پیشنهاد ایران به ۱ + ۵ برای پخش زنده مذاکرات

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها به سؤالاتی درباره برنامه هسته‌ای ایران، تحولات سوریه و … پاسخ داد.

وی در خصوص برخی اظهارات مبنی بر اینکه ایران در ازای رفع تحریم‌ها، از برنامه‌ هسته‌ای خود عقب‌نشینی کند، گفت: اقداماتی که علیه ملت ایران در طول ۳۰ سال گذشته انجام شده نشان می‌دهد که موضوع هسته‌ای یک بهانه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه امروز به دلیل فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود تحت فشار کشورهای غربی هستیم و تحریم‌های ناعادلانه‌ای علیه ملت ما وضع کرده‌اند، پرسید: در سال‌ها‌ی گذشته و اوایل پیروزی انقلاب اسلامی که فعالیت‌های هسته‌ای نداشتیم، چرا تحریم‌ها و فشارها وجود داشت؟

به گفته وی این فشارها در هر مقطعی به یک بهانه‌ای اعمال می‌شود.

*مشکل غرب با ایران

مهمان‌پرست همچنین سؤال کرد: اگر تصمیم بگیریم در مورد همه فعالیت‌های هسته‌ای با طرف مقابل به نحوی به توافق برسیم، احتمال اینکه پس از این توافق آنها دست از تحریم‌ها بردارند، به چه میزان است؟

وی با اشاره به بهانه‌ جویی‌های غرب در هر دوره‌ای برای تحت فشار قرار دادن ایران گفت: مشکل آنها با ایران استقلال ملت است و منافعی که در گذشته کسب می‌کردند و امروز دستشان از آنها کوتاه شده است. تا زمانی که احساس کنند ایران طرح جدیدی برای دنیای امروز دارد و پیام ملت ایران پیامی است که می‌تواند راه ملت‌ها را در مسیر جدیدی قرار دهد، تلاش می‌کنند با آن مقابله کنند.

*زمانی که غرب به ایران احترام خواهد گذاشت

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه با اشاره به اینکه برای تأثیرگذارتر و قدرتمندتر شدن باید به فناوری‌های روز دنیا مسلط باشیم و نگذاریم با بهانه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی دسترسی ملت ایران را از دانش روز دنیا محدود کنند، یادآور شد: هر زمان به نقطه‌ای رسیدیم که این توانایی‌هایمان از نظر آنها مسجل شد و احساس کردند با یک کشور قدرتمند روبرو هستند، در چنین شرایطی به حقوق ما احترام خواهند گذاشت.

مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: اگر تواضع کرده و از اصول خود کوتاه بیاییم، مطمئناً غربی‌ها احساس می‌کنند که این نقطه ضعف است و تهاجم خود را افزایش داده و خواسته‌های خود را به سمت موضوعات دیگری هدایت خواهند کرد که نهایتاً منجر به تهی شدن انقلاب ما از آرمان‌هایش خواهد شد.

* پیشنهاد پخش زنده مذاکرات هسته‌ای را به ۱ + ۵ دادیم

مهمان‌پرست درباره انتشار شایعاتی مبنی بر گفت‌‌وگوهای مستقیم تهران و واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای نیز گفت: بحثهسته‌ای ایران چارچوب مشخصی دارد. گفت‌‌وگوهایی که دنبال کرده‌ایم به قدری شفاف بوده و با پیشنهادات مشخص، که طرف ایرانی حتی پیشنهاد داد که تمام مذاکرات پخش زنده تلویزیونی شود.

وی ادامه داد: ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و ایده‌های خود را به صورت شفاف ارائه می‌دهیم. پیشنهادات ما می‌تواند بهانه را از کشورهای مدعی گرفته و حقوقمان را هم تأمین کند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه با اشاره به مشکلات پیش آمده در مسیر برنامه هسته‌ای ایران گفت: اگر مسئله هسته‌ای ایران از نظر فنی مورد سؤال بود، قابل حل بود و کارشناسان فنی هسته‌ای به راحتی می‌توانستند تشخیص دهند که چه فعالیتی مجاز و چه فعالیت‌هایی ممکن است از تعهدات آژانس به دور باشد. اگر اختلاف ما حقوقی بود خیلی سریع به نتیجه می‌رسیدیم؛ چرا که حقوق کشورها در برخورداری از این دانش کاملاً روشن است. اما بحثما با طرف مقابل نه فنی است و نه حقوقی، بلکه سیاسی است.

