توصیه‌های عرفانی آیت‌الله بهجت(ره)

افكار نيوز - آیتالله بهجت(ره) اموری را جهت دعا لازم میدانستند، که از جمله آنها،الف. ثنا و تعظيم و تمجيد ساحت مقدس حضرت حق تبارك و تعالي؛ب. اقرار به گناهان و اظهار ندامت از آن، كه تقريباً به منزله توبه يا ملازم آن است؛ج. صلوات د. بُكاء و گريه، و اگر نشد تباكی [خود را وادار به گريه نمودن] ولو خيلي مختصر؛ هـ. درخواست حاجت است.

دستورات عبادی
دعاهای وارده در امکنه و ازمنه خاص، مکان‌ها و زمان‌های مخصوص اختصاصی نیست، به گونه‌ای که نتوان در وقت و یا جای دیگر خواند؛ بلکه این گونه دستورها به نحو تعدد مطلوب است.

برای سلامتی چشم
بعد از نماز آیة الکرسی خوانده شود و پس از خواندن آن، دستها بر روی چشمها گذاشته و بگوید:(أَللهُمَّ الحفَظ حَدَقَتَیَّ بِحَقِّ حَدَقَتی عَلِیِّ بنِ أَبیطالِبٍ أَمیرِالمُؤمِنینَ(ع): خدایا! به حق دو حدقه چشم حضرت علی بن ابی طالب امیرمؤمنان(ع)، دو حدقه چشم مرا حفظ کن!)

برای شفای مریض
آب زمزم و تربت حضرت سیدالشهداء به مرّات عدیده، صدقه به مرّات عدیده به افراد زیاد اگر چه مبلغش زیاد هم نباشد داده شود؛ سوره حمد هم از یک مرتبه تا صد مرتبه افراد متعدد بخوانند، خیلی تأثیر دارد. علاوه بر این به رفقا هم بگویید دعا کنند.

برای محفوظ ماندن هر صبح و غروب سه بار بگوید:(أَللهُمَّ اجعَلِنی فِی دِرعِکَ الحَصینَةِ الّتی تَجعَلُ فیها مَن تُرید: خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی قرار بده!)

برای یافتن هر چه که گم شده یا دزدیده شده باشد(گرچه انسان باشد) این ذکر را بسیار بخوانید…(أَصبَحتُ فی أَمانِ الله، أَمسیتُ فی جِوارِ الله: در پناه خدا صبح کردم؛ در پناه خدا وارد شب شدم.)

کسی که می‌خواهد روزی‌اش فراوان شود
این ذکر را بسیار بگوید و در آغاز و پایان آن هم، یک صلوات بفرستد…(أَغنِنی بِحَلالِِکَ عَنِ حَرامِکَ، وَ بِفَضلِکَ عَمَّن سِواک: خدایا! مرا به وسیله حلالت از حرام خویش بی نیاز کن، و با فضل و بخشش خودت، از هر چه غیر خودت بی نیاز ساز!)

برای دوری از ریاء
با عقیده کامل، اِکثار حوقله(یعنی زیاد بگوید: لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ إلاّ بِالله).

برای درمان عصبانیّت
با عقیده کامل، زیاد صلوات فرستادن:(أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد).[به سوی محبوب: ۷۰]

جهت علاج غرور
بسمه تعالی، اِکثار حوقله(زیاد گفتن: لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ إلاّ بِالله العَلیِّ العَظیم).

برای علاج گرفتاری‌ها
در شداید و گرفتاری‌ها، بهترین ذکر این است که از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به ما رسیده:(لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ إلاّ بِالله العَلیِّ العَظیم لاَمَلجَأ وَ لا مَنجأ مِنَ اللهِ إلاّ إلَیه).

برای دفع بلا و شرّ
این دعا نافع است:(أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِِهِ وَ أَمسِک عَنَّا السُّوءَ: خداوندا! بر محمد و آل او درود فرست، و بدی را از ما باز دار!)

چگونه در تمامی کارها و عبادات، اخلاص را فراموش نکنیم؟
در عبادات و تمام کارها اختیاراً راه ندهد، غیر از خدا را و غیر از یاد او را. و همین راهِ منحصر سعادت است.

چه کنیم تمرکز فکر پیدا کنیم؟
اذکاری که برای(لا إله إلاّ الله) را زیاد بگویید.

/ب.