به گزارش افکارنیوزبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آستانه نهمین سالروز ابلاغ سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ توسط مقام معظم رهبری در برنامه زنده پایش در شبکه اول سیما در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره میزان پیشرفت سند چشم انداز اظهار داشت: برخی می گویند چون در مسایل علمی پیشرفت کرده ایم، پس از سند چشم انداز عبور کرده ایم، در حالی که این حرف درست نیست، البته پیشرفت مطلوبی در زمینه علمی داشته ایم ولی در سند چشم انداز گفته شده به لحاظ اقتصادی، علمی و فن آوری باید در منطقه اول باشیم نه تنها در بعد علمی.

دکتر محسن رضایی افزود: این مطلب درست است که سرعت رشد علمی کشور ما از متوسط جهانی جلوتر است ولی این به معنای پیش افتادن از برنامه سند چشم انداز نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: نباید با سند چشم انداز که بعد از قانون اساسی مهمترین سند مکتوب نظام است برخورد شعاری کنیم، این سند بر اساس یک مطالعه کارشناسی از شرایط عقب ماندگی ایران در طی ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال اخیر کشور طراحی شده و فلسفه تدوین آن جبران عقب ماندگی تاریخی و رساندن ایران اسلامی به جایگاه شایسته آن است.

رییس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: این سند پس از تصویب مقام معظم رهبری برای اجرا به سه قوه ابلاغ شد. حتی رسانه ملی وظیفه داشت برای تبلیغ و ترویج آن برنامه ریزی کند از این رو هر دستگاهی در محدوده وظایفش باید بداند که در ایران سال ۱۴۰۴ از چه وضعیت و توانایی هایی برخوردار باشد.

دکتر رضایی با انتقاد از جدی نگرفتن اجرای سند چشم انداز در دو دولت اخیر گفت: باید علاوه بر دولت، قوای دیگر نیز تلاش بیشتری برای پر کردن این خلاء انجام دهند.

وی با بیان اینکه شاخص هایی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در موضوع چشم انداز شناسایی شده افزود: ۱۳۹ شاخص تعریف شده که این شاخص ها در اختیار دولت و مجلس قرار گرفته و حتی بخش خصوصی هم می تواند از آنها استفاده کند.

دکتر رضایی افزود: این شاخص ها در مجموعه دبیر خانه مجمع تدوین و در سطح کلان طراحی شده است و اگر بخواهیم وارد سطوح پایین تر شویم شاید به هزار شاخص هم برسیم که این بخش مربوط به اجرا کننده هاست و دولت و مجلس باید جزئیات را تدوین و ترسیم کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت افزود: در سطح عموم جامعه همه استان ها، شهرها و روستاها و اقشار باید برای خود سند چشم انداز داشته باشند و نسبت خود با سند چشم انداز اصلی را ترسیم کنند و این ها کار دولت و مجلس است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت در ادامه سخنانش گفت: هر کشور دو بال برای پرواز دارد که یکی سیاست است ودیگری زندگی، اگر هر دو بال قوی و متوازن باشد، پرواز بهتر خواهد بود ولی اگر یک بال قوی باشد و دیگری ضعیف پرواز تعادل نخواهد داشت.

دکتر رضایی افزود: از ۱۵ سال پیش ما متوجه شدیم که در سیاست، دفاع و امنیت بسیار قوی شده ایم ولی در حوزه زندگی، اجتماع و اقتصاد وضع این گونه نیست از این رو موضوع خدمت مقام معظم رهبری طرح شد و ایشان تایید فرموده و اظهار داشتند که چشم انداز یکی از گم شده های ماست. در واقع چشم انداز برای تعادل دو بال حرکت رو به پیشرفت کشور طراحی شد تا در هر دو حوزه به رشد و توسعه بیشتر دست یابیم.

دکتر رضایی با اشاره به قدرت سیاسی و دفاعی ایران گفت: همه شاهد بودند که ناتو در سوریه از جمهوری اسلامی ایران شکست خورد، ولی دولتمردان در تنظیم زندگی مردم و قیمت های ارز و مرغ مانده اند که این دو حوزه باید متعادل شده و هر دو با هم پیشرفت کنند. ایران دو هزار کیلومتر خارج از مرزهای خود از دوستانش حمایت می کند ولی در گوشت مرغ می ماند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: برای ورود به خانه توسعه یافته توام با هویت ملی و اسلامی و الهام بخش و در تعامل مثبت با جهان باید همه گروهها و افراد نسبت خود را با ستاره راهنمای سند چشم انداز تعریف کنند تا در نقطه تعیین شده به اهداف سند چشم انداز برسیم.

دکتر رضایی افزود: برای چشم انداز باید دو تحول اساسی صورت گیرد یکی در الگوی زیست و سبک زندگی و دیگری در مدیریت کشور. چون اگر مدیریت درست شود حتی مدیران ضعیف می توانند امور را اداره کنند، اما اگر مدیریت درست نشود، مدیران بزرگ هم ممکن است در کارها بمانند.

وی ادامه داد: مهمترین بخش این تحولات این است که دولتمردان و مدیران کشور اخلاق زندگی را یاد بگیرند و با مردم مثل افراد خودی برخورد کنند. اخلاق سیاسی – امنیتی را باید در شرایط جنگ و بحران های خارجی در پیش گرفت. سوء ظن، بدبینی، تخریب و تهمت در واقع دشمنی با اعضای خانواده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: تحریم های صورت گرفته علیه ایران در واقع علیه سند چشم انداز و پیشرفت و توسعه یافتگی کشور است و باید با بسیج عمومی از تحریم ها بیرون آمده آنها را خنثی کرده و با تجارت و فضیلت های خود از مرز های نبرد اقتصادی عبور کنیم تا کشور تحریم ناپذیر شده و از دل تحریم ها برای کشور فرصت سازی شود.

دکتر رضایی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در طول ۹ سال گذشته ۹ هزار بار از واژه سند چشم انداز استفاده کرده اند اظهار داشت: هیچ کس حق ندارد سند چشم انداز را شوخی تلقی کند.

وی ادامه داد: اگر هنوز چشم انداز در جامعه ما جا نیافتاده، نشان دهنده مظلومیت نظام و رهبری است و نشان دهنده این است که کسانی که باید کارها را انجام دهند، هنوز وظایف خود را به درستی انجام نداده اند.

دکتر رضایی خاطر نشان کرد باید با همت بلند و بسیج عمومی به اهداف چشم انداز و توسعه متوازن و پایدار در ایران دست یابیم.

وی در پایان اظهار داشت: مطمئن هستم ملت ایران طی سال های آینده با موفقیت تحریم ها را تبدیل به یک فرصت تاریخی برای رسیدن به چشم انداز می کند.