مهمان‌پرست یادآور شد: آنها تصمیم گرفته‌اند که ملت ایران از دسترسی به دانش‌های پیشرفته محروم شده، توانایی‌های ایران در سطح محدودی نگهداشته شود و انحصار این دانش‌های پیشرفته را برای خود محفوظ نگهدارند.

وی با طرح این سؤال که چه زمانی می‌توان به نتیجه رسید و حقوقمان تأمین شود؟ پاسخ داد: زمانی که بتوانیم از موضع قدرت از حقوقمان دفاع کنیم. در حال حاضر تسلط دانشمندان هسته‌ای کشور به حدی رسیده که دیگر(غربی‌ها) نمی‌توانند این دانش بومی شده را از ملت ایران بگیرند.

مهمان‌پرست افزود: آنها تصور می‌کنند با اعمال فشارهای جانبی می‌توانند برای مردم ما مشکل ایجاد کرده و ما را مجبور به عقب‌نشینی کنند. اما ملت ایران از حقوق خود عقب نمی‌نشیند.

سخنگوی وزارت خارجه تحریم‌ها را یکی از اقدامات غرب برای عقب‌نشینی ایران از حقوق خود دانست و افزود: باید تلاش کنیم علی‌رغم فشارهایی که به کشور وارد می‌شود، وحدت و انسجام داخلی را حفظ کرده و نگذاریم آنها به اهدافشان برسند.

* ارتباط تحولات در سوریه به برنامه هسته‌ای ایران

مهمان‌پرست عامل مهم دیگر تعیین کننده در مسیر برنامه هسته‌ای ایران را تحولات منطقه‌ خواند و گفت: هر کشوری در مدیریت تحولات منطقه بتواند مناسب‌تر عمل کرده و حضور مؤثرتری داشته باشد، در مذاکرات نیز با قدرت از حقوق خود دفاع خواهد کرد.

وی ادامه داد: تصور می‌کنم یکی از دلایلی که سعی می‌کنند در سوریه ناامنی ایجاد کرده و به کشورهای مختلف منطقه آسیب برسانند تا جبهه مقاومت در منطقه تضعیف شود، این است که از این قضیه برای مذاکرات هسته‌ای استفاده کنند و زمانی که طرح‌های آنها به نتیجه نرسد و بیداری اسلامی توسعه یابد و جبهه مقاومت قوی‌تر شود، متوجه می‌شوند که باید به حقوق ملت‌ها احترام بگذارند.

* پرونده «آمیا» با مشارکت ایران دنبال می‌شود

وی در ادامه در خصوص مذاکرات ایران و آرژانتین درباره حادثه «آمیا» نیز گفت: پس از آن حادثه، جریانات صهیونیستی تلاش زیادی کردند تا این واقعه را به شهروندان کشورمان نسبت دهند؛ بارها اعلام کردیم که با هر نوع اقدام تروریستی مخالفیم و نسبت دادن این اقدامات به شهروندانمان را به شدت رد می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اعلام آمادگی ایران برای بررسی دقیق اصل واقعه و اثبات حسن نیت کشورمان، اظهار داشت: پیشنهاد دادیم تا کارشناسان حقوقی ما به کمک کارشناسان آرژانتینی بررسی‌های خود را شروع کنند. حدود یک ماه پیش توافقی بین وزرای خارجه دو کشور صورت گرفت تا مذاکرات در آینده ادامه یابد. مذاکراتی در هفته گذشته انجام و قرار شد تا در آینده ادامه یابد.

