افكار نيوز - خباز: پرداخت یک میلیون تومان به نوزادان پشتوانه قانونی ندارد / سوال ابزار قانونی مجلس است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه " آسانترین راه برای نظارت بر اجرای قوانین سئوال از دولت است " در خصوص پرداخت یک میلیون تومان به هر نوزاد از سوی دولت نیز گفت: پرداخت یک میلیون تومان به نوزادان پشتوانه قانونی ندارد. وقتی دولت قوانین حمایتی در این زمینه را اجرا نمی کند بدیهی است که در این مصوبه خود نیز موفق نخواهد شد.
محمدرضا خباز در خصوص عدم ارسال مصوبات دولت برای رئیس مجلس و همچنین عدم ابلاغ قوانین مصوب مجلس از سوی رئیس جمهور گفت: در قبال عدم ارسال مصوبات دولت به رئیس مجلس هم هیئت تطبیق قوانین و هم مجلس می توانند اقدام کنند.

به گزارش افکار به نقل از مهر، وی ادامه داد: ما در هیئت تطبیق مصوبات سعی کردیم کار خود را از طریق سایت دولت و روزنامه رسمی انجام دهیم. کار ما هیچ رنگ و بوی سیاسی ندارد و صرفا کار کارشناسی انجام می دهیم به طوری که در هیئت تطبیق مصوبات گفته می شود " ما نوکر لفظ هستیم " و به پشت پرده ها کاری نداریم.

خباز تصریح کرد: اینکه قانون اجرا نمی شود و آقایان در مجلس می گویند ساکت نمی نشینیم منظور همین اظهار نظرهاست وگر نه نمایندگان به خاطر تبعات احتمالی و حاشیه های مختلف سئوال از رئیس جمهور وارد این وادی نمی شوند در این مقوله هم از یک نماینده تنها کاری بر نمی آید.

وی با بیان اینکه سئوال از رئیس جمهور نیازمند ۷۴ امضاء است، گفت: نمایندگان در برابر تخلفات از قانون بیشتر نطق و مصاحبه دارند درحالی که قانون اساسی ابزار را برای ما تعریف کرده و آسانترین آن سئوال است. اما از رئیس جمهور برای تخلف از قوانین سئوال نمی شود و عده ای از نمایندگان محافظه کاری می کنند و حاضر به پرداخت هزینه نیستند. سال گذشته آقای مطهری به همراه یک نماینده دیگر، طرح سئوال از رئیس جمهور را مطرح کرد اما با لابی که انجام شد افراد یکی پس از دیگری پشیمان شدند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اظهارات اخیر مسئول دفتر رئیس جمهور درخصوص ترویج مکتب ایران به جای مکتب اسلام اظهار داشت: احساس می کنم روندی که پیش می آید به گونه ای است که به مقدسات و اعتقادات مردم لطمه وارد می کند و ادامه این مباحثنمایندگان را برای ورود به حوزه سئوال از رئیس جمهور آماده می کند واگر این اتفاق بیفتد در مسائل دیگر از جمله سرپیچی از قانون نیز نمایندگان تصمیم می گیرند.

وی ادامه داد: مجلس واقعا در چنین مباحثی نمی تواند سکوت کند تا اعتقادات دینی مردم مورد هجمه قرار گیرد دیگر جایز نیست آقایان محافظه کاری کنند. نباید بگذاریم حوزه دین را مورد تهاجم قرار دهند.

نماینده کاشمر در بخش دیگری از این گفتگو درخصوص تصمیم دولت برای پرداخت یک میلیون تومان به نوزادان نیز گفت: درمجلس ششم قانونی برای بیمه زنان خانه دار تصویب شد که برای مدتی اجرا شد و در دولت آقای احمدی نژاد دیگر اجرا نمی شود، زمانی که دولت " قانون " کشور را اجرا نمی کند چطور به مصوبه خود پایبند خواهد بود؟

خباز به مهر توضیح داد: براساس قانون مجلس ششم درخصوص بیمه زنان خانه دار، مقرر شده بود که هر زن خانه دار ماهی ۵ هزار تومان پرداخت کند و بهزیستی نیز ماهانه همین مبلغ را بپردازد که سالانه ۱۲۰ هزار تومان می شود از طرفی هم دولت باید سالانه ۱۲۰ هزار تومان پرداخت کند تا این بانوان از بازنشستگی برخوردار شوند اما دولت دو سال است که این مصوبه را لغو کرده و اعلام کرده است که همه مشمولانی که تا کنون مبالغی پرداخت کرده اند پول خود را پس بگیرند.

وی تاکید کرد: حال چه انتظاری می توان داشت که این طرح موفق باشد وقتی قانون موضوعه کشور را کنار می گذارند آیا یک مصوبه دولت تا پایان کار اجرایی خواهد بود مخصوصا اینکه دولت با این مصوبه خود دولتهای بعد از خود را هم مکلف می کند و نمی توان مطمئن بود چنین مصوبه ای از سوی دولتهای دیگر اجرایی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به احتمال بسیار قوی اجرای این طرح موفق نخواهد بود.

/ب.