هدف غرب در توقف شهرک‌سازی صهیونیست‌ها

افکار نیوز - پس از ارتقاء جایگاه فلسطین در سازمان ملل به عنوان کشور ناظر غیرعضو، مقامات صهیونیستی از ساخت شهرک جدید در کرانه باختری خبر دادند که در صورت تحقق می‌تواند موجبات تقسیم کرانه باختری را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کند. اقدامی که به طور قطع تشدید نارضایتی‌ها در میان برخی از گروه‌های فلسطینی از جمله فتح که پیشتاز تعامل و شانس است را در پی خواهد داشت.
انتشار این خبر کافی بود تا کریدورهای دیپلماتیک بین پایتخت‌های اروپایی و تل‌آویو برای رساندن صدای اعتراض مقامات کشورهای غربی فعال شود، به گونه‌ای که انگلیس و فرانسه سفرای اسرائیل را برای توضیح فراخواندند و کشورهای آلمان، روسیه، ترکیه و امریکا و شخصیت‌هایی چون اشتون و بان کی‌ مون را به واکنش جدی واداشت.
قرابت و همراهی دیرینه کشورهای غربی با صهیونیست‌ها رویکرد ثابتی شده است، اما دلیل اعتراض شدید و عمیق خواندن نگرانی امروز آنها از اقدامات اخیر صهیونیست‌ها با چه هدف و دلیلی می‌تواند باشد.
در گام اول، با نگاه اجمالی به رسانه‌های بیگانه می‌توان متوجه شد که اروپایی‌ها تلاش دارند با بهره‌برداری از دیپلماسی عمومی و امکانات رسانه‌ای خود جلوه‌ای عادلانه و بشردوستانه به رویکردهای ادعایی خود برای بازپس‌گیری حقوق فلسطینیان بدهند. ادعایی که خلاف آن بر اکثر گروه‌های فلسطینی و برملت‌های مسلمان منطقه ثابت شده است.
اما نگاه فراتر از سطح رسانه‌ها، گویای نگرانی طرف‌های غربی از آسیب دیدن مذاکرات صلح می‌باشد، زیرا تغییر در روند این مذاکرات بیش از پیش به نگرانی‌ها و چالش‌های امریکا و هم‌پیمانانش در خاورمیانه پس از موج بیداری اسلامی می‌افزاید.
امریکایی‌ها برای تغییر کانون تهدید به سمت ایران، مذاکرات صلح را جزو اولویت‌های سیاست خارجی خود در حوزه خاورمیانه قرار داده‌اند و این امر میسر نمی‌شود مگر آنکه بتوانند مشکل فلسطین را حل و فصل کنند.
به گونه‌ای که آنها باقرار گرفتن درمسیرمذاکرات سازش و صلح می‌توانند پرونده‌هایی چون، بهبود روابط با جهان اسلام، تضعیف جریان مقاومت، افول ایدئولوژی‌های سلفی جهادی در خاورمیانه و هم‌چنین دور نگه داشتن سایر قدرت‌ها از معادلات قدرت در خاورمیانه را دنبال کنند.
حال با توجه به اهمیت مذاکرات صلح برای طرف های غربی در این اوضاع نابسامان آنها در خاورمیانه، «حفظ و تکمیل بستر مذاکره و سازش» برای آنها از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار است و این دغدغه می تواند واکنش‌هایی برابر اسرائیل در پی داشته باشد، تا از این منظر چالش‌های امریکا و غرب بالاخص پس از جنگ ۸ روزه غزه و تقویت مجدد جریان مقاومت به سطح قابل کنترل درآید.
هرچند که رفتار صهیونیست ها در مذاکرات صلح مانند داستان موش و گربه عبید زاکانی است وبه دنبال بازی دوسربرد هستند ولی برای متحدان غربی آنها زنده نگه داشتن روند مذکور حیاتی به نظر می رسد.
جواد غلام زاده بوجاری