به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، قاسم شعبانی دبیر علمی همایش «قوه مجریه در قانون اساسی» در نشست خبری که با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی صبح امروز در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به برگزاری این همایش در روز ۱۲ آذر ماه گفت: همایش «قوه مجریه در قانون اساسی» به همت معاونت حقوقی ریاست جمهوری و هیئت اجرایی نظارت بر قانون اساسی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم این همایش که در نوع خود همایشی کم نظیر در باب احیای قانون اساسی محسوب می‌شود بتواند به بحثحقوق اساسی در زندگی سیاسی به طور جامع بپردازد.

دبیر علمی این همایش تصریح کرد: قانون اساسی به تعبیر حضرت امام(ره) بزرگترین ثمره جمهوری اسلامی است و همه ما موظفیم که در خصوص احیای ابعاد دینی و سیاسی آن تلاش کرده و توجه ویژه‌ای به اجرای همه جانبه قانون اساسی داشته باشیم.

شعبانی با اشاره به مراحل اجرایی این جشنواره تصریح کرد: پس از کسب موافقت نهایی برای برگزاری این همایش ما کمیته علمی را تشکیل دادیم و از دانشمندان حقوقی دعوت کردیم تا مقالات خود را به دبیر خانه این همایش ارجاع کنند که در حدود ۷۳ مقاله به این همایش ارسال شد.

وی افزود: از این تعداد مقالات ۱۵ مقاله در همایشی که در دانشگاه شهید بهشتی و با حضور مقامات عالی رتبه اجرایی کشور از جمله رئیس جمهور و معاونین ایشان برگزار خواهد شد، ارائه می‌شود.

این عضو هیئت نظارت بر قانون اساسی ادامه داد: امیدواریم همایش فوق بتواند نقش مهمی در ارائه یک تصویر صحیح از قانون اساسی و قابلیت‌های مختلف آن در عرصه‌های مختلف برای احیای آن داشته باشیم.

شعبانی در پاسخ به سؤالی درباره مهمانان و مدعوین این همایش گفت: شخص رئیس جمهور، مقامات مهم اجرایی، برخی از معاونین رئیس جمهور و همچنین چهره‌ها و مسئولان قضایی و قانون گذاری، نخبگان، اندیشمندان، اساتید و دانشجویان و اقشار مختلف صاحب نظر در این همایش حضور خواهند داشت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا این همایش ارتباطی با بحثهیئت اجرایی نظارت بر قانون اساسی و تفسیری که شورای نگهبان در خصوص این هیئت داشته است دارد یا خیر، افزود: شورای نگهبان قانون اساسی درباره اصل ۱۱۳ قانون اساسی با اصل وجود هیئت نظارت بر قانون اساسی مخالفتی نداشته است و از این رو ارتباطی نیز با این بحثپیدا نمی‌کند.

شعبانی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد هدف اصلی از برگزاری این همایش گفت: امیدواریم که بتوانیم در این همایش توسط نخبگان و دانشمندان ابهامات و ایرادات و همچنین قابلیت‌های قانون اساسی را مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: به طور حتم بسیاری از اصول قانون اساسی دارای قابلیت‌های است که می‌توان از آن به نحو بهتری استفاده کرد.

این عضو هیئت نظارت بر قانون اساسی ادامه داد: در این همایش محورهایی که مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد جایگاه قوه مجریه در قانون اساسی است و همچنین جایگاه شخص رئیس جمهور در این قانون و همچنین قابلیت‌های مربوط به به حقوق عامه مردم است.

شعبانی ادامه داد: بنابراین هیئت وزیران، قوه مجریه، رئیس جمهور و جایگاه آنان در قانون اساسی مواردی است که در این همایش مورد بررسی قرار می‌گیرد و در خصوص آن نیز مقالاتی ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالی دیگری درباره اینکه چه تعداد از مقالات ارائه شده در این همایش پذیرفته شده‌اند گفت: از مجموع ۷۳ مقاله ارائه شده ۵۱ مقاله در این همایش پذیرفته شدند که ۱۵ مقاله به عنوان مقاله برتر ارائه خواهد شد.

دبیر علمی همایش قوه مجریه در قانون اساسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا این همایش می‌تواند زمینه بحثدر خصوص تغییر قانون اساسی را باز کند و یا نه، تصریح کرد: به موجب اصل ۱۷۷ قانون اساسی که در بازنگری سال ۶۸ این قانون قرار گرفته است ساز و کاری جامع برای تغییر قانون تصویب شده است.

شعبانی گفت: به طور حتم برگزاری این همایش و بحث‌های علمی که در آن صورت می‌گیرد در زمانی که مقام معظم رهبری و نخبگان عالی رتبه کشور احساس کردند که قانون اساسی نیاز به بازنگری قانون اساسی داشته باشد می‌تواند به عنوان یک مرجع علمی مورد اطمینان ایفای نقش کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا اصل ۱۱۳ قانون اساسی و تفسیر‌های ارائه شده آن از سوی شورای نگهبان با تفسیر‌های سابق که از سوی همین شورا ارائه شده است تفاوتی دارد یا نه افزود: بر اساس اصل ۹۸ قانون اساسی شورای نگهبان مرجع اصلی تفسیر بر قانون اساسی است.

دبیر علمی همایش جایگاه قوه مجریه در قانون اساسی ادامه داد: از این رو نظرات سابق و همچنین شرح مذاکرات مجلس خبرگان رهبری مهمترین مرجع برای تفسیر قانون اساسی از سوی شورای نگهبان محسوب می‌شود و نظر این شورا نیز برای تمام دستگاه‌های اجرایی صائب است.

شعبانی در پاسخ به سؤالی دیگری در مورد اینکه هیئت نظارت بر قانون اساسی تاکنون در بحثنظارت بر این قانون به طور جدی وارد عمل شده است یا خیر گفت: هیئت نظارت بر قانون اساسی نمی‌تواند در کار هیچ قوه‌ای اعم از قوه مقننه و قوه قضائیه و حتی قوه مجریه دخالت کند بلکه تنها به عنوان یک مشاور برای رئیس جمهور عمل می‌کند.

این عضو هیئت نظارت بر قانون اساسی تصریح کرد: تاکنون ثمره اصلی این جلسات نیز تصویب آئین نامه اجرایی این هیئت بوده است و انشاالله امیدواریم از این به بعد هیئت فوق بتواند مشاوره‌هایی را به رئیس جمهور در خصوص اجرای قانون اساسی ارائه کند.

شعبانی درباره اینکه آیا این هیئت نامه رئیس جمهور به قوه قضائیه را دیده است یا اینکه نظر مشاوره‌ای درباره آن داشته است یا خیر گفت: این هیئت در خصوص نامه رئیس جمهور به قوه قضائیه هیچ نظر مشاوره‌ای ارائه نداده است و این نامه بر اساس نظر شخص رئیس جمهور نوشته شده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که همایش فوق بتواند نقش تاثیر گذاری را در بحثهای آکادمی علمی درباره قانون اساسی ایفا کند.