردازند اما دیده می شود که مسائلی همچون بازدید رئیس جمهور از زندان اوین و یا استیضاح وزیر ورزش در اولویت قرار گرفته و این در حالی است که رفع مشکلات اقتصادی حق مردم است.

وی در ادامه سهم تحریمها در مشکلات اقتصادی ایران را تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد دانست و افزود: بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند تحریمها تنها می تواند بسترساز مشکلات ارزی در کشور شود و در شدیدترین شرایط تحریم، تنها تحریمها می توانند روی ۱۵ تا ۲۰ درصد اقتصاد ایران تاثیر بگذارند در حالی که امروز وضع به گونه دیگری شده و باید مشکلات اقتصادی کشور به طور کاملا دقیق کالبد شکافی شود.

قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی از مسئولان خواست تا قبل از تحلیل اشتباهات نسبت به دیگران، مشکلات را نسبت به خود تحلیل کنند و ادامه داد: متاسفانه امروز عده ای با بزرگ کردن مشکلات و همچنین کوچک شمردن موفقیتها، می خواهند بگویند که کشور در شرایط شعب ابی طالب قرار دارد و تنها راه برای شکستن این محاصره اقتصادی، مذاکره است در حالی که این کار دادن آدرس غلط به ملت ایران است.

تامین منابع مورد نیاز ارزی کشور

سروری با بیان آماری از وضعیت درآمدهای ارزی کشور طی شش ماه نخست امسال، تصریح کرد: در پنج ماهه اول امسال میزان درآمدهای حاصل از نفت کشور ۲۷ میلیارد دلار بوده است و در نیمه اول سال ۲۰ میلیارد دلار هم صادرات غیرنفتی داشته ایم و تمامی این درآمدهای ارزی در بدترین شرایط تحریم کشور طی ۳۴ سال گذشته به دست آمده است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که در نیمه دوم سال نیز با افزایش سرمای هوا در اروپا میزان تقاضا برای خرید نفت از ایران نیز افزایش خواهد یافت و ما درآمدهای ارزی بیشتری را کسب خواهیم کرد، اما حال این سوال ایجاد می شود که با وجود تامین منابع ارزی مورد نیاز کشور در شش ماه اول سال، چرا وضعیت ارزی کشور خراب شده و همچنین به علت پاسخگو نبودن بازار رسمی ارز، اولویتهای ارزی به سمت بازار غیررسمی روی آورده اند و مدیریت بازار ارز از دست بانک مرکزی خارج شده و به دست عده ای افراد سودجو افتاده است؟ البته ما امیدواریم تمامی این مشکلات ناشی از اشتباهات غیرعمد تیم اقتصادی دولت باشد.

نقش جریان انحرافی در آشفتگی بازار ارز

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از تحلیلهای ما این است که جریان فاسدی موسوم به جریان انحرافی که در مجموعه دولت ایجاد شده، می خواهد با آشفته کردن بازار ارز، شرایط کشور را تبدیل به شرایط محاصره اقتصادی شعب ابی طالب کند تا زمینه برای طرح مسائل مورد نظر آنان فراهم شود و بسیاری از اقدامات صورت گرفته این تحلیل را قابل قبول می کند.

سروری همچنین از سازمان تعزیرات حکومتی انتقاد کرد و گفت: در شرایطی که کالاهای بسیاری در کشور احتکار می شوند، متاسفانه اقدام خاصی از سوی تعزیرات حکومتی برای مقابله با احتکار کالا صورت نمی گیرد در حالی که مبارزه با احتکار می تواند در بهبود اوضاع اقتصادی کشور موثر باشد.

اختلافات نباید به میان مردم منتقل شود

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی باید همدلی و همفکری و انسجام مسئولان افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه فشارهای اقتصاد دشمنان با نمایشی از اختلافات میان مسئولان در کشور همراه شده و این در حالی است که انتقال این اختلافات به رسانه ها و مردم در شرایط فعلی تنها افزایش مشکلات را به همراه خواهد داشت.

قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی همچنین نقدینگی را بیماری مزمنی برای اقتصاد کشور دانست و بیان داشت: امروز افزایش نقدینگی به نفع اوضاع اقتصادی کشور نیست و وضعیت را بدتر خواهد کرد و باید برای برون رفت از مشکلات اقتصادی یک قرارگاه ویژه اقتصادی برای مدیریت وضعیت فعلی تشکیل شده و مسئولان نیز انسجام خود را در این کار افزایش دهند.

احمدی نژاد از سایر زندانها هم بازدید کند

سروری همچنین در بخش دیگری از سخنان به موضوع بازدید رئیس جمهور از زندان اوین پرداخت و عنوان کرد: رئیس جمهور می تواند از دستگاههای اجرایی و نهادهای مختلف بازدید کند اما مسئله ای که امروز شبهه برانگیز شده این است که چرا احمدی نژاد در حالی علی اکبر جوانفکر در شرایط خاص و قرنطینه قرار دارد و باید به سوالاتی پاسخ دهد، می خواهد از زندان اوین بازدید کند، چون در این شرایط قضات اجازه ملاقات با افراد در شرایط قرنطینه را نمی دهند.

وی ادامه داد: این مسئله یکی از مباحثفرعی و حاشیه ای کشور است و نباید به میان مردم کشیده شود چون در این صورت تنشها افزایش خواهد یافت.

عضو سابق کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در دوران نمایندگی اش از بسیاری از زندانهای کشور بازدید کرده است، تصریح کرد: ما در مجلس هشتم گزارشی نیز از وضعیت زندانها تهیه کردیم و حال معتقدم اگر رئیس جمهور خواستار بررسی اوضاع زندانهاست، پس نباید فقط از بند علی اکبر جوانفکر در زندان اوین بازدید کند، بلکه باید از تمامی بخشهای زندان اوین بازدید کرده و در سفرهای استانی خود نیز از سایر زندانهای کشور بازدید کند.

تنشهای دولت دهم

سروری در بخش دیگری از سخنان خود رویکردهای دولتهای نهم و دهم را کاملا متفاوت دانست و افزود: دولت نهم، دولتی عمل گرا و به دنبال کار بود، اما متاسفانه دولت دهم از همان ابتدا با انتصاب معاون اول خود، به دنبال سیاسی کاری بود که متاسفانه این اقدامات تنشهایی را در کشور ایجاد کرد.