* حوادثمیانمار و ارتباط آن با نظریه جنگ تمدن‌ها

مهمان‌پرست در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص درگیری‌های جدید بین مسلمانان و بودایی‌ها در میانمار گفت: به نظر می‌رسد فتنه‌ای بزرگ برای ایجاد درگیری‌های مذهبی در حال شکل‌گیری است. شاید بحثی که در سال‌های گذشته به عنوان تئوری جنگ تمدن‌ها و درگیری‌های مذهبی در سطح دنیا شکل گرفت، تفکری نشأت گرفته از جریان‌هایی از داخل آمریکا و کشورهای غربی باشد.

وی ادامه داد: پس از بیداری اسلامی در منطقه، شیوه‌های مختلفی در حال اجراست تا جهان اسلام درگیر مسائل جدیدی شده و از اهدافش دور شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه یکی از توطئه‌های خطرناک را وقوع درگیری‌های مذهبی دانست و خاطرنشان کرد: غرب تلاش دارد تا اختلافات قومی را به اختلافات مذهبی تبدیل کند و اگر موفق شود تا فتنه و درگیری بین مسلمانان و بودایی‌ها را گسترش دهد، خسارات زیادی به ملت‌های آسیایی وارد شده و جمعیت مسلمانان در کشورهایی که اکثریت آن را بوداییان تشکیل می‌دهند، به خطر خواهد افتاد.

مهمان‌پرست افزود: ‌ باید با کمک همه کشورها در منطقه تلاش کنیم تا جلوی این فتنه‌ها به ویژه اتفاقی که در میانمار رخ داده، گرفته شود و اجازه ندهیم که درگیری‌های مذهبی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه دولت میانمار باید اختلافات قومی را ریشه‌یابی کرده و به شکلی اساسی حل کند، گفت: مسلمانان میانمار جزو مردم این کشور هستند که باید از حقوق کامل شهروندی خود برخوردار باشند و این تفکر که آنها را از حقوق خود محروم کرده و درگیری‌ها علیه آنها را دامن بزنند، را باید با حساسیت بیشتری دنبال کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تلاش‌هایی که از سوی دستگاه دیپلماسی کشور در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد که با کمک سایر کشورهای آسیایی و اسلامی و همچنین دولت میانمار، جلوی این درگیری‌ها گرفته شود و شاهد زندگی مسالمت‌آمیز همه بخش‌های مختلف از جمله مسلمانان در میانمار باشیم.

* هیئتی با حضور دولت و آحاد مردم سوریه برای عبور از بحران تشکیل شود

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه در ادامه در خصوص بحران سوریه و تلاش ایران برای برگزاری نشستی بین معارضین و دولت گفت: امروز سوریه به محل دخالت و حضور جریانات خارج از منطقه تبدیل شده و آنها به دنبال این هستند که منطقه حساس خاورمیانه دچار بی‌ثباتی و ناامنی شود.

مهمان‌پرست به تحولات منطقه طی دو سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که بیداری اسلامی در کشورهای منطقه شکل گرفت، وابستگی کشورهایی که با دیکتاتوری اداره می‌شدند، به آمریکا و جریان صهیونیستی قطع و یا کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به نگرانی مسئولان رژیم صهیونیستی و حامیان آنها در پی بیداری اسلامی در منطقه، ادامه داد: حامیان این رژیم برای اینکه مجالی برای صهیونیست‌ها پیدا کنند، به درگیری در منطقه دامن زدند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه، سوریه را به عنوان نقطه‌ای کلیدی برای رژیم صهیونیستی و حامیان آن برشمرد و گفت: هر زمان تلاش‌ها برای توقف درگیری‌ها و ایجاد آرامش در سوریه در حال رسیدن به نتیجه است، اقداماتی توسط افرادی از جریانات افراط‌گرا صورت می‌گیرد و انفجارهای تروریستی شدت می‌‌یابد تا مانع تحقق تلاش‌ها شوند.

