آیا تغییرات اخیر دولت انتخاباتی است؟

افکارنیوز گروه سیاسی:رییس جمهور سه تغییر و تحول درون دولت داشت که در نگاه اول مساله دارای اهمیتی به نظر نمی رسد اما با توجه به برخی اخبار و گمانه زنی ها به نظر می رسد که این تغییرات را نباید ساده انگارانه تحلیل کرد.

بیش از سه سال از حرف و حدیثهای معاون اولی مشایی و ماجرای نامه رهبر معظم انقلاب می گذرد و احمدی ن‍ژاد علی رغم مخالفت بسیاری از گروههای همسویش، مشایی را در کنار دست خود در هیات دولت و در قامت مسئولیت دفتر نشاند و این یعنی جدایی محمود و اسفندیار را به مانند خوابی تعبیر ناشدنی باید نگریست.

احکام صادره و القاب به کار رفته در مورد اسفندیار دولت این خیال را که باید حساب احمدی نژاد را از مشایی جدا دانست باطل کرد و اما و اگر هایی را در چرایی این تغییرات ایجاد کرد.

چند ماهی است که برخی رسانه ها در اخبار و گمانه زنیهای خود از حضور مشایی در انتخابات سخن به میان می آورند و از برنامه رییس دولت در گرفتن حکم تایید صلاحیت وی در صورت رد صلاحیت شدن می گویند که این گمانه زنیها با انتصابات اخیر یک گام دیگر به واقعیت نزدیک شد.

گماردن مشایی در دبیرخانه جنبش عدم تعهد، باعثمی شود که وی در عرصه بین الملل نیز به چهره شناخته شده ای تبدیل شود و از طرفی با قرار گرفتن در حاشیه ای امن از مسائل سیاسی، رد صلاحیتش را برای نظام با هزینه مواجه کند.

از طرفی سید حسن موسوی نیز که در کنار ملک زاده و مشایی یکی از سه یار جدانشدنی احمدی نژاد به حساب می آید از این پس در اتفاقات سیاسی نقش فعال تری را ایفا خواهد کرد.
وی در کسوت رییس دفتر در صندلی کنار دست احمدی نژاد خواهد نشست و برنامه های مشایی را دنبال خواهد نمود تا پازل برنامه ای دولت تکمیل شود.

به نظر می رسد محمود احمدی نژاد بنا دارد تا در انتخابات آتی ریاست جمهوری، اسفندیار رحیم مشایی و میرحسن موسوی را همزمان وارد انتخابات کند تا به هر صورت برنده انتخابات باشد که یکی به مدد حرفها و مواضعش امید دارد رای اصلاح طلبان را همراه داشته باشد و دیگری هم به مدد اسمش و نزدیکی به مشایی پتانسیل جذب آرای برخی اصلاح طلبان را می تواند داشته باشد.

احمدی نژاد تلاش می کند تا مشایی را از سد شورای نگهبان به سلامت عبور دهد و این کار یک برنامه تبلیغاتی در راستای مظلوم نمایی می طلبد که اگر این اتفاق بیفتد مطلوب دولت حاصل شده و اگر هم که نیفتد با پشتوانه مشایی، موسوی را وارد گود می کنند که رد صلاحیتش بعید به نظر می رسد.

حال باید دید این گمانه زنیها به واقعیت می پیوندد یا رییس جمهور ترجیح می دهد به خدمت خود پایان دهد و همه تحلیل ها را نقش بر آب کند؟ مواضعی که روز گدشته رئیس جمهور در واکنش به تصویب کلیات طرح قانون انتخابات در مجلس داشت شاید پاسخی بر این پرسش باشد.