به گزارش افکارنیوز، مصطفی افضلی‌فرد در حاشیه نشست با اعضای شورای شهر اردبیل در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: با توجه به دیداری که اعضای فراکسیون اصولگرایان با رئیس جمهور داشتند اکثر موارد مطرح شده در طرح سئوال از رئیس‌جمهور تشریح شد و رئیس‌جمهور بسیاری از این ضعف‌ها و اشتباهات را نیز قبول کرده و نسبت به جبران و اصلاح آنها قول مساعد داد.

وی افزود: با توجه به نیاز جامعه به آرامش و تنش‌زدایی فعلاً بنا بر این است که طرح سئوال از رئیس‌جمهور وصول نشود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ یادآور شد: تعداد امضاها نیز به کمتر از ۶۱ نفر رسیده که این موضوع خود به خود منتفی شده و دیگر امکان طرح سئوال از رئیس جمهور وجود ندارد.

برآورده شدن خواسته‌های نمایندگان دلیل انصراف از استیضاح وزرا

وی در پاسخ به سئوالی در زمینه لغو چندین باره استیضاح وزرا گفت: قسمتی از این موضوع بر می‌گردد به نمایندگانی که بدون دقت لازم استیضاح را امضا می‌کنند و بخشی نیز به شرایطی که نمایندگان داشتند بر می‌گردد که این شرایط در حال حاضر تغییر کرده است.

افضلی‌فرد بیان داشت: نماینده‌ای که به خاطر موضوعی استیضاح وزرا را امضا می‌کند شاید آن موضوع و دلیل جایگاه خود را از دست داده و دیگر نیازی به سئوال و استیضاح وجود نداشته باشد.

وی افزود: به طور شفاف باید گفت گاه خواسته نماینده با پیگیری‌ها در حوزه انتخابیه خود از سوی وزیر عملی و اجرایی می‌شود و با جبران کمبودها دیگر جایی برای استیضاح باقی نمی‌‌ماند.

این نماینده مجلس بیان کرد: موارد عدیده‌ای به این شکل بوده که نماینده به دلیل آن که خواسته او عملی شده است خود به خود از استیضاح وزرا دست کشیده و امضای خود را پس گرفته است.

معلوم نیست مابه‌التفاوت ارز مرجع با قیمت بازار به جیب چه کسانی می‌رود

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در ادامه به نشست اخیر اعضای این کمیسیون با دستگاه‌های نظارتی و اجرایی اشاره کرد و گفت: در این جلسه مصوب شد بانک مرکزی به هیچ وجه حق ندارد از این به بعد ارز مرجع برای ورود خودروهای لوکس و خارجی اختصاص دهد.

دبیر کمیته سیاسی کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: ما از بانک مرکزی خواسته‌ایم تا تعرفه لازم را برای محاسبه هزینه‌های گمرکی خودروهای وارداتی به گمرک کشور ارائه دهد تا از رانت نظارتی جلوگیری شود.

وی بیان داشت: ما در پنج حوزه از آنها پاسخ خواستیم که بخشی از آنها در خصوص نحوه فروش و اعطای ارز مرجع بود و مواردی مشاهده شده که کالا وارد کشور نشده ولی ارز مرجع آن اخذ شده که ماهیت این افراد باید مشخص شود.

این نماینده مجلس گفت: آنهایی که کالا وارد کرده‌اند ولی با قیمت آزاد و خارج از ضوابط و مقررات آن را به فروش رساندند و یا آنهایی که با کارت سبز دیگران کالا وارد کرده و از امتیازات بهره‌مند شده‌اند باید ماهیت‌شان مشخص باشد.

وی افزود: ضرورت دارد همه این موارد جمع‌بندی شده و پاسخ به صورت مستند و کتبی به کمیسیون ارائه شود.

افضلی‌فرد گفت: یکی از سئوالات ما نیز در مورد عوامل اختصاص ارز مرجع به گروه‌های غیر از اولویت اول و دوم است که باید معلوم شود به چه دلیل اختصاص و تامین منابع صورت می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ اظهار داشت: باید ماهیت افرادی که مابه‌التفاوت ارز مرجع با قیمت بازار آزاد را به جیب می‌زنند مشخص شود و در این زمینه معلوم شود مبنای قیمت‌گذاری‌ها چه بوده است.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس همچنین خواستار پاسخگویی به علل و عوامل دست‌اندرکاران به قیمت جهشی خودروهای داخلی شدند که به چه علت به یک باره این افزایش قیمت‌ها صورت گرفت.

افضلیفرد در پایان اظهار داشت: این سئوالات با حضور مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان بازرسی، گمرک و محاسبات مجلس و سازمان حمایت از مصرفکنندگان مطرح شده و قرار است به سئوالات کمیسیون اصل ۹۰ به صورت مکتوب و منطقی پاسخ داده شود.