مهمان‌پرست با اشاره به حمایت ایران از کوفی عنان به عنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و نماینده اتحادیه عرب در امور سوریه، اظهارداشت: حمایت ما از کوفی عنان و پس از آن اخضر ابراهیمی چندان خوشایند جریان آمریکایی - صهیونیستی نبود و آنها مایل نیستند که فردی با مسئولیت رسمی از سوی سازمان‌های بین‌المللی، طرحی را ارائه دهد که منجر به توقف درگیری و برقراری آرامش در سویه شود.

وی ادامه داد: این گونه می‌توان دریافت که چرا برخی کشورها و جریانات سیاسی، ناامنی و درگیری در سوریه را به ثبات و امنیت ترجیح می‌دهند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه با بیان اینکه جریان آمریکایی - صهیونیستی اهداف سیاسی خاصی را در سوریه دنبال می‌کند، گفت: تلاش ما و کشورهای منطقه این است که بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن درگیری‌ها را متوقف، جلوی ارسال سلاح به داخل سوریه را بگیریم و اجازه ندهیم مداخله خارجی در سوریه صورت گیرد.

مهمان‌پرست هر اتفاقی که بخواهد در کشورهای منطقه از جمله سوریه رخ دهد را با خواست و نظر مردم امکانپذیر دانست و افزود: بهترین شکل خواست و نظر مردم، انتخابات است که آرای مردم لحاظ شود و انتخابات زمانی برگزار می‌شود که آرامش برقرار شود و ما بتوانیم ثبات را برقرار کنیم. بر همین مبنا تصور می‌کنیم که باید نشستی بین دولت و آحاد ملت سوریه اعم از معارضه و بخش‌های مختلف جامعه برگزار شود و گفت‌وگوهای ملی شکل بگیرد که در چارچوب آن گام‌هایی چون انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و اصلاح قانون اساسی برداشته شود و مرحله به مرحله با حضور و مشارکت مردم به نتیجه برسد.

مهمان‌پرست با طرح این سؤال که چرا برخی کشورها مایل نیستند در سوریه ثبات برقرار شود، مردم اصلاحات را دنبال کنند و آرای اکثریت آنها تعیین کننده آینده وضعیت سوریه باشد؟ یادآور شد: این سؤالی است که در ذهن افکار عمومی وجود دارد و نشانگر آن است که جریان آمریکایی - صهیونیستی اصلاً به دنبال خواسته‌های مردم نیست.

وی خواسته این جریان را وجود ناامنی و بی‌ثباتی و تداوم آن در سوریه عنوان کرد و اظهار داشت: ادعاهای آنها مبنی بر دفاع از حقوق مردم با ذکر نمونه‌های بسیاری مردود است. مردم در کشورهایی سرکوب شده و حقوقشان نقض می‌شود که دیکتاتورهای حاکم بر آنها از سوی قدرت‌های غربی حمایت می‌شوند و سخنی از رعایت حقوق بشر نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص طرح ایران برای ایجاد آرامش در سوریه نیز گفت: ایران معتقد است که اول باید جلوی درگیری‌ها و تنش بین گروه‌های مختلف گرفته شود؛ در مرحله دوم باید با همکاری همسایگان سوریه کمک کرد تا مرزهای این کشور امنیت یافته و جلوی ارسال سلاح گرفته شود و پس از آن باید اقداماتی صورت گیرد تا زمینه‌سازی برای مداخله کشورهای خارجی در سوریه از بین برود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانهای وزارت خارجه ادامه داد: باید گفتوگوهای ملی انجام شود و نمایندگان بخشهای مختلف با نمایندگان دولت دور هم جمع شوند و در مرحله بعد باید هیئتی با نظر همه بخشهای دولت و آحاد مردم به وجود آید تا قدمهای اصلاحی بعدی را زمانبندی کرده و دنبال کنند و سرانجام وقتی به نقطهای برسیم که در یک فضای مسالمتآمیز امکان اصلاحات لازم با مشارکت مردم فراهم شود، نهادهای لازم شکل خواهد گرفت و نظر مردم در شکل آینده حکومت سوریه تامین خواهد